حاتمی‎کیا: بیضایی و تقوایی به نوع فیلم‌سازی خودشان مصر بوده‌اند

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری مراسم افتتاحیه و برپایی نشست سینما و دیدگاه با حضور ابراهیم حاتمی کیا اولین روز خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراسم افتتاحیه سی‎وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هنرمندان، مدیران سینمایی و اصحاب رسانه سه‎شنبه ۱۸ آبان ماه در پردیس چارسو برگزار شد.

در این مراسم علیرضا کریمی‌صارمی، مدیر جشنواره توضیحاتی را درباره برنامه‌های جشنواره ارائه کرد:« در طول برگزاری جشنواره برنامه‌هایی متفاوتی را شاهد خواهید بود که با تلاش شبانه‌روزی ستاد برگزاری جشنواره در خور شان شما اندیشمندان و فرهیختگان تدارک دیده شده است. امیدوارم از این تلاش نگاه مثبتی را به ارمغان ببریم. تلاش کرده‌ایم با نگاه جدید جشنواره‌ای را رقم بزنیم که مورد توجه هنرمندان فرهیخته باشد.»

او با اشاره به اسطوره‌های هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: «در طول جنگ تحمیلی چهل نوجوان داوطلبانه به خط مقدم رفتند و تصاویر بدیعی از دفاع مقدس خلق کردند. این فیلم‌ها که با دوربین سوپرهشت تصویربرداری شده است سندی ماندگار و دیدنی است که ما امروز به آن‌ها افتخار می‌کنیم.»

در ادامه مراسم مستندی از گروه «چهل شاهد» که تولید حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود به نمایش درآمد.

فرید فرخنده‌کیش، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران هم طی سخنانی ضمن خیرمقدم به فیلم‎سازانی که با حضورشان به جشن فیلم کوتاه سینمای کشور گرمی بخشیدند، گفت:« امسال از سوی حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سال سینمای کوتاه و سینمای جوان نام‌گذاری شد. این نگاه فرهنگی به شخصه برای من دلپذیر بود چرا که می توانستیم ضمن گسترش جشنواره را به شهدای مدافعان حرم و کسانی که در فرامرزها به فکر آرامش ما هستند، تقدیم کرد.

پایان بخش این مراسم فیلمی از زنده‌یاد عباس کیارستمی بود، این فیلم که تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است با تصاویری از کیارستمی آغاز و با روز تشییع جنازه و مزارش به پایان رسید.‌

در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه هم‌چنین نشست «سینما و یک دیدگاه» با حضور ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد. او با بیان این که تقوای بچه‌های فیلم‌کوتاه بسیار بیشتر از فیلم‌سازان حرفه‌ای است، توضیح داد:«این فضا با فضای سینمای الان خیلی فرق دارد و اعتراف می‌کنم نسل جدید بسیار خوب است و دوشادوش حرفه‌ای‌ها جلو آمده و در جشنواره پارسال هم تازه‌واردها با قدرت ظاهر شدند. معتقدم هر چه این جوان‌ها جولان پیدا کنند، سینما رشد خواهد کرد.»

حاتمی‌کیا سپس از تفاوت فیلم‌سازی «حرفه‌ای» و «مؤلف» گفت: «اعتقاد دارم هر دو نوع فیلم‎ساز لازمه‌ سینماست. فیلم‌ساز حرفه‌ای که بتواند انواع فیلم‌ها را بسازد، همان‌قدر احتیاج است که فیلم‌سازی که می‌تواند مکنونات شخصی‌اش را بسازد. همه نمی‌توانند مؤلف باشند و این کار جنمی می‌خواهد که فرد بتواند مؤلفه‌های شخصی خود را در فیلم اعمال کند. از طرفی فیلم‌هایی را که نیاز جامعه است، نمی‌توان به اینها سفارش داد اما فیلم‌سازانی هستند که حرفه‌ای‌اند و هر جنس فیلمی که از آن‌ها بخواهند، می‌توانند بسازند.»

او در ادامه این بحث به تحت فشار بودن و حذف شدن فیلم‌ساز مولف از سوی جریان‌های اقتصادی تاکید کرد و افزود:« در دهه‌ شصت در یک جشنواره طیفی از این فیلم‌سازها مانند من، امیر نادری، کیانوش عیاری و بسیاری دیگر در کنار هم حضور داشتند اما الان این طور نیست.»

حاتمی‎کیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش حاتمی‌کیا با بیان این که کسانی مثل بیضایی و تقوایی به نوع فیلم‌سازی خودشان مصر بوده‌اند، افزود:« استاد بیضایی کم فیلم ساخت و همه‌ آن هم به خاطر ممیزی نبود. کسانی مثل بیضایی و تقوایی فیلم‌های سنگین می‌سازند و سخت می‌سازند. بنابراین تهیه‌کننده هم به سختی به سمت آن‌ها می‌رود. وقتی آقای بیضایی یکی از فیلم‌های مرا مونتاژ می‌کرد، به او پیشنهاد دادم که با دوربین‌های سبک و کوچک فیلم‌سازی کند و جهان خاص خود را دنبال کند اما او هم به نوع فیلم‌سازی خودش مصر بود.»

در این روز هم‌چنین برنامه «به انتخاب استاد» که نمایش پنج مستند خسرو سینایی به انتخاب خودش بود،برگزار شد و مورد استقبال علا‌قه‌مندان قرار گرفت. «حاجی مصور»، «حسین یاوری»، «شرح حال»، «میان سایه و نور» و «گواهان تاریخ» پنج مستند این برنامه بود.

از مهم‌ترین برنامه‌های روز دوم جشنواره(چهارشنبه ۱۹ آبان) هم می‌توان به همایش بین المللی فیلم کوتاه، نشست زیبایی شناسی صدا، مرور آثار مریم بوبانی، نشست مسئول بخش فیلم کوتاه آلمان و شب کتاب‌خوانی اشاره کرد.

کد خبر : 27858 ساعت خبر : 1:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27858
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات