طنز مزاحم حکومت نیست

طنز مزاحم حکومت نیست

سردبیر نشریه کرگدن گفت: سابقه طنزپردازی در کشور ما  زیاد است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی سیدعلی میرفتاح در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ توفیق» نوشته سیدمسعود رضوی که در غرفه پایگاه خبری گلونی در نمایشگاه مطبوعات برگزار می‌شد عنوان کرد: فرق مردم ایران با بقیه ملت‌ها این است که ما یک روحیه طنز و یک روحیه طنازی داریم! این روزنامه‌نگار با بیان این که ایرانیاین مردم طنازی هستند گفت:  مردم ما بسیاری از سختی و مشکلات را با طنز سپری می‌کنند. او با اشاره به سابقه طنز در فرهنگ ایران گفت: ادبیات ما پر از مفاهیم طنزآمیز است. طنز خیلی آرام‌تر از آن چیزی است که ما امروز تصور می کنیم  که مثلا به یک نکته‌ای بخندیم.  مفهوم طنز وسیع‌تر است و در بعضی مواقع شیرینی‌ای  است که سایه جاری در ادبیات ما است، این در واقع نشان‌دهنده طنز است.

طنز مزاحم حکومت نیست

میرفتاح گفت: با وجود این‌ سابقه تاریخی طنز در ادبیات، روابط اجتماعی و روابط شخصی، کار نظری و کار مطالعاتی، در طنز کم داریم. ما حتی هنوز توافق نظر راجع به معنای طنز نداریم. برای مثال  بارها در جلساتی  مدیری خواسته طنزپردازان را دعوت کند و بگوید چه می‌خواهد. بعد از پنج دقیقه صحبت‌کردن مشخص می شود که مفهومی که از طنز در ذهن دوطرف است متفاوت است و با یکدیگر تفاهم نظر نداریند. این مساله بعضی وقت‌ها منجر به سوءتفاهم‌های پرهزینه می‌شود.

 میرفتاح با اشاره به اینکه در مورد تاریخ طنز کسی کار نکرده است گفت: در دوره جدید یک شغل طنزپردازی به شغل‌هایمان اضافه شد. در گذشته  آدم‌هایی بودند که آکروبات انجام می‌دادند و از این کارها می‌کردند، ولی کسی که بگوید من طنزپردازم و می‌نشینم یک چیزهایی می‌نویسم که مردم بخوانند، عبرت بگیرند، ‌یا بخندند و… نبود. این از برکت دوره جدید است که باید یا یک دید تاریخی به آن نگاه شود

این روزنامه نگار و طنزپرداز در ادامه گفت: برای مثال می توانیم بررسی کنیم که، توفیق چقدر می‌توانسته موثر باشد، چقدر در خنداندن مردم به معنای روحیه‌دادن، به معنای این‌که مردم را سرحال بیاورد تاثیر داشته است. . این‌ مسائل می‌تواند به حاکمیت کمک کند، یعنی اینکه طنز  نه‌تنها مزاحم نیست و موی دماغ نیست و آزاردهنده نیست، بلکه می‌تواند کمک کند برای کسی که می‌خواهد جامعه را اداره کند، بداند که این یک قوه، قدرت و ابزاری است که می‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.

او با اشاره به لزوم تحقیق در رابطه با طنز گفت:  می توان بررسی کرد که وقتی گل‌آقا بود جامعه و مردم چه تفاوتی داشتند.  ما باید کار نظری و مطالعاتی کنیم برای مثال کاری که آقای رضوی کرده، یک جای خالی‌ای را پر کرده که هنوز از نظر من خیلی کار دارد.

طنز مزاحم حکومت نیست

میرفتاح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید به این مساله توجه کنیم که ما مردم بی‌ادبی نیستیم گفت: یک جاهایی ممکن است از نزاکت خارج شویم، ولی به‌طور کلی ما آدم‌های بی‌ادبی نبودیم و حدمان را می‌دانستیم و حد شوخی‌هایمان را می‌دانستیم. خط قرمز هم نداشتیم و با همه چیز می‌توانیم شوخی کنیم، ولی به شرط این‌که بدانیم چگونه باید شروع کنیم. امروز این تبدیل  به کینه می‌شود به یک کینه و این‌که من زجر بدهم، متلک بگویم و نیش بزنم به دیگری و دیگری را بدون این‌که بدانم چرا، آزار بدهم. این شوخی‌ها بعضی‌هایش سیاسی است. ممکن است بگویم من دلم خنک شد، چون به فلانی زورم نمی‌رسید، ولی این‌ها طنز نیست، این‌ها فحش است و ناسزاست.

برای مثال این اتفاقات عجیبی که راجع به کلا‌س‌های قرآنی افتاده، خوب نیست و فردا یقه ما را می‌گیرند. این‌جا ما قربانی داریم و یک آدم‌هایی دارند به خاطر شوخی‌های نابجای ما قربانی می‌شوند و فردا اگر اعتقاد به آخرت داشته باشیم، یقه‌مان را می‌گیرند و اگر اعتقاد به دنیا داشته باشیم، تاوانش را پس می‌دهیم.

 این‌ها را باید مراقبت کنیم. مطبوعات باید مراقبت کند. مطبوعات باید چگونه مراقبت کند. باید بنویسند. خب مطبوعات ضعیف هستند، پول ندارند، نحیف هستند، از آنور نویسنده‌های حسابی در آن‌ها نمی‌آیند بنویسند، اصلا یک چیز بی‌مشتری در می‌آید و از بین می‌رود. چه چیزی اثرگذار است؟ تلگرام اثرگذار است، اینستاگرام اثرگذار است و امروز حواسمان به  شوخی‌های نابجایی که می کنیم نیست.در حالی که ما ارث از هزار سال ادبیات داریم. اگر قدرت طنز در دوره مشروطه اینقدر کارایی دارد، هزار سال ادبیات پشتشان است. باید بررسی شود که چرا الان این چنین است، دلیلش همین است که یک بخشی‌اش کارهای نظری است و بخش دیگرش این است که ما انقطاع تاریخی داریم ، حتی با همین دوره جدید هم انقطاع داریم. با همین پیشینه‌مان هم انقطاع داریم.

پایان پیام

 

کد خبر : 27781 ساعت خبر : 9:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27781
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات