رونمایی از دو مستند محیط‌ زیستی رخشان بنی‌اعتماد

رونمایی از دو مستند محیط‌ زیستی رخشان بنی‌اعتماد

یکشنبه شب دوم آبان ماه جشن انتشار دو مستند «همه درختان من» و «یک ساعت از عمر» هردو از ساخته‌های رخشان بنی‌اعتماد با حضور فعالان محیط زیست و عده‌ای از سینماگران و اهالی رسانه در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این مراسم علاوه بر رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و مجتبی میرتهماسب تهیه‌کننده این مستندها، محمد درویش و اسماعیل کهرم  فعالان شناخته شده محیط زیست حضور داشتند.

مستند «همه درختان من» به زندگی مه لقا ملاح فعال محیط زیست می‍‎پردازد که پنجاه سال است زباله تولید نکرده و «یک ساعت از یک عمر» نیز دقایقی با اسکندر فیروز را به تصویر می‌کشد که به عنوان پدر محیط زیست ایران شناخته می‎شود اما اوایل انقلاب به اعدام محکوم شده بود و سال‌هایی را نیز در زندان سپری کرد، با این حال حاضر به ترک وطن نشد.

«همه درختان من» و «یک ساعت از یک عمر» دو فیلم مستند تازه رخشان بنی اعتماد به تازگی از سوی موسسه فرهنگی بتهوون منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. تهیه‌کنندگی این دو مستند را مجتبی میرتهماسب به عهده دارد.

پس از نمایش خلاصه‌ای از این دو مستند، رخشان بنی اعتماد که در جشن رونمایی از این دو فیلم با ماسک ظاهر شده بود از این بابت از حضار عذرخواهی کرد و دلیل آن را این طور توضیح داد: «در سال ۹۲، همانطور که در فیلم دیدید ما در روزهای بسیار آلوده تهران مشغول فیلم‎برداری بودیم که به تعطیلی مدارس هم منجر شده بود. به خاطر دارم در آن روزها همه عوامل فیلم و کسانی که سرصحنه بودند ماسک زدند و عکسی گرفتیم تا به صورت نمادین اعتراض‌مان را به این موضوع نشان داده باشیم که یادگاری خوبی شد، اما امروز به صورت اتفاقی به خاطر بلایی که در دندان پزشکی سر من آمده ماسک زده ام و این ماسک ادامه آن اعتراض نیست.»

او با توجه به حضور فعالان محیط زیست و تعاملی که شکل گرفته درخواست کرد آن‌ها هم به جاافتادن آداب کپی رایت کمک کنند و اگر فیلم را جایی نمایش می دهند از صاحب اثر اجازه بگیرند. او همچنین برای نشر بتهوون آرزوی موفقیت کرد و از کسانی که او را در ساخت این دو مستند همراهی کرده‌اند، تشکر کرد.

426324446_142778_13249307147581082543

مجتبی میرتهماسب تهیه کننده این دو فیلم مستند نیز با اشاره به این که در سال های گذشته تصور نمایش یک مستند بر پرده سینما یا فروش آن شدنی نبود این اتفاق را نشانه حرفه‌ای شدن سینمای مستند دانست.

رونمایی از دو مستند محیط‌ زیستی رخشان بنی‌اعتماد

به گفته او برای ساخت این مستند منتظر حمایت‌های دولتی نبوده‌اند، همان‌طور که در حوزه محیط زیست نیز فعالان این عرصه هیچ وقت به فکر حمایت کسی نیستند و خود دست به کار می‌شوند. میرتهماسب به رعایت حق کپی رایت هم اشاره کرد و چرخه سینمای مستند را وابسته به این موضوع دانست.

در ادامه این مراسم همان‎طور که رخشان بنی اعتماد اشاره کرده بود از فرصت استفاده شد و در کنار جشن انتشار این دو مستند، از فعالان محیط زیست دعوت شد برای سخنرانی روی صحنه بیایند تا این جشن درواقع به محلی برای شنیدن سخنانی درباره مساله اصلی این دو فیلم تبدیل شود.

در این مراسم یکی از انجمن‌های فعال محیط زیست لوح تقدیری را به رخشان بنی اعتماد اهدا کرد و از جمله چهره‌های حاضر در این جشن می‌توان به علیرضا تابش، حبیب رضایی، میترا حجار و شبنم فرشادجو اشاره کرد.

دو مستند «همه درختان من» و «یک ساعت از عمر» در یک مجلد از طرف مرکز فرهنگی بتهوون به بازار عرضه شده‌اند.

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 27201 ساعت خبر : 11:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27201
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات