از ابر ماه تا ابر دود

از اَبَر ماه تا اَبَر دود

پایگاه خبری گلونی انوشه میرمجلسی: شب گذشته که چشمان تمام جهانیان به آسمان بود تا ابرماه را ببینند، ما در شهرهای بزرگ مشغول جستجوی  اندکی اکسیژن برای زنده ماندن بودیم.

مردم جهان عکس‌های دلفریب از ماه کامل و نورانی منتشر می‌کردند و ما پشت پنجره‌های خاک‌گرفته‌مان، مشغول رصد آسمان بودیم که شاید نور کمرنگی از ماه را از پشت لایه‌های قطور خاکستری ببینیم.

این حکایت زندگی در کلانشهرهایی است که نیمه دوم سال را با خبرهای مربوط به آلودگی هوا سر می‌کنند. حکایت تلخی که چون یک کلاف سردرگُم زندگی‌مان را تنیده است.

ماجرای آلودگی هوا در نیمه دوم سال، ماجرای تازه‌ای نیست و عادت کرده‌ایم به نفس کشیدن در هوای سربی، راندن با خودروهای تک سرنشین و دولت و مجلس و شهرداری را به باد انتقاد گرفتن. عادت کرده‌ایم که همیشه دیگران را مقصر بدانیم و منتظر معجزه از دستان ناتوان دیگران باشیم. عادت کرده‌ایم که ساعت‌ها به عملکرد دولت و شهرداری انتقاد کنیم ولی به اندازه یک جمله هم خودمان را مقصر ندانیم. برخی البته تک‌سرنشینی را اعتراضی به عملکرد شهرداری و دولت می‌دانند و یادشان رفته که این اعتراض در همین هوای آلوده شکل گرفته و خودشان هم از همین آلاینده‌ها استشمام می‌کنند. حکایت، حکایت همان قایق سوراخ و سرنشینان بی‌خیال است.

در بسیاری از کشورها موضوع آلودگی هوا و وارونگی دما وجود دارد اما رفتار و برخورد شهروندانشان هیچ شباهتی به شهروندان همیشه متوقع ایران ندارد. شهروندان ایرانی که دوست دارند در روزهای بحرانی و آلوده هم خودروی شخصی‌شان را بیرون بیاورند و زحمت استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و مترو و تاکسی را به جان نمی‌خرند. البته که بهانه‌ها همیشه به‌راه است و دیگر حوصله‌ای نمانده برای شنیدن این بهانه‌ها.

دولت و شهرداری هم هر چقدر در بهبود و  توسعه ناوگان عمومی بکوشند، تا زمانی که خودروها مشغول آلایندگی هستند چیزی عوض نخواهد شد. بیش از ۸۰ درصد این هوای آلوده را مدیون خودروها هستیم. این نکته را چطور می‌شود نادیده گرفت؟

از اَبَر ماه تا اَبَر دود

تعطیلی موقتی مدارس، معادن و صنایع دودزا تنها راهکارهای موجود نیستند. اما آنچه به نظر می‌رسد در تمامی جلسات و نشست‌های مربوط به آلودگی هوا مفقول مانده است بازتعریف عنوان شهروندی است. شهروندی که نه به حقوق خود آشناست  و نه به وظایف دولت و شهرداری و ارگان‌های مختلف؛ شهروندی که تنها متوقع بودن و معترض ماندن را خوب یاد گرفته است.

این روزها معضل آلودگی هوا، تنها مختص تهران نیست. قم، ارومیه، شهرهای خوزستان، اصفهان، مشهد، اراک و … همه اینها شهرهایی هستند که از نعمت آسمان آبی و هوای پاک بی‌نصیبند. نعمتی که تا خودمان طلب نکنیم، نصیبمان نمی‌شود.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 28135 ساعت خبر : 9:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28135
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات