گلونی

محدودیت منابع آب باید به خط قرمز نظام تبدیل شود

محدودیت منابع آب باید به خط قرمز نظام تبدیل شود

معاون اول رییس جمهور در جمع مدیران ارشد آب و برق کشور گفت: حل مسئله آب در گرو یک اجماع ملی است و نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری شود.
به گزارش پایگاه خبری گلونی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در همایش سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو با اشاره به تهدید ایران به دلیل کمبود منابع آبی بیان کرد: شورای عالی آب در سال‌های اخیر جلسات متعددی برای حل این مسأله برگزار کرده‌است، اما باید گفت حل این مسأله در گرو یک اجماع ملی است و تنها یک سازمان یا قوا نمی‌تواند این مسأله را به تنهایی به سرانجامی نیک برساند.
وی با بیان اینکه آب و محیط زیست هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال آینده موضوع اصلی کشور است، اضافه کرد: هیچ کس نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری کند چرا که این مسأله یک مسئله ملی بوده و با امنیت ملی کشور در ارتباط است و این موضوع باید جزو خط قرمزها قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور عنوان کرد: برای تأمین بودجه پروژه‌های عمرانی صنعت آب و برق، دولت حمایت لازم را خواهد داشت، اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت نیرو باید سعی کند با افزایش بهره‌وری و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌دنبال تکمیل پروژه های عمرانی خود باشد. بخش خصوصی باید در طرح‌های آب و برق وارد شود، اما این طرح‌ها باید برای این بخش سودآور باشد تا انگیزه ورود داشته باشد.

محدودیت منابع آب باید به خط قرمز نظام تبدیل شود

این مقام مسئول با اشاره به پیش‌بینی‌های گذشته برای رشد ۸ درصدی در برنامه‌های مختلف توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله، عنوان کرد: در برنامه‌های مختلف توسعه و سند چشم انداز بیست ساله همواره بر رشد هشت درصدی تاکید شده است اما متاسفانه در بیست سال گذشته متوسط رشد اقتصاد کشور حدود ۳,۷ درصد بوده است.
وی افزود: وقتی در شرایط رونق اقتصادی چنین رشدی محقق نشده‌است، بالطبع محقق کردن آن در شرایط رکود کنونی کمی سخت به نظر می‌رسد.
جهانگیری افزود: اقتدار ایران در منظقه از نظر اقتصادی و حتی سیاسی در گرو تحقق رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور است و امیدواریم بتوان با تحقق این رشد به مشکلاتی چون بیکاری و سایر مسائل موجود فائق آمد.
وی ادامه داد: نرخ مشارکت جمعیت فعال در کشور در حال حاضر حدود ۳۸ درصد و نرخ مشارکت فعال زنان حدود ۱۵ درصد است که در صورت عدم تحقق رشد اقتصادی و فراهم کردن بازار کار برای جمعیت جوان و فعال کشور این نرخ بسیار پایین تر خواهد آمد.
کاهش صعودی درآمد روستاییان
معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه هم‌اکنون مشکل بیکاری یکی از چالش‌های مهم کشور است، تأکید کرد: پیش از این حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود داشت که به این میزان نیز در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزوده شده است .
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۱ و ۹۲ حدود ۲۱ درصد از درآمد مردم کاهش یافت و این میزان برای روستاییان به مراتب بالاتر بود. با این حال ترمیم این وضعیت و واقعی کردن دوباره درآمد مردم در گرو رشد اقتصادی حدود ۸ درصدی و بیشتر است.
جهانگیری با بیان اینکه تحقق رشد هشت درصدی برای اقتصاد کشور امری غیرقابل دسترس نیست، گفت: تجربه چین و هندوستان نشان داد که می‌توان در یک بازه زمانی چندساله به طور مداوم شاهد رشد اقتصادی ۸ درصدی و بالاتر بود و بالطبع کشور ایران با وجود داشتن منابع زیرزمینی و معدنی غنی و نیروی انسانی توانمند می تواند این تجربیات را تکرار کند.
وی افزود: حاکمیت مدیران حرفه‌ای در بنگاه ها امر بسیار مهمی است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود، اما تجربه دنیا نشان داده که برای گام نهادن در مسیر توسعه باید به چنین مدیرانی میدان داد.
خروج از نسخه موبایل