خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی برگزار شد

نشست نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی برگزار شد

خبرنگار روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در بخش بین‌الملل نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و در نشستی با موضوع «نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی رو به افول و روش‌های رسانه‌های خارجی در حفظ مخاطبین» سخنرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رامین مستقیم، خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز با حضور در بخش بین‌الملل نمایشگاه، در نشستی «نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی رو به افول و روش‌های رسانه‌های خارجی در حفظ مخاطبین» بررسی کرد.

 وی به نقش شبکه‌های اجتماعی در جذب مخاطبان و اینکه چگونه این انقلاب رسانه‌ای باعث شده روزنامه‌ها و نشریات کاغذی مهم مثل نیوزویک آمریکا دیگر نسخه کاغذی نداشته باشند پرداخت و عنوان کرد: رسانه‌ها شکل دیگری از کار خود را تجربه می‌کنند و این شیوه در ۱۰ سال گذشته قابل تصور نبود و فضای فعلی حاکم بر رسانه‌ها و موقعیتی که رسانه‌ها در مواجهه با مخاطبان دریافت می‌کنند به نحوی است که ۱۰ سال آینده روزنامه‌ها و رسانه‌ها را متحول خواهد کرد.

 مستقیم تصریح کرد: روزنامه‌های غربی دارای قدمت، استقرار و تراکم تجربه هستند و اینگونه نیست که پس از مدتی از بین برود و رسانه‌ دیگری جایگزین آن شود اما متأسفانه در کشور ما چنین نیست و همچنان روش‌های سابق هم اعمال می‌شود در حالیکه احتمال دارد اگر من تا یک دهه دیگر زنده باشم تنها روزنامه‌نگار رسانه کاغذی باشم و هر چه پیش می‌رویم افرادی در سطح من کنار گذاشته می‌شوند.

 وی ادامه داد: رسانه‌ای که دارای قدمت است می‌تواند اخبار و مطالب خود را در نقاط بیشتری از جهان منتشر کند؛ به عنوان مثال امروزه یک شماره از روزنامه کشورهای غربی که دارای قدمت هستند، در ۲۴ نقطه جهان چاپ می‌شوند؛ در حالی که رسانه‌های کشور ما به گونه‌ای از یکدیگر تقلید می‌کنند و این روش کارآمد نیست چرا که قدمت و انباشت تجربه‌ای پشت آن نیست.

 خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز خاطرنشان کرد: در تاریخ بشر سابقه نداشته که بتوان از طریقی اخبار آینده را پیشگویی کرد اما امروزه به لطف شبکه‌های اجتماعی این کار در حال انجام است؛ وظیفه رسانه اعلان وضعیت حاضر است اما امروزه کار شبکه‌های اجتماعی اعلان و تحلیل وقایع آینده است. این موضوع در هیچ زمانی از تاریخ سابقه نداشته است.

 مستقیم متذکر شد: تغییر و تحول دیگری که شبکه‌های اجتماعی امروزه در فضای رسانه ایجاد کرده‌اند ایجاد امکان بارگذاری نظرات و پیشنهادات به صورت آنلاین و سریع در قسمت پایین اخبار منتشر شده است؛ در گذشته نظرات و پیشنهادات افراد در روزنامه‌ها به صورت تلفنی انجام می‌شد اما امروزه این روش دیگر کارآمد نیست.

 وی همچنین یادآور شد: به زودی شاهد تغییر و تحول بسیاری در عرصه رسانه در دنیا خواهیم بود و این تغییر و تحول به دلیل وجود عاملی به نام شبکه‌های اجتماعی است؛ در شبکه‌های اجتماعی هر شخص یک رسانه محسوب می‌شود.

خبرنگار ایرانی روزنامه لس آنجلس تایمز تغییر و تحولات در روزنامه متبوع خود را از سال ۲۰۰۸ با تعدیل نیرو همراه دانست و گفت: از آن سال در دفتر تهران یک نفر و در دفتر نیویورک از ۳۰ نفر به ۳ نفر رسیدیم و این تأثیری است که در تحولات رسانه‌های جدید و نیاز مخاطب گرفتیم با این اوصاف باید در نظر گرفت که در گذشته فضای مجازی قدرتی نداشت در حالیکه امروز محتوا و نوع اخبار با قدرت و فشار فضای مجازی بر رسانه‌ها تحمیل می‌شود ‌اما در گذشته رسانه‌ها تحت فشار نبوده و اخباری را به عنوان شایعه و موارد تکذیب شده منتشر نمی‌کردند.

مستقیم افزود: در چند ماه اخیر چند خبر جنجالی تحت فشار فضای مجازی و رسانه‌های مردمی در رسانه‌های رسمی منتشر و به آنها تحمیل شد.

وی در حالیکه به نوع مخابره صحبت‌های خود در رسانه‌ها اشاره می‌کرد، گفت: هم اکنون از طریق توئیت، تلگرام و اینستاگرام صحبت‌های من و دیگر نشست‌ها را منعکس می‌کنید در حالیکه در رسانه کاغذی این قابلیت‌ها و در تعامل بودن با مخاطب ممکن نیست.

در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار و تبادل نظر در حوزه رسانه های بر خط و فضای مجازی صورت گرفت.

بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات تا ۲۱ آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپاست و هر روز از ساعت ۹٫۳۰ تا ۲۰٫۳۰ میزبان علاقه‌مندان است.

پایان پیام

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید