‍ اینورژن یا وارونگی دما

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معصومه ابتکار در کانال تلگرامش نوشت: اقدامات مختلفی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته از توزیع بنزین یورو ۴ تا گازوییل کم گوگرد، حذف مازوت از نیروگاه‌ها، استانداردسازی خودروها، جدی گرفتن معاینه فنی، توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های آلاینده و … که سبب کاهش قابل توجه تعداد روزهای آلوده شده و این کاهش برای همه شهروندان محسوس بوده است.

یک مقایسه نشان می‌دهد که تهران در سال ۹۲ دو روز پاک و ۱۴۷ روز سالم داشته که این ارقام در سال ۹۵ به ۱۱ روز پاک و ۱۹۳ روز سالم افزایش یافته است. به همین ترتیب از تعداد روزهای ناسالم کاسته شده، به علاوه اینکه میزان ناسالم بودن نیز که میان عدد ۱۰۰ تا ۲۰۰ است کاهش چشمگیر داشته و اغلب از ۱۵۰ بالاتر نرفته و در سطح گروه‌های حساس باقی مانده است.

اما پدیده‌ای که با آن اکنون مواجه هستیم اینورژن یا وارونگی دما نام دارد که با شروع فصل سرما، تغییرات جوی و سکون هوا در سطح زمین موجب تجمع آلاینده‌ها می‌شود. با شروع روز و آغاز فعالیت‌ها، دمای هوای سطح زمین زیاد می‌شود. این هوای گرم هنگام صعود و حرکت به سمت بالا یا هنگام جا به جایی به وسیله باد با لایه‌ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد کرده و این مانع صعود و تبادل هوا می‌شود . نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که با گذشت زمان و افزایش فعالیت‌های انسانی به دلیل حبس هوا در زیر این لایه، مانع از بالارفتن مواد آلاینده می شود. در به وجودآمدن چنین پدیده‌ای، آلاینده‌ها دخیل نیستند و وضعیت جوی تعیین کننده است. در چنین مواقعی باید با اتخاذ تدابیری که تردد وسایل نقلیه و هر گونه منشاء آلایندگی را کاهش می‌دهد، از تشدید وضعیت جلوگیری کرد تا اینورژن خاتمه یابد.

پایان پیام

کد خبر : 28047 ساعت خبر : 4:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28047
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات