رادیو باید بازتعریف شود تا نمیرد

رادیو باید بازتعریف شود تا نمیرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی  گفت‌وگوی پایگاه خبری گلونی با آناهیتا برزویی تهیه‌کننده رادیو و کارشناس رسانه را در ادامه بخوانید. این گفت‌وگو در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات در سال ۹۴ انجام شده است.

گلونی: لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری از سوابق کاری خودتان بفرمایید.
آناهیتا برزویی هستم، تهیه‌کننده ارشد رادیویی. در کرمانشاه استخدام شدم و بعد به کرج منتقل شدم. حدود ۱۱ سال تهیه‌کننده بودم و اواخر نیز، مدیر گروه بودم. در حال حاضر هم بازنشسته‌ام.
گلونی: مدیر چه گروهی بودید؟
اول مدیر گروه نیم‌روزی بودم، البته آقای احمدپور مدیر وقت رادیو کرج عقیده داشتند که مدیریت گروه‌ها چرخشی باشد، بر همین اساس یک مدت مدیر گروه صبحگاهی شدم بعد دوره هم مدیر گروه عصرگاهی بودم اما در آخر دوباره به نیم‌روزی برگشتم. گروه‌های رادیو تهران آخرین گروه‌هایی که در رادیو بودند که به این صورت کار می کردند،  اما شنیده‌ام که دو سال پیش آن‌ها از بین رفتند.
گلونی: در رادیو تهران گروه‌های نیمروزی، صبحگاهی و شامگاهی، داشتیم کما این‌که کنداکتور رادیو پیام بر همان اساس چیده شده است. شما بر اساس تجربه خود که به هر دو روش کار کردید کدام یک را می‌پسندید؟
من گروه تفریح و سرگرمی را بیشتر می‌پسندم. چینش باید تعریف داشته باشد و اسم باید یک هویت و موضوع و محتوا داشته باشد. به نظر من باید موضوع و محتوا برای گروه باید تعریف شود، اما گاهی اوقات بعضی محدودیت‌ها در برخی شبکه‌ها مثل کرج و یا رادیو تهران باعث ‌می‌شود که گروه‌ها زمانی‌ شوند.

گلونی: در روزهای بازنشستگی هم شنونده دائمی رادیو هستید؟
برخی از شبکه ها را گوش می‌دهم.
گلونی: چه چیزی امروز در رادیو شما را آزار می‌دهد؟ به نظر شما این روزها مشکل اصلی رادیو چیست؟
اگر موافق  باشید می‌خواهم رادیو را یک جور دیگر و از یک منظر دیگر نگاه کنم. به نظر من در افق رسانه‌ای امروز رادیو باید بازتعریف شود. رادیو نباید به این شکل کنونی‌اش باشد. اگر ما به بازتعریف برسیم، رویکردها  و عملکرد رادیو دوباره‌ مشخص می‌شود. ما از تکنولوژی صددرصد عقبیم و باعث شده‌ایم که رادیو به یک رسانه بسیار محدودی تبدیل شود که فقط شاید برخی از عشاق رادیو بشوند و بیشتر شنوندگان ما رانندگان تاکسی، کامیون و… هستند. ما مخاطب خاص برای رادیو نداریم، در سپهر رسانه‌ای جدید اگر رادیو بازتعریف شود، رادیو تبدیل به یک فرارسانه می‌شود،. در سال ۱۹۶۴ مک لوهان یک تعریفی از رسانه سرد و گرم کرد. مثلا آن موقع تلفن جزو رسانه‌های سرد بود، ولی الان تلفن یک مولتی رسانه  (رسانه چند کاربردی) است، یعنی یک چیزی من در آن واحد با آن گفت‌وگو می‌کنم، توییت می‌کنم، صحبت می‌کنم، فیلم می‌بینم و به من امکان می‌دهد که از تمام پیام‌ها و گفت‌وگوهای داخل این مجموعه در آنِ واحد لذت ببرم.
گلونی: برخی معتقدند که  اگر رادیو به این شکلی که شما می‌گویید باشد، دیگر رادیو نیست، پاسخ شما به این انتقاد چیست؟
رادیو، رادیو است. من یک مثالی برای شما بزنم و از خودمان که در رادیو هستیم، فاصله بگیریم. چند سال پیش ما در روز جهانی کودک یک مهد کودک را به رادیو دعوت کردیم و به بچه‌های سنین پیش‌دبستانی گفتیم که رادیو را نقاشی کنید. فکر می‌کنید چه کشیدند؟ یک ال‌سی‌دی، دو تا بلندگو در طرفین ، یک میز زیرتلویزیونی بزرگ، کشیدند . نگاه آنها به رادیو این بود.
این نگاه نسلی است که رادیو بزرگ نشده است. ما بالاخره از بین می‌رویم. امروزه در جهان نوین بازتعریف شده یک رسانه‌ای مانند بی.بی.سی  رادیو تصویری می‌گذارد، اخیرا نیز  گجت‌های تلویزیونی چندرسانه‌ای آمده‌اند، بالاخره اگر ما تعریف رادیو را عوض نکنیم، جایش را پیدا نمی‌کنیم و دنیا از ما جلو می‌افتد.
گلونی: در پاسخ به انتقاد شما برخی  «ایران صدا»  را مثال می زنند. نظر شما راجع به «ایران صدا» چیست؟
ایران صدا چیزی بود که قابلیت تعامل نداشت. در بازتعریف رادیو، ما باید در رادیو رسانه‌ای تعریف کنیم که در آنِ واحد نشر اطلاعات بدهد، در همان لحظه قابلیت تعامل داشته باشد، و من به عنوان شنونده این توانایی را داشته باشم که در همان لحظه بتوانم همان اطلاعات را به کس دیگری انتقال بدهم؛ لازمه این کار این است که یک تفکر اتاق فکر با چند تخصص است.
گلونی: یعنی ایران صدا نتوانست پیشرو باشد؟
نمی‌توانست. یک درجه جلو رفت، ولی من فکر می‌کنم باید بیاییم حصارها را در تعریف‌ بشکنیم. ما نباید در تعریف ۱۹۶۴ بمانیم، کما این‌که جهان در هیچ قسمتی در آن زمان نمانده.  باید تعریف را عوض کنیم. یک حلقه مفقوده‌ای وجود دارد. باید یک تعریف جدید از رادیو بدهیم تا کارکردهایش مشخص شود.
گلونی: با توجه به این‌که این زیرساخت را نداریم و احتمالا به‌زودی هم نخواهیم داشت، چکاری باید انجام داد؟
تغییراتی که در صدا‌و‌سیما به وجود آمد، شاید بر این اساس بود که به این سمت نزدیک شویم، ولی آنقدر تغییرات جدید در صدا‌وسیما حاشیه پیدا کرد، که  تعریف اصلی فراموش شد؛ در حال حاضر رادیو الان کنار گذاشته شده است. من به‌عنوان یک فرد رسانه‌ای که تخصص زیادی هم در فضای مجازی ندارم پیشنهاد می‌کنم؛ یک بازتعریفی از رادیو در فضای رسانه‌ای امروز شود، بعد از این بازتعریف ببینیم عملکردها چگونه است. عملکرد یک رسانه باید چگونه باشد؟ شاید لازم باشد یک برنامه‌ای مثل برنامه شما مثلا پی‌نوشت، پیشخوان یا بوم بهاری که در رادیو شنیده می‌شود، یک استودیو مثلا در خیابان بگذارد، یک برنامه محیطی هم در کنار دریاچه‌ای بگذارد. نمی‌دانم چگونه این را بیان بکنم، ما باید به یک تعریف جدید از رادیو برسیم. ممکن است خیلی دشمن برای خودم با این تفکر ایجاد کنم، ولی خب همه را به چالش دعوت می‌کنم ، حتی اصحاب رسانه، بزرگان رسانه،فردی مثل دکتر خجسته که فکرش همیشه فکر تازه‌ای بوده است. بیاییم این تعاریف را بشکنیم، این حلقه مفقوده را پیدا کنیم و یک فضای جدیدی پیدا کنیم. الان به این سمت می‌آیند که رادیو روی موبایل بیاید ولی کافی نیست.
گلونی: به قول شما شبکه‌ای مثل بی.بی.سی که شبکه بزرگی هم هست،  تصویر را به رادیو اضافه می‌کند. به نظر می‌رسد که این بازتعریف اصلا دست ما نیست که جلویش را بگیریم، درست است؟
عمده مشکل ما این است که از تکنولوژی عقب هستیم، وقتی هم که جاهای دیگر پیشرفت می‌کنند، ما برای رسیدن، آنقدر می‌دویم تا از نفس می‌افتیم. رادیو تصویری این از ابتکارات آقای سیفی بود که در کرج استارتش را زد. رادیو تصویری خوب است، ولی منظور من این است که رادیو، توان و قدرت این را دارد که به یک مولتی رسانه نه، یک فرارسانه تبدیل شود؛ یعنی من در آنِ واحد با شما تعامل کنم.
گلونی: برای این کار باید بتوانیم آدم‌هایی را که نسبت به این قضیه تعصب دارند را مجاب کنیم و این کار سختی است. چه کاری می‌شود انجام داد؟
همین تعصب‌ها است که مشکل ایجاد می‌کند. اوضاع عوض شده است. قبلا تصویربردار می‌رفت، صدابردار می‌رفت، بوم‌گیر می‌رفت و… الان با یک دستگاه خودش می‌رود از آنور جهان تمام خبرها را با یک آنتن بدون هیچ وسیله‌ای می‌فرستد. ما باید برویم به آن سمت و سو، برویم و در رادیو هم تعصب‌ها را کنار بگذاریم. من حاضرم با آنهایی که  اآنهایی که در این زمینه خیلی تعصب دارند ، من به‌عنوان یک فرد رسانه‌ای گفت‌وگو و مناظره  کنم.

پایان پیام

‌گفت‌وگو: رضا ساکی

کد خبر : 27462 ساعت خبر : 6:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27462
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات