یک چنار بزرگ در خرم‌آباد کشته شد+فیلم

یک چنار بزرگ در خرم‌آباد کشته شد

صبح جمعه ۱۶ مهر ماموران قطع درختان سازمان زیباسازی و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد، درخت چناری با قطر بیش از یک متر و ارتفاع حدود پانزده متر را در خیابان طالقانی و نبش ورودی پارکینگ استانداری لرستان بریدند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی این درخت سربه‌فلک کشیده که ترتیب شکل‌گیری شاخه‌های آن میان درختان آن منطقه بی‌نظیر بود، کنار پل آهنی یک خانه مسکونی قرار داشت و هیچ مشکلی برای استانداری و این منزل مسکونی به وجود نیاورده بود. این درخت بعد از یک دوره خشک شدن چند ماهه در سال گذشته باز هم با آغاز بهار نیمی از آن سبز شد ولی کم‌کم رو به خشکیدن رفت اما هنوز هم قسمت پایین درخت، دارای شاخه‌های سبز و شاداب بود. قبل از بریدن درخت، ابتدا شاخه‌های پایینی که سبز و زنده بودند را بریدند و بعد تنه را قطع کردند. سنگینی این چنار به حدی بود که برای قطع کردن و بالاآوردن آن از یک جرثقیل ۲۰ تنی کمک گرفته بودند.

یک چنار بزرگ در خرم‌آباد کشته شد

پیگیری‌های گلونی از سازمان زیباسازی و فضای سبز ختم به بهانه‌های همیشگی شد. دلایل قطع درخت توسط شهرداری می‌تواند چند مورد باشد که این چنار هیچ کدام از آن‌ها را دارا نبود.

مورد نخست خشک‌شدن کامل یک درخت است. مرگ یک درخت باید به تایید کار‌شناس این سازمان برسد و بعد دستور قطع صادر می‌شود. هرچند که در چنین مواردی و البته در صورت نداشتن پارتی مناسب و نبود فشار روی کار‌شناس فرصت مناسب به درخت داده می‌شود تا اگر به طور مقطعی خشک شده باشد، دوباره خود را احیا کند. در مورد چنار مورد نظر، چنان که در سطرهای بالا توضیح داده شد با وجود برگ‌های سبز و شاداب هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که این درخت مرده است. رد پای صاحب ملک در خشک‌شدن این درخت پررنگ است و نشانه‌های بسیاری وجود دارد که در مراحل مختلف اقدام به تخریب ریشه درخت به وسیله مواد صنعتی و سنتی کرده است.

دلیل دوم برای قطع درخت می‌تواند سد معبر آن باشد. به گونه‌ای که رفت‌وآمد ساکنین و یا ورودی پارکینگ را دچار مشکل کند که این مورد هم شرایط سختگیرانه‌ای دارد که در بیشتر مواقع نباید باعث قطع درخت  بشود و  واضح است که این هم دلیل مناسبی برای بریدن این درخت نیست. چون سال‌هاست که ساکنین خانه مجاور درخت بریده شده از خودرو شخصی استفاده می‌کنند و مشکلی هم بابت ورود خروج ندارند.

قطع یک درخت دلیل دیگری هم می‌تواند داشته باشد و آن هم این است که مالک زمین و یا ساختمان کنار آن درخت قصد تخریب و بازسازی داشته باشد و چون تغییر نقشه صورت می‌گیرد درخت مقابل ورودی قرار می‌گیرد. برای اجرای‌ این کار شهرداری منتظر تخریب و شروع به ساخت و حتی اتمام پروژه عمرانی می‌شود و در پایان درخت را قطع می‌کند.

دلایل دیگری هم می‌توان برای قطع یک درخت گفت ولی آنچه مسلم است، برای کشتن این چنار هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد به جز فشار صاحب ملک و کوتاه آمدن سازمان زیباسازی و فضای سبز شهرستان خرم‌آباد به هر دلیلی که بر ما پوشیده است.

چنین مواردی بسیار هستند و در چندین محله مانند قاضی‌آباد و مطهری و مناطق مرکزی شهر نمود بییشتری دارد.

در گلونی قبلا پیشنهاداتی داده شد مانند اینکه در هنگانم صدور پروانه ساخت یک ملک، درختان مجاور این ملک در پروانه آورده شود و مالک تضمین بدهد که درخت‌ها را تخریب نکند و در غیر این صورت با جریمه‌های بالا مواجه شود.

حالا اما شهرداری فقط به فکر پیداکردن راه‌های تازه و بدیع! برای گرفتن مالیات و عوارض از مالکان است و مالکان نیز برای آنکه گوشه‌ای از نمای ساختمان تازه سازشان پشت درختان گم نشود هزاران ترفند برای نابودی یک درخت زیبا به کار می‌برند.

این روش مدیریت منابع طبیعی و فضای سبز خرم‌آباد باعث نابودی کامل آنها خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 26858 ساعت خبر : 9:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات