به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابراهیم خدایی در گفتوگوی زنده با شبکه افلاک به مناسبت هفته پژوهش گفت: ما برای توسعه به «سرمایه طبیعی» و «سرمایه مالی» نیازمندیم اما آنچه از این دو مهمتر است «سرمایه انسانی» است، یعنی انسانها هستند که باید آن سرمایهها را در مسیر توسعه به کار بگیرند. به قول یک مثل بومی که میگوید «کُر خو مال ارا چه سئ؟ کُر گن مال ارا چه سئ؟» اگر انسانهای یک جامعه صلاحیتدار نباشند تمام آن سرمایهها ثمربخش نخواهند بود. ما باید آموزش و پرورش را باید در چارچوب «آموزش همگانی» قضاوت کنیم نه «آموزش تخصصی». رسالت اصلی آموزش و پرورش «جامعهپذیری» است، این رسالت وقتی انجام میشود که فاصله میان مدرسه و اجتماع کم شود، اما سیستم تمرکزگرای کنونی «آموزش» و «پژوهش» را در برج عاج نشانده است، با نیازها و داشتههای بومی و ملموس بیارتباط کرده است.
خدایی افزود: کتابهایی مثل «جغرافیای استان» علم و پژوهش را برای دانشآموزان ملموس و مرتبط میکند. چرا درس «ادبیات استان» نداریم؟ اگر یک ششم توجه به زبان انگلیسی و یا یک شصتم توجه به زبان فارسی، به ادبیات بومی لکی، مینجایی و بختیاری توجه شود ذوق ادبی و انگیزه پژوهش و پرسش در دانشآموزان نهادینه میشود. در بودجه امسال اولویت به «آب»، «فاضلاب»، «محیط زیست» و «ریل» داده شده است. این ها همه سرمایه های طبیعی و مالی هستند، پس اولویت «سرمایه انسانی» چه شد؟ تا زمانی که اولویت به آموزش و پژوهش داده نشود نمیتوانیم توقع داشته باشیم این مسایل هم حلّ شوند چون مثلا بیشتر مشکلات زیست محیطی ما نیز منشأ انسانی و فرهنگی دارند.
پایان پیام