جایزه داوود رشیدی بنیان گذاشته می‌شود

چهل روز از درگذشت داوود رشیدی هنرمند صاحب نام تئا‌تر، تلویزیون و سینمای کشور گذشت و شب گذشته مجموعه تئا‌تر شهر میزبان مراسمی با شکوه در گرامی داشت چهمین روز درگذشت این بزرگمرد عرصه بازیگری و کارگردانی کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احترام برومند همسر داوود رشیدی در این مراسم از تصمیم خانواده رشیدی مبنی بر برپایی برنامه نمایشنامه‌خوانی سالانه به نفع خیریه و اهدا دو جایزه به دو هنرمند در عرصه‌های تئا‌تر و سینما خبر داد. این نمایشنامه خوانی در فاصله تاریخ تولد تا درگذشت این هنرمند برگذار خواهد شد.

منصور ضابطیان اجرای این مراسم را بر عهده داشت. اجرای دو قطعه نمایشی به کارگردانی محمد رحمانیان و بازی احسان کرمی و سینا رازانی که در آن‌ها فعالیت‌های بازیگری داوود رشیدی در عرصه تئا‌تر و سینما تصویر شده واجرای رضا یزدانی همراه با نواختن گیتار از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

پخش کلیپ‌های مختلفی از فعالیت‌های هنری و صنفی این بازیگر و کارگردان پیشکسوت، پخش بخش‌هایی از مصاحبه‌های تصویری او و قطعاتی از تصاویر فیلم، تئا‌تر و مجموعه‌های تلویزیونی که در خاطره نسل‌ها باقی مانده‌اند یاد هنرنمایی‌های داوود رشیدی را زنده می‌کرد.

حمید امجد یکی از هنرمندانی بود که در این مراسم متنی را درباره تجربه فعالیت‌های دهه ۴۰ شمسی و نیز بزرگان آن دوره قرائت کرد. در این بخش منصور ضابطان از محمود دولت‌آبادی که در مراسم حاضر بود، به عنوان یکی از بزرگان آن دوره یاد کرد و این نویسنده هم با حضور روی سن به خانواده داوود رشیدی ادای احترام کرد و گفت: از ذوق و سلیقه‌ای که برای برپایی این مراسم به کار رفته تا این‌جا را به شکل یک مجموعه زنده دربیاورند،، تشکر می‌کنم چون مرگ همیشه هست اما زندگی است که فقط یک بار وجود دارد.

در این بخش به جعفر والی هم به عنوان یکی از هنرمندان پیشکسوت عرصه تئا‌تر ادای احترام شد و او هم که در مراسم حضور داشت، از حاضران قدردانی کرد.

محمد رحمانیان یکی دیگر از افرادی بود که درباره فعالیت‌های تئاتری داوود رشیدی، همکاری‌اش با برترین‌های عرصه شعر، ادب و هنر و تاریخ کوتاهی از زندگی او قبل و بعد ار انقلاب صحبت کرد. رحمانیان درباره آثار رشیدی گفت: او با نمایش‌هایی که به صحنه برد، تئا‌تر مدرن را به ایران وارد کرد و دیدگاه مدرن خود را با کارهایی که انجام داد وارد تئا‌تر ایران کرد. پس از انقلاب هم علیرغم همه ممنوعیت‌ها و مشکلاتی که در سینما برایش ایجاد شد، فعالیت داشت و در دهه ۷۰ بار دیگر خانواده تئا‌تر را دور هم جمع کرد. داوود رشیدی این کار‌ها را در حالی انجام داد که هیچ‌ وقت ادعای سازندگی نداشت بلکه تئا‌تر ایران را با حضور خود مرمت کرد و در واقع تئا‌تر تازه‌ای را به وجود آورد.

این نویسنده و کارگردان تئا‌تر در ادامه به احترامی که داوود رشیدی به اهالی رسانه و خبرنگاران می‌گذاشت، اشاره کرد و به بیان خاطره‌ای از برخورد خود با یکی از خبرنگاران در سال‌های دور و تأکید داوود رشیدی برای انجام مصاحبه پرداخت و با اشاره به خبرنگارانی که به دلیل انجام وظیفه رسانه‌ای با مشکلات قضایی روبرو می‌شوند گفت: از آقای شهردار که خانه عروسک را برای ما ایجاد کرده، سپاسگزاریم اما امیدوارم کمک کنند مشکلات این دوستان حل شود.

مرضیه برومند یکی دیگر از هنرمندانی بود که با حضور روی سن سالن اصلی تئا‌تر شهر اظهار کرد: یکی از وجوه مغفول و ناگفته داوود رشیدی دینی است که به گردن ما که کار کودک انجام می‌دهیم، دارد. اگر او نبود شاید من هم نمی‌توانستم الان در خدمت مردم و بچه‌هایشان باشم.

وی با تأکید بر اینکه تئا‌تر عروسکی و سینمای عروسکی همه به نوعی مدیون داوود رشیدی است، به سال‌های فعالیت خود و همکاران دیگرش از جمله رضا بابک، بهرام شاه‌محمدلو در کانون پرورش فکری اشاره و اظهار کرد: آن زمان به دلیل اختلاف سلیقه‌ای که پیش آمد، از کانون بیرون آمدیم و از آن‌ جا که کار برای بچه‌ها را دوست داشتیم، با مدیریت داوود رشیدی در گروه واحد نمایش تلویزیون شرایطی فراهم شد که گروه تئا‌تر امروز دوباره کار خود را آغاز کند و در ‌‌نهایت کارهای ویژه‌ای مخصوص بچه‌ها در تلویزیون پایه‌گذاری شد؛ هر چند بعد‌ها یکی از پاک‌دست‌ترین مدیران قبل و پس از انقلاب یعنی داوود رشیدی پاکسازی شد.
در بخش دیگری از این مراسم علی دهکردی در سخنانی به مدیریت داوود رشیدی در انجمن صنفی بازیگران خانه سینما اشاره و اظهار کرد: او در تشکیلات صنفی مدیریت عالی داشت. در حالی که در یک زمانی اختلافاتی که وجود داشت و رفتن او از انجمن به انحلال قطعی انجمن بازیگران در خانه سینما رسید.

فرهاد توحیدی هم به عنوان رئیس اسبق هیئت مدیره خانه سینما در سخنانی اظهار کرد: در سوگ‌های اخیر مثل مرگ عباس کیارستمی و داوود رشیدی که به فاصله اندکی رخ دادند، باید خوشحال باشیم که در اوج محبوبیت و احترام رفتند؛ پیش از آنکه تندباد نسیان دیگران را از یاد آن‌ها ببرد یا دیگران آن‌ها را از یاد ببرند.

بخش پایانی این مراسم با دعوت از احترام برومند، فرهاد و لیلی رشیدی و نیز سینا و مژگان (نوه و عروس داوود رشیدی) همراه بود که احترام برومند در سخنانی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم بیان کرد: وظیفه من در حال حاضر کمی تغییر کرده و آن هم این است که نام داوود رشیدی را زنده نگه دارم و او را از ابعاد مختلف زندگی‌اش به ویژه علاقه و خدمتی که برای تئا‌تر صرف می‌کرد، معرفی کنم.

او با اشاره به کلیپ‌های مختلفی که به شکل‌های مختلف داوود رشیدی را معرفی می‌کردند و اینکه تا به حال این طور معرفی از او ندیده بود گفت: من به همراه خانواده‌ام تصمیم گرفته‌ایم که هر سال در فاصله بین تولد و رفتن داوود رشیدی که فقط یک ماه فاصله است یک روز را برای روخوانی یک نمایش مشخص کنیم که به نفع خیریه انجام خواهد شد. علاوه بر این یک تندیس و یک جایزه نقدی ناقابل را هم به یک نفر در عرصه سینما و عرصه تئا‌تر اهدا خواهیم کرد.

لیلی و فرهاد رشیدی و نیز سینا نوه مرحوم داوود رشیدی هم در پایان از دست‌اندرکاران مراسم و مردمی که در این مدت به خانواده‌شان لطف داشتند، قدردانی و تشکر کردند.

در این برنامه جمعی از مدیران و هنرمندان از جمله علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام دعایی، جعفر والی، منیژه حکمت، محمود دولت‌آبادی، سعید ملکان، علی دهکردی، مهدی شفیعی، رضا بهبودی، سیامک صفری، امیر اسفندیاری، آزاده پورمختار، هرمز هدایت، اکبر زنجانپور، سعید امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، اصغر همت، پرویز پورحسینی، پانته‌آ پناهی‌ها، سهیلا رضوی، رضا بابک، پوراحمد، بهزاد خداویسی، ایرج راد، شهرام کرمی، پورآذری، ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری، داریوش شایگان، فرشته صدرعرفایی، خسرو احمدی، مسافرآستانه، الهام کردا، شمسی فضل‌اللهی، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، فرشته طائرپور، نگار اسکندرفر، کامران ملکی، حسن فتحی، پیمان شریعتی رئیس تئا‌تر شهر و… حضور داشتند.

پایان پیام

کد خبر : 26199 ساعت خبر : 12:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26199
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات