خرم‌آباد قرار نیست یزد و تبریز باشد

خرم‌آباد قرار نیست یزد و تبریز باشد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: آیین گِل در چند سال گذشته با توجه به همه‌گیر شدن اینترنت و تنوع رسانه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. عکس‌ها و فیلم‌های این آیین مذهبی به وفور در فضای اینترنتی و رسانه‌ای کشور دست به دست می‌شود و در این شرایط است که بحث‌ها و تحلیل‌های زیادی هم در مورد آن بین موافقان و مخالفان درمی‌گیرد.

برخی سعی دارند به هر شکلی این مراسم را از پایه زیر سوال ببرند و البته برای خود دلایل زیادی هم دارند. گروهی به بهانه مبارزه با تحریف با آیین گُل مخالفت می‌کنند و گروهی هم می‌گویند که‌ این مراسم چهره زشتی را به عزاداری حسینی می‌دهد.

خرم‌آباد قرار نیست یزد و تبریز باشد

البته کسانی هم هستند که بدون دلیل خاصی و تنها از سر اظهار وجود و روشنفکرنمایی این آیین را رد می‌کنند.
حتی در جدل‌های فضای مجازی آیین گِل را با قمه‌زنی مقایسه می‌کنند. قمه‌زنی یک رسم منفور بین عامه مردم است که بزرگان دین با این مراسم مخالفت می‌کنند. دلیل آن هم صدمه‌ایست که به فرد عزادار وارد می‌آید و دوم اینکه چهره دین و دیانت را مخدوش می‌کند. ولی خَرَ چه زیانی برای عزادار و اطرافیانش دارد؟
حقیقت این آیین جدا از جنبه مذهبی، ریشه در فرهنگ بومی مردمان لر دارد. خَرَ پدیده غریبی در بین لر‌ها نیست. هنوز هم بعد از مرگ جوانی، خانواده و نزدیکانش به نشانه عزا و ماتم، گِل بر سر و شانه خود می‌گذارند.
همسان سازی فرهنگی در همه زمینه‌ها باعث می‌شود فرهنگ‌های بومی و محلی یکی پس از دیگری از بین بروند. دلیل ندارد مردم خرم‌آباد هم مانند مردم یزد و یا آذری‌ها عزاداری کنند.
باید توجه داشت که می‌شود این آیین را مانند فرهنگ اصیل لری که ذکر شد انجام داد و بهانه دست مخالفان آن نداد. یعنی به جای غوطه‌ور شدن در گِل به‌‌ همان شیوه مراسم عزای لری، شانه و سر خود را گلی کرد.

پایان پیام

کد خبر : 26848 ساعت خبر : 11:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26848
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات