تغییرات اقلیم همه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تغییرات اقلیم همه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری گلونی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: یکی از عواملی که باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، مصرف انرژی است و حتی مصرف گاز شهری هم می‌تواند گاز دی‌اکسیدکربن تولید کند.
حمید صالحی افزود: گاز دی‌اکسیدکربن یکی از گازهای گلخانه‌ای مهم است که خیلی به آن توجه نمی‌شود در حالی که نقش زیادی دارد.
وی ادامه داد: مساله‌ی تنظیم درجه‌ی حرارت ساختمان‌ها روی ۱۸ درجه در زمستان که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد، می‌تواند به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک زیادی بکند.

تغییرات اقلیم همه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد

صالحی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر دعوت ما از مردم برای استفاده از دوچرخه در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، علاوه بر این‌که کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت، از انتشار گازهای گلخانه‌ای هم جلوگیری خواهد کرد.
این مسئول افزود: از طرفی در زباله‌گاه‌ها مقداری گاز متان تولید می‌شود و گاز متان یکی از گازهای گلخانه‌ای مهم است که می‌تواند در افزایش گرمای جهانی نقش داشته باشد.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی ادامه داد: بحث جمع‌آوری گازهای متان از زباله‌گاه‌ها یکی از مسائل و موضوعاتی است که در حال حاضر در مشهد دارد انجام می‌شود.
حمید صالحی تصریح کرد: زباله‌گاه‌های شهر مشهد به سیستم جمع‌آوری گاز متان مجهز است و گاز متان آن جمع‌آوری می‌شود و از این گاز متان برای تولید گرما و برق استفاده می‌شود؛ این موضوع هم به نظرم نقش خوبی دارد.
وی افزود: بحث بحران آب مثل سایر نقاط کشور در خراسان رضوی هم بحث مهمی است و تغییرات اقلیم باعث بحران آب می‌شود.
صالحی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها قطعا بحران آب را به وجود آورده است و کمبود آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت مشهود است؛ این موضوع با اقداماتی که در دست اجراست، دارد مدیریت می‌شود.
این مسئول بیان داشت: مدیریت مصرف آب می‌تواند به این‌که این بحران افزایش پیدا نکند، کمک کند.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی افزود: کشاورزی نقش مهمی در مصرف آب دارد و حتی کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی می‌تواند نقش خیلی زیادی در مدیریت مصرف آب داشته باشد و اقداماتی در بخش کشاورزی دارد در استان انجام می‌شود.
حمید صالحی به عنوان نمونه‌ای از این اقدامات که در استان خراسان رضوی در حال اجراست، مثال زد: افزایش سطح کشت محصولات کشاورزی به صورت گلخانه‌ای، انتقال آب از طریق لوله به مزارع و روش‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی نقش بسیار موثری داشته است.
وی گفت: کشور ما روی کمربند خشکی قرار گرفته است و تغییرات اقلیم دارد کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
صالحی افزود: الان در بعضی از استان‌هایی که قبلا هیچوقت خشکسالی نداشتیم، خشکسالی را می‌بینیم و حتی استان‌های غربی ما که معمولا آب بیشتری داشتند، دچار کم‌آبی شده‌اند.

تغییرات اقلیم همه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد

این مسئول ادامه داد: استان‌های شرقی و مرکزی ایران، از جمله خراسان رضوی، قطعا با کم‌آبی مواجه هستند؛ منتها ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که کشور ما کلا روی کمربند خشکی قرار گرفته است و اجداد ما از قدیم‌الایام آب را مدیریت می‌کردند.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی اظهار داشت: موضوع قنات‌ها و روش‌های تقسیم آبی که در گذشته وجود داشته است،این‌ها همه نشان از درایت اجداد ما در مدیریت مصرف منابع آب دارد.
حمید صالحی افزود: بنابراین ما باید با پذیرش این‌که کشور ما در یک منطقه‌ی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته، بتوانیم با اقدامات خردمندانه‌، موضوع کم‌آبی را مدیریت کنیم.

پایان پیام
گفت‌وگو: سید عماد موسوی

کد خبر : 27414 ساعت خبر : 11:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27414
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات