گلونی

مذاکره ایران و بلژیک برای توسعه همکاری‌های محیط زیستی

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که برای گسترش همکاری‌های محیط زیستی ایران به بلژیک سفر کرده است، در نخستین روز سفر خود با ماری کریستین مارگم وزیر انرژی و محیط زیست این کشور دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ابتکار در این دیدار ضمن اشاره به چند وجهی بودن همکاری‌های محیط زیستی با توجه به اثرگذاری این حوزه در زمینه‌های مختلف، همچون زمینه‌های فنی، تخصصی، اقتصادی و تجاری، گفت: ج. ا. ایران برای گسترش همکاری‌های دو یا چند جانبه در حوزه محیط زیست، همچنین انرژی‌های سازگار با محیط زیست و به طور مشخص سوخت‌های کم کربن همچون گاز طبیعی هم راستا با گام‌های ملی و جهانی برای مقابله با پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین آمادگی دارد.

وی ضمن یادآوری فرصت ایجاد شده برای گسترش همکاری‌های دو و چند جانبه ایران با سایر کشور‌ها پس از برجام، ابراز امیدواری کرد: این فرصت به ویژه در حوزه محیط زیست منجر به تبادل تجربه، دانش و فناوری در راستای رفع چالش‌های کنونی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت موضوع محیط زیست برای دولت و رئیس جمهوری ج. ا. ایران، تصریح کرد: ایران در حال حاضر با بحران‌های متعدد محیط زیستی همچون خشک شدن تالاب‌ها، کاهش منابع آبی و تغییر اقلیم روبه رو است و از این رو اتخاذ تصمیم‌های کلان برای رفع این چالش‌ها بسیار ضروری است.

ابتکار با برشمردن برخی از آثار تغییر اقلیم در ایران همچون کاهش بارندگی و افزایش روند خشکسالی، کاهش منابع آبی و افت آب‌های زیرزمینی، افزایش طوفان‌های گرد و غبار، اظهار کرد: اگرچه زمانی ایران بهره‌مند از بهترین روش بهره گیری از منابع آبی یعنی قنات بوده و حتی امروز قنات به عنوان اثر طبیعی ملی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است اما در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم، کشور ما با چالش‌های زیادی در حوزه آب مواجه است.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به برخی از چالش‌های فرامرزی محیط زیست ایران و سایر کشورهای غرب آسیا داشت و ادامه داد: یکی از این چالش‌ها توسعه سدسازی در کشورهای همسایه و پیرامونی ایران همچون افغانستان است که باعث شده تا تالاب بین المللی و مهم هامون که به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره جهانی در یونسکو هم به ثبت رسیده، با خشکی مواجه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه این روند در منطقه را عاملی برای تولید کانون‌های جدید گرد و غبار و ایجاد چالش‌های بهداشتی و محیط زیستی و اقتصادی دانست و افزود: اکنون ۷۵ درصد گرد و غبار ایران از عراق، عربستان، سوریه و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس است اما به دلایل جنگ و ناامنی امکان مقابله با این کانون‌ها و احیا تالاب‌ها همچون تالاب‌های هورالعظیم و هامون نیست و این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد چالش‌های بزرگ‌تر در آینده شود.

معاون رئیس جمهور افزود: خوشبختانه در حال حاضر با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، عزم ملی در ایران برای رفع چالش‌های حوزه محیط زیست شکل گرفته است و این موضوع در سطوح مختلف به وضوح قابل مشاهده است به گونه‌ای که دولت یازدهم نخستین جلسه خود را به موضوع دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه نمکی طبیعی جهان و تشکیل ستاد ملی برای احیاء آن اختصاص داد.

این مقام مسئول با اشاره به غنای تنوع زیستی، محیط زیست دریایی و عرصه‌های جنگلی در ایران، اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی در ایران که شاخه انتهایی و از بقایای جنگل‌های چند میلیون ساله اروپایی در حاشیه خزر است، همچنین جنگل‌های بلوط زاگرس و جنگل‌های حرا در خلیج فارس و محیط‌های پیرامونی جزیره قشم و کیش از جمله میراث‌های ارزشمند ایران و جهان است که می‌تواند مورد همکاری برای مطالعه و پژوهش و تحقیق به منظور انتخاب راهکارهای مناسب حفاظتی قرار گیرد.

ابتکار افزود: از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور، موضوع اقتصاد سبز و اقتصاد مدور است که با توجه به رویکرد جهانی برای تغییر نگاه از اقتصاد خطی به اقتصاد دوار و عدم خروج منابع و مواد اولیه از چرخه تولید، همچنین تاکید بر ضرورت بازیافت و بازگشت مواد به چرخه تولید و عدم تولید پسماند بسیار حائز اهمیت است.

دعوت از بلژیک برای حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران

معاون رئیس جمهور، نمایشگاه‌های بین المللی محیط زیست را از جمله فرصت‌های مغتنم برای تبادل دانش، تجربه، فنآوری در حوزه‌های مختلف محیط زیست از جمله اقتصاد سبز برشمرد و از بلژیک دعوت کرد تا در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران که از ۶ تا ۹ اسفندماه سالجاری با شعار «اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی، سازگار با محیط زیست» برگزار می‌شود، حضور یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دعوت از وزیر محیط زیست و انرژی بلژیک برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تهران، خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران فرصتی برای افزایش همکاری شرکت‌های دارای فن آوری‌های محیط زیستی کشورهای مختلف با هم است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص فعالیت‌های زنان ایرانی، گفت: زنان ایرانی به ویژه در دو دهه اخیر موفق شده‌اند تا در عرصه‌های مختلف هنری، ورزشی، علمی، دانشگاهی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به کرسی‌های عالی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی دست یابند.

استقبال بلژیک از گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های محیط زیست و انرژی با ایران

بنابراین گزارش، ماری کریستین مارگم وزیر انرژی و محیط زیست بلژیک ضمن ابراز تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌های محیط زیستی با ایران و حضور در نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران، پیشنهاد داد: پایون خاص برای شرکت‌های محیط زیست بلژیک در شانزدهمین نمایشگاه تهران در نظر گرفته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امضاء یادداشت همکاری‌های محیط زیستی میان دو کشور منجر به ارتقاء سطح محیط زیست و انرژی در دو کشور و همکاری‌های دوجانبه برای رفع چالش‌های محیط زیستی هر دو کشور از طریق تبادل دانش، تجربه و فن آوری شود.

وزیر انرژی و محیط زیست بلژیک با اشاره به مزایای بهره‌مندی از گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک و راهکاری برای تقلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی در دنیا برای مقابله با گرمایش زمین و تغییر اقلیم، همچنین کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای، گفت: بلژیک علاقمند است تا در حوزه انرژی‌های پاک همکاری‌های گسترده‌ای با ج. ا. ایران داشته باشد.

لازم به ذکر است، پس از این دیدار سند یادداشت همکاری میان دو کشور به امضاء معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ج. ا. ایران و ماری کریستین مارگم وزیر انرژی و محیط زیست بلژیک رسید.

بهره برداری و مدیریت پایدار منابع طبیعی شامل تنوع زیستی، مدیریت مواد و پسماند، نقشه برداری و ارزشگذاری خدمات زیست بوم؛ پایش، مدیریت و حفاظت از آب، خاک و کیفیت هوا؛ تغییر آب و هوا، انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی؛ اقتصاد سبز و چرخشی و فناوری‌های پاک؛ تنوع زیستی از جمله ابعاد دریایی آن؛ مدیریت دریا و ساحل و راهبردهای حفاظت دریایی؛ بهره وری منابع و شهرهای هوشمند در راستای شاخص‌های شکوفایی شهری در کلانشهر‌ها از مهم‌ترین محورهای همکاری‌های زیست می‌حطی دو کشور است.

تبادل تجربیات در حوزه موضوعات زیست محیطی؛ تبادل و آموزش اشخاص دانشگاهی، علمی و فنی؛ تبادل اطلاعات و داده‌های علمی و فناورانه در دسترس؛ سازماندهی کارگاه‌ها، سمینار‌ها، دوره‌های آموزشی، دیدارهای می‌دانی و گروه‌های کاری؛ توسعه پروژه‌های مشترک پژوهشی یا فنی در موضوع‌های مورد علاقه دو طرف؛ کشف فرصت‌های تجاری برای بخش تجاری و انتقال دانش فنی تجهیزات زیست محیطی و فناوری بر پایه غیر تجاری از دیگر موضوعات مورد تاکید در این تفاهم نامه است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل