رونمایی از کتاب آیینه‌های مکدر

آیین رونمایی از کتاب «آیینه‌های مکدر» مروری بر تاریخ مرثیه سرایی درشعرفارسی اثر سید ضیاءالدین شفیعی با همکاری بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، روز چهارشنبه ٢٨ مهرماه درسالن گوشه فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آیین رونمایی از این کتاب با حضور محمدرضا ترکی (استاد دانشگاه)، بیوک ملکی (شاعر)، احمد نادمی (نویسنده)، علی آبان (محقق)، همراه با جمعی ازشاعران و هنرمندان برگزار خواهد شد.

این کتاب در ١٢٨صفحه، اشعار و مرثیه‌هایی که ازآغاز دوره کسایی مروزی (دوره ساسانیان) ثبت شده تا پایان دهه ۶٠ شمسی، اشعار ۵٠ شاعر مرثیه‌سرا را بررسی می‌نماید.

نویسنده با دسته‌بندی، تحلیل مضمون و پیام سروده‌ها را به چهاردوره تقسیم کرده است. دوره اول وصفی و توصیفی بوده و فقط شرح ماجرای سوگ وصف و روایت شده است. دردوره دوم، شعر‌ها سوگوار و اندوهگین است و تن‌ها ویژگی این اشعار مرثیه و روزه  آن است و مخاطب را متأثر می‌نماید. دوره سوم مربوط به اشعارعاشورایی به سبک خراسانی و عراقی است و شاعر بطور کنایه و اشاره به موضوع وقایع می‌پردازد. مانند اشعار مولانا (شهیدان خدایی) که اشاره به شهدای کربلا می‌باشد. و دراین دوره نیز می‌توان ازشاعرانی چون حافظ نیز نام برد. دوره چهارم مربوط به دسته شعرهایی است که درآن‌ها دوباره‌نگری، زنهار، هشدار و برانگیخته گی درآن وجود دارد، شاعر مخاطب را دعوت به حسینی بودن در زمان حال می‌نماید. اشعار این دورکم است ولی اثرگذاری آن‌ها زیاد می‌باشد. این اشعار به سبک هندی بوده و قصد شاعر بیدارکردن مخاطب می‌باشد. اشعار محتشم کاشانی دراین گروه قرارمی گیرد و ازشاعران معاصر نیز می‌توان به علی دامغانی اشاره نمود.

دراین آیین کلیپ آهوی زخمی ساخته زنده‌یاد علیرضا زهادی پخش خواهد شد و بخشی نیز به تک‌نوازی نی اختصاص دارد. این مراسم درساعت ١۶ در سالن گوشه برگزار می‌شود و شرکت عموم علاقه‌مندان در این برنامه آزاد است.

پایان پیام

کد خبر : 27020 ساعت خبر : 10:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27020
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات