گلونی

لزوم تشکیل انجمن صنفی طنزپردازان در ایران

تشکیل انجمن صنفی طنزپردازان راهی برای جلوگیری از سنگ اندازی‌های بعضی نهادها در فعالیت طنزپردازان است. این انجمن می‌تواند حاشیه امنیتی برای طنزپردازان باشد تا کمتر شاهد رفتار سلیقه‌ای ارگان های امنیتی و فرهنگی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست ماهیانه محفل طنز با محوریت بررسی طنز روز عصر روز یکشنبه ۲۸ آذرماه با حضور اساتید طنزپرداز کشور در حوزه هنری برگزار شد.

ابوالفضل زرویی نصرآباد در این نشست تأسیس یک انجمن صنفی  طنز را مستلزم تأیید گرفتن از نهادهای بسیاری دانست و گفت: اولین مسئله ای که باید در این خصوص در نظر گرفت این است که ماهیت وجودی آن چه باشد و اینکه آیا این انجمن یا هر اسم دیگری که بتوان روی آن گذاشت از نظر نهاد ذی‌ربط چه استقبالی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر به دنبال احقاق حق طنزپردازان هستیم،  ابتدا باید انگیزه خودمان را بدانیم که هدف از تأسیس انجمن  چیست و بعد اقدام به این کار کنیم.
وی اظهار داشت:  ناهماهنگی میان جامعه طنز نویسان کشورمان و در نظر گرفتن منافع شخصی و برخوردهای سلیقه ای و گردآوری مجموعه ای  از افراد با طرز فکرها و سلیقه های مختلف به واقع کار سختی است که باید در این موارد به تفاهم رسید.

نویسنده مجموعه مقالات «حدیث قند» ادامه داد: بسیاری از افرادی که در ابتدای امر سخن از تأسیس انجمنی برای احقاق حق جامعه طنز به میان می‌آورند، وقتی که نفع و سودی برای آن ها نداشته باشد مطمئنا پا پس می‌کشند و عملاً می بینیم که  خروجی ندارند.
ابوالفضل زرویی نصرآباد اعتقاد به مسائل ارزشی را امری درونی در طنزپرداز دانست و گفت: بعضی وقت ها آن قدر مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اعتقادی در جامعه ما در هم تنیده شده است که  مطرح کردن موضوعی که شاید بیشتر اعتقاد قلبی فرد است باعث می‌شود تا برچسب‌هایی را به او بزنند.

وی سانسور اشعار طنز را در ایران امری بسیار سلیقه ای خواند و در این زمینه اظهار داشت: چند سال پیش تذکره‌ طنزی را در محضر رهبری خواندم که مورد توجه ایشان  قرار گرفت؛ در حالی‌که همان شعر را وقتی در رادیو می خواستم بخوانم،  مجری رسانه ای که زیر مجموعه رهبری است  اقدام به حذف ابیات بسیاری از آن کرد. متاسفانه اگر شعر واحدی را در رسانه موافق نظام منتشر کنیم، از آن یک برداشت می‌شود و اگر همان شعر را در رسانه مخالف نظام منتشر کنیم، برداشت دیگری می‌شود.
 دفاع از طنز به دست خودمان محقق می‌شود
در ادامه این نشست، همایون حسینیان با بیان اینکه مکانیزم دفاع از حقوق طنزنویسان در جامعه فعلی فقط باید به دست خودشان باشد، اضافه کرد: ارتباط ما باید به گونه‌ای باشد که اگر حقی از کسی خورده شد صدای اعتراضمان را به گوش مسئولان برسانیم. می‌توان گفت ارتباطی که میان طنزنویسان برنامه‌های محفلی و ادبی هست به مراتب بیشتر از ارتباطی است که طنزنویسان رسانه‌ها با هم دارند. انسجام باید در درون خودمان باشد و در صورت نیاز به دفاع از حق‌مان به صورت جمعی اقدام کنیم.
در مقایسه با گذشته بیشتر به سمت فکاهه رفته‌ایم
وی حضور در محافل طنز را نیازمند شناخت  اصول ادبی دانست و گفت: اگر به کارهایی که در این حوزه شده است نگاه کنیم، می‌بینیم که در مقایسه با گذشته بیشتر به سمت فکاهه رفته‌ایم و از طنز فاخر فاصله  گرفته‌ایم. داشتن انجمنی در این خصوص می تواند ما را از گرفتار شدن در این فضا رها کند.
این طنزپرداز تشکیل انجمن صنفی را راهی برای جلوگیری از سنگ اندازی های بعضی نهادها در فعالیت طنزپردازان عنوان کرد و بیان داشت:  وقتی تشکلی در این خصوص راه اندازی شود باعث می شود تا طنزپرداز در حاشیه امنیت قرار بگیرد و  کمتر شاهد سلیقه ای رفتار کردن ارگان های امنیتی و فرهنگی باشیم.
ارزش‌های انقلاب حاشیه امنیت طنزپرداز است
نادر ختایی هم با بیان اینکه خط مشی مشخصی برای تشخیص سره از ناسره در حوزه طنز وجود ندارد گفت: وجود انجمن می‌تواند ما را کمک کند تا دچار اشتباه در تولید محتوا نشویم و در مسیر درستی قدم بگذاریم که هر وقت به اشتباه به سمت تولید محتوای هجو هذل قدم گذاشتیم ما را هوشیار کنند.
وی ادامه داد:  نکته ای که به نظرم می تواند طنزپرداز را در هنگام خواندن اشعارش در حاشیه امنیت قرار دهد این است که به مطرح کردن نکاتی که در رابطه با ارزش های انقلاب است بپردازد تا او را  از گزندهای آتی حفظ کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل