سعید بیابانکی از خواندنی‌های ماه محرم گفت

یک شاعر و منتقد ادبی درباره آثار ادبی که می‌توان در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) خواند، گفت: کتاب «حسین علی» نوشته م. موید مقتلی است که به زبان فارسی سره نوشته شده؛ از این‌رو مخاطب با زبانی اصیل روبه‌روست که تهی از کلمات بیگانه است و خواندن آن را به مخاطبان عام و خاص ادبیات پیشنهاد می‌کنم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید بیابانکی شاعر با بیان اینکه کتاب خوب برای مطالعه زیاد است، اظهار کرد: تنها کافی است که تنبلی را کنار بگذاریم و از فرصت‌های به‌دست آمده برای مطالعه استفاده کنیم. با توجه به ایام ماه محرم پیشنهاد من برای علاقه‌مندان حوزه ادبیات، کتاب «حسین علی» نوشته م. موید است.

وی ادامه داد: این کتاب مقتلی است که به زبان فارسی سره نوشته شده، از این‌رو مخاطب با زبانی اصیل روبه‌روست که تهی از کلمات بیگانه است. نثر کتاب بسیار شاعرانه و به شعر نزدیک است، به شکلی که گاهی مخاطب تصور می‌کند که متن، شعر سپید است.

این شاعر توانمند با اشاره به ویژگی‌های این کتاب اظهار کرد:‌ این کتاب می‌تواند مخاطبان عام را نیز به خود جذب کند، اما در کل مطالعه این کتاب را به مخاطبان خاص ادبیات پیشنهاد می‌دهم، چراکه کتاب‌هایی که به مقتل امام حسین (ع) می‌پردازند، دارای نظم یکنواختی هستند و به شکلی نوشته شده‌اند که شاید مناسب برای هر قشری نباشند.

وی افزود: شاید معروف‌ترین مقتل موجود در بازار، کتاب «لهوف»‌ نوشته سید ابن طاووس است که آن هم راحت‌خوان نیست؛ زیرا بیشتر مقتل‌ها از زبان عربی آمده‌اند و نیاز است که خواننده به حوزه‌هایی مانند تاریخ، ادبیات و زبان شناخت داشته باشد.

بیابانکی در معرفی نویسنده کتاب گفت: محمدحسین مهدوی سعیدی (م. موید) در بین خواص بسیار شناخته شده و نیازی به معرفی ندارد، اما برای معرفی این شخصیت ادبی به مخاطبان عام ادبیات باید بگویم که او یکی از شاعران سپیدسرای توانمند کشورمان است که شعرهای سپید او نیز پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

شاعر مجموعه شعر «جامه‌داران» با اشاره به چند کتاب شعر آیینی اظهار کرد: در کنار این کتاب، مخاطبانی که به کتاب‌های شعر آیینی علاقه‌مند هستند، می‌توانند در تعطیلات آخر هفته کتاب‌های «عدم»، سروده محمود حسینی کسبی و «حیدرانه» و «مولای گندم‌گون»، سروده قاسم صرافان را مطالعه کنند. امیدوارم که علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در ایام ماه محرم این کتاب‌های خوب را مطالعه کنند، لذت ببرند و اگر اشکی ریختند، ما را هم دعا کنند.

پایان پیام

کد خبر : 26632 ساعت خبر : 11:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26632
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات