گلونی

پروانه سلحشوری: با فراکسیون لرها مخالفم

خانم پروانه سلحشوری نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم شورای اسلامی از حوزه تهران،شمیرانات، ری و اسلامشهر، در شهر لربختیاری‌نشین مسجدسلیمان متولد شده است و از منظر سیاسی دارای گرایشات اصلاح‌طلبی است. او دکتر جامعه‌شناسی است.

خبرنگار پایگاه خبری گلونی با او درباره تشکیل فراکسیون‌های قومی در مجلس شواری اسلامی گفت‌وگو کرده‌ است.

-دیدگاه‌تان نسبت به تشکیل فراکسیون قومی تُرک‌زبانان چیست؟

قابل قبول نیست که هر قومیتی با هر بهانه‌ایی بخواهد هویت ملی مجلس را از آن خارج کند، مجلس شورای اسلامی محلی است برای نمایش تضارب آرا. همان موقع که فراکسیون تُرک‌زبانان تشکیل شد، نمایندگان بسیاری در مجلس نسبت به آن مخالفت کردند.

-اقوام دیگر یا فراکسیون قومی تشکیل داده‌اند و یا قصد تشکیل آن را دارند، چه نظری نسبت به تشکیل فراکسیون لرزبانان دارید؟

با تشکیل فراکسیون لرها مخالفم، چرا که تنش‌های قومی را در کشور گسترش می‌دهد، اما طرفدار پیگیری بر مبنای توسعه جغرافیایی بدور از قومیت‌گرایی هستم. البته در مجلس شورای اسلامی فراکسیونی به نام زاگرس‌نشینان وجود دارد که حدود ۱۴ استان را در بر می‌گیرد و از اقوام تُرک، کُرد و لر در آن حضور دارند.

-آقای پزشکیان بعنوان هم‌فکر شما در فراکسیون امید و جریان سیاسی اصلاحات، یکی از پیشگامان تشکیل فراکسیون قومیتی ترک‌زبانان بود به طوری که به عنوان رییس این فراکسیون قومی هم انتخاب شد، آیا این موضوع می‌تواند با حضورش در فراکسیون امید هم‌خوانی داشته باشد؟

آقای پزشکیان مختارند که در هر فراکسیونی حضور داشته باشند و باید بدانیم فراکسیون امید و فراکسیون تُرک‌زبانان دو رویکرد مختلف دارند، اولی بر مبنای مسائل و پارامترهای سیاسی و دومی یعنی فراکسیون قومیتی بر مبنای توجه بیشتر به مطالبات قومی بوده است. احتمالا آقای پزشکیان مسئله قومیت برایشان مهم بوده و به همین جهت در فراکسیون تُرک‌زبانان شرکت نمودند.

-در مسئله مطالبات فرهنگی اقوام، فراکسیون های قومی را چگونه می‌بینید؟

فراکسیون‌های قومی در پیگیری مطالبات فرهنگی اقوام می‌توانند موثر باشند،اما مسئله این است که زیان این نوع فراکسیون‌ها به مراتب بسیار بیشتر از فایده آن خواهد بود.

-آیا این فراکسیون‌های قومی می‌توانند به عنوان جریان سومی در مقابل اصلاح‌طلبی و اصولگرایی ایفاگر نقش باشند؟

معتقدم جریانات قومی در حد و اندازه جریانات سیاسی نیستند که بخواهند به عنوان رقیبی برای آنان تبدیل شوند.

-باتوجه به مخالفت شما با فراکسیون‌های قومی، مکانیزم شما برای کاهش تضییع حقوق اقوام چیست؟

مناسب‌ترین مکانیزم برای توجه به مطالبات اقوام را پیگیری از طریق مجامع استانی می‌دانم. در ضمن کسانی که به شکلی افراط‌گرایانه به مباحث قومی علاقه دارند باید بدانند نه تنها باعث پیشرفت قوم خود نخواهند شد بلکه رنگارنگی اقوام ایرانی را دستخوش تغییر خواهند کرد.

پایان پیام

گفت‌گو: ابوالفضل بابادی شوراب

خروج از نسخه موبایل