تورهایی که دی‌جی به طبیعت می‌برند به فکر محیط زیست نیستند

تورهایی که دی‌جی به طبیعت می‌برند به فکر محیط زیست نیستند

احسان میرزایی در نشست تغییر اقلیم و تورهای گردشگری گفت: سخنانم را از آفرود شروع می‌کنم. یکی، دو هفته پیش ما در شمشک بودیم که ماشین‌ها مرتع بسیار بزرگی را درجا نابود کردند و از بین بردند و جامعه محلی در آن‌جا به شدت ناراحت بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، میرزایی فعال محیط زیست و روزنامه‌نگار ادامه داد: من بیشتر از تجربیات خودم بگویم و این‌که یک زمانی ماشین شاسی‌بلند هم داشتم، ولی خب تا حدودی می‌شود گفت مسئولانه آفرود می‌کردم. بعد از آن که دیدم حتی استارت زدن این ماشین چقدر می‌تواند برای محیط زیست مخرب باشد و محیط زیست را تخریب کند، فروختمش. میرزایی با انتقاد از برخی تورهای آفرود گفت: در کویر مرنجاب DG می‌برند و رقص نور و انواع وسایل مورد نیاز برای تفریح و تفرج وسط کویر و من فکر نمی‌کنم چنین افرادی وقتی وارد کویر می‌شوند، اهمیتی برایشان داشته باشد که مثلا آن روباه شنی یا آن جانورانی که در آن‌جا هستند، نیاز به آرامش دارند یا ندارند. یا این‌که آن بوته‌هایی که در آن‌جا است، آیا وجودشان ضرورتی دارد یا نه؟ البته کویر مرنجاب همه‌اش کویر نیست. اولش که شروع می‌شود، تاغ‌زار است که حالت جنگل دارد و در ادامه، کاروانسرای سنگی مرنجاب است و بعدش در سمت چپ دریاچه را داریم. دوستان خودشان را دوستدار طبیعت می‌دانند و با آن ظاهر خاصی که دارند، بدون آگاهی و آموزش وارد می‌شوند به منطقه. همانطور که در سال‌های گذشته یکسری جوان رفتند و کشته شدند.

تورهایی که دی‌جی به طبیعت می‌برند به فکر محیط زیست نیستند

البته آفرود قابلیت‌ها و هیجان خیلی زیادی دارد و واقعا من خودم هم علاقه داشتم به این هیجانات. ولی یکی از آسیب‌های جدی‌ای که می‌تواند برساند؛ الان نمرود مثلا در فصلی که رودخانه‌اش آب زیادی داشته باشد، مثل ناو جنگی می‌روند در رودخانه و افتخارشان هم همین است که ماشین می‌رود در رودخانه و تا زیر شیشه و سقف و یا لب پنجره آب می‌آید بالا و بدون هیچ مشکلی و بدون این‌که ماشینش خاموش شود، از آن طرف رودخانه می‌آید بیرون. کلی هم فیلم می‌گیرند و منتشر می‌کنند و افتخار می‌کنند و کل کل می‌شود و این کل‌کل باعث می‌شود که گروه‌های دیگر بروند این کل را بخوابانند و بروند سیستم‌هایشان را تجهیز کنند و کلی این ماشین‌ها هزینه دارد. همین تردد در رودخانه باعث می‌شود که خورده‌های لنت ترمز وارد آب شود، واسکازین‌های ماشین وارد آب شود.

این فعال محیط زیست گفت: حالا این‌که این تورها را چه کسی برگزار می‌کند، چطور هماهنگ می‌کنند، با چه کسی هماهنگ می‌کنند، این‌ها بماند. اگر بخواهیم وارد این مسئله بشویم، می‌رسیم به یک جایی که من حال کردم بروم کویر و برای خودم بگردم، به چهار نفر دیگر هم گفته‌ام و آن‌ها هم همراه شده اند و با من آمده‌اند. تقریبا نمی‌شود جلوی این گروه‌ها را گرفت. من بارها دیده‌ام که سمت روستای آب شیرین، باغدارانی گله‌‌مند هستند و می‌گویند این ماشین‌هایی که می‌آیند از این‌جا رد می‌شوند، تمام جوی‌های ما را خراب می‌کنند و خاکی که بلند می‌شود، می‌نشیند روی برگ درخت‌ها و باغ‌ها و محصولات ما را دارد نابود می‌کند و همیشه ناراحت هستند و این مشکلی است که کویرنوردان غیرمسئول برای جامعه محلی آن‌جا به وجود آورده‌اند.

دیگر سخنرانی‌‌های این نشست را بخوانید

پایان پیام

کد خبر : 26164 ساعت خبر : 10:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26164
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام و خسته نباشید به همه عوامل این سایت
باور کنید خیلی از مواردی که در این مطلب اومده، درسته. خواهش می کنم از طریق رسانه ها این را به همه گوشزد کنید. خواهش می کنم.
با تشکر از همه شما