لرستان در برنامه کوهستان زاگرس مرکزی قرار گرفت

با پیگیری‌های فتحی‌بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان پس از ۱۰ سال استان لرستان در برنامه کوهستان زاگرس مرکزی قرار گرفت.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با اعلام این خبر افزود: درهفته آتی نشست مشترک «موضوع تفاهمنامه فی‌مابین و اجرای برنامه حفاظت و توسعه پایدار زاگرس مرکزی که در سازمان برنامه و بودجه کشور و به‌منظور ایجاد ساختار اداری نظام مدیریت بین بخشی و فرابخشی و پیش‌بینی تمهیدات لازم با توجه به فرآیند شروع برنامه ششم توسعه و روش‌های تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز برنامه‌های اجرایی با حضور استانهای زاگرس مرکزی برگزار می‌گردد.

مهرداد فتحی‌بیرانوند گفت: از بدو مدیریت در اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان پیگیر احقاق حق استان لرستان در طرح حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی بودم که به ناحق از این طرح کنار گذاشته شده بود. چندین جلسه با معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جناب آقای دکتر دبیری معاون محیط طبیعی سازمان و مسئول طرح زاگرس مرکزی در این خصوص برگزار شد و با ارائه مستندات مستدل از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، پذیرفتند و مقرر شد که استان لرستان نیز در این طرح قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از حسن همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به‌ویژه ریاست محترم سازمان و معاون محترم محیط طبیعی و مسئول طرح زاگرس مرکزی تشکر و قدردانی نمود.

وی در خصوص این طرح اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت برنامه عمران ملل متحد و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست، اقدام به طراحی و اجرای طرح حفاظت از تنوع زیستی در چشم انداز زاگرس مرکزی، با هدف حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی از طریق تلفیق حفاظت همراه با توسعه پایدار، نمود.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: رویکرد اصلی در تدوین برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی، همسو نمودن حفاظت از تنوع زیستی و بهره‌برداری پایدار با فعالیت در بخش‌های کشاورزی، جنگل‌ها، مراتع، آب، توسعه زیرساخت‌ها و گردشگری در چشم‌انداز کوهستان مرکزی خواهد بود. هدف از تدوین این سند کمک به تلاش‌های بی‌وقفه به منظور تقویت معیشت و محرکی برای توسعه اقتصاد در منطقه از یک سو و از سوی دیگر حفاظت از تنوع زیستی توامان با توسعه پایدار می‌باشد.

فتحی بیان داشت: اجرای طرح حفاظت از تنوع زیستی در چشم‌انداز زاگرس مرکزی با مشارکت کلیه ذی‌نفعان و ذی‌ربطان در سطوح ملی و استان‌های اصفهان، چهارمحال وبختیاری، فارس و کهکیلویه و بویراحمد در سال ۸۶ آغاز بکار نمود. و در حالی لرستان را از این طرح حذف نموده بودند که در تعریف زاگرس مرکزی در این طرح آمده است: زاگرس مرکزی: این ناحیه در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی از دره رودخانه خرم‌آباد تا کوه‌های شرقی کویر مروست و شمال دریاچه بختگان و رودخانه دالکی ادامه دارد.

فتحی‌بیرانوند در پایان، تخریب جنگل‌ها و مراتع، کشت زیر اشکوب، فرسایش، بهره‌‌برداری بیش از ظرفیت از منابع زیرزمینی و سطحی، شکار و صید بی‌رویه، آبزی پروری ناپایدار، استفاده بی‌رویه از کود و سموم شیمیایی، عدم مدیریت اصولی پسماند‌ها و… را از عوامل تهدیدات عمده تنوع زیستی کوهستان زاگرس مرکزی برشمرد.

پایان پیام

کد خبر : 26910 ساعت خبر : 12:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26910
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات