گلونی

گلایه‌های سعید بیابانکی از رویکرد مسئولان نسبت به طنز

سعید بیابانکی گفت: اگر طنزپرداز بخواهد نسبت به رفتار کسی که در کشور مسئولیتی دارد انتقادی کند که آن هم به نوعی وظیفه شرعی است، با مشکل مواجه می‌شود و متاسفانه زمینه پذیرش امر به معروف و نهی از منکر در کشور وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید بیابانکی با بیان اینکه وظیفه طنز تنها خنداندن مخاطب نیست، اظهار کرد: در شرایطی هستیم که نیازمندیم خطاهای مردم را شیرین و هنرمندانه گوشزد کنیم. ولی به نظر می آید گوشزد کردن این خطاها فقط متوجه گروهی از مردم است که دستشان به جایی بند نیست.

وی ادامه داد: طنزپرداز اگر بخواهد نسبت به رفتار کسی که در کشور مسئولیتی دارد انتقادی کند که آن هم به نوعی وظیفه شرعی است، با مشکل مواجه می‌شود و متاسفانه زمینه پذیرش امر به معروف و نهی از منکر در کشور وجود ندارد. نخست این موضوع را باید فرهنگ‌سازی کنیم. در چنین شرایطی همین که طنزپردازان در این سال‌ها جان سالم از این اوضاع به در برده‌اند امتیاز بزرگی است.

بیابانکی با اشاره به اینکه چیزی که در مجامع و رسانه‌ها به عنوان طنز حضور دارد اساسا نوعی طنز کم مایه و بی مایه و بی رمق است، عنوان کرد: طنز امروز به عنوان سخنی که تنها مخاطب را بخنداند مطرح می‌شود. در صورتی که وظیفه طنز نخست آگاه‌سازی و آگاهی بخشی و بعد از آن اثرگذاری و اثربخشی است.

این شاعر با بیان اینکه مسئله طنزهای سخیف به دلیل محافظه کاری مدیران کشور رخ داده است، خاطرنشان کرد: مشکل طنز ربطی به مخاطب ندارد. مدیران، طنز و فکاهه‌ دم دستی و زرد را می‌پسندند؛ چرا که نه به جایی برمی‌خورد و نه اتفاقی می‌افتد. بزرگ‌ترین خطاها در مملکتمان انجام می‌شود و در چنین شرایطی طنزپرداز همه چیز باید بگوید، اما به محض اینکه وارد این محدوده می‌شود زنگ ها به صدا درمی‌آید. در کشوری که سی و هفت سال است برای احیای ارزش‌ها و درست زیستن، انقلاب کرده است، وظیفه طنزپرداز این است که خطاها را از یک فرد عادی گرفته تا رئیس جمهور تذکر دهد.

مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری همچنین گفت: اینکه به طنزپرداز بگوییم به مسئولان کاری نداشته باشد درست نیست و رفتار مزورانه و خطرناکی است. اگر جامعه به این سمت برود، تزویر، ریاکاری و دروغ و نفاق رشد می‌کند و وقتی فربه شد؛ انسان از ذات خود و از خدا فاصله می گیرد و هر کار می‌خواهد می کند.

بیابانکی با تاکید بر اینکه طنز تعریف و معیاری دارد، اظهار کرد: گاهی از نوشته، نمایش و یا شعری که به لحاظ هنری هیچ ارزشی ندارد، به دلیل مضمون اعتراضی که داشته استقبال شده و همه شنیده‌اند و صاحب چنین اثری به صرف مضمون اعتراضی اثرش بازداشت می‌شود؛ چنین رویکردی اشتباه است. این فرد را باید بازداشت کنند که چرا ادبیات نمی‌داند و اثر هنری سخیف خلق کرده است. چنین افرادی با این گونه برخوردها بزرگ می‌شوند. آیا نباید نهادی باشد که از آن استعلام کنند که یک اثر در چه حد و اندازه ای است و آیا ارزش توجه دارد یا خیر.

وی اظهار داشت: دنیای مجازی نیز به چنین شرایطی دامن‌ زده است و هر فردی در جیب خود یک رسانه دارد و می‌تواند اثر خود را در کسری از ثانیه منتشر کند و مخاطبان بسیاری آن را ببینند. شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذاری و سرعت انتشار اطلاعاتشان از رسانه ملی بسیار بالاتر است و قابل مقایسه با هم نیستند. البته سرعت در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالا است، اما کیفیت بسیار پایین است.

مدیر دفتر ترانه و سرود حوزه هنری با اشاره به اینکه رسانه‌های جدی‌تر مانند صدا و سیما، مطبوعات، مجامع فرهنگی، دانشگاه‌ها و … باید طنز واقعی و با کیفیت را ارائه دهند، گفت: وقتی اثر خوبی تولید نکنیم، مردم هم به سراغ آثار سخیف می‌روند. همیشه باید بهترین‌ها عرضه شوند و به رسانه ملی بروند؛ در حالی که امروز این گونه نیست و بدترین‌ها به رسانه ملی راه پیدا می‌کنند و الگو می‌شوند.

گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۹۵ برگزار می‌شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل