جاده مورموری به پل زال، نیازمند بررسی مسئولان

پایگاه خبری گلونی، علی کاظمی: یکی از مهم‌ترین مبحث‌هایی که این روزها در کشور به آن اهمیت داده می‌شود، بحث راه‌های بین شهری است که وجود آن نماد تحول و پیشرفت و توسعه آن باعث رونق اقتصادی و توسعه گردشگری و جذب سرمایه‌گذار است.
شهرستان دهلران که از توابع استان ایلام است، یکی از شهرستان‌های مهم در کشور به منظور کریدور ارتباطی غرب به جنوب کشور شناخته شده، برای سفر به پایتخت کشور یا نواحی شمالی و مرکزی کشور باید مسافت ۱۸۰ کیلومتری دهلران تا نقطه عوارضی پل زال را از مسیر دشت عباس -اندیمشک را طی کنند که یک مسیر بسیار طولانی است.
یکی از مسیرهایی که می‌تواند به خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی و همچنین کاستن مسافت به طول ۸۰ کیلومتر به‌عنوان جایگزین مسیر فعلی انتخاب شود، اتصال شهرستان دهلران به آزاد راه خرم‌آباد – پل زال از طریق مسیر دهلران – مورموری – پا علم است.
با انتخاب این مسیر بیش از ۸۰ کیلومتر از فاصله شهرستان دهلران تا این آزاد راه مهم و حیاتی کشور کاهش خواهد یافت و این مسیر می‌تواند نزدیک‌ترین دروازه ورود کشور به عتبات عالیات از مرز چیلات دهلران باشد.
اکثر مسیرهای بین شهری دهلران متعلق به دوران‌های بسیار دور است و همین امر باعث شده تا برای رفتن از دهلران به دیگر استان‌ها و شهرهای کشور باید زمان بسیار زیادی را طی نمود، چراکه وجود پیچ و خم‌های فراوان و نبود مسیر‌های باصرفه، طول جاده‌های بین شهری دهلران را بسیار به درازا کشیده است.
یکی از مسیر‌های مهم در هر شهر، مسیر مقصد پایتخت است، چراکه همواره برای اکثر مردم علاوه بر سفرهای تفریحی، سفرهای پزشکی، سفرهای اداری اجباری و… به مقصد پایتخت اتفاق می‌افتد.
برای آن‌که از دهلران به سمت استان‌های لرستان، مرکزی، قم، تهران و استان‌های شمالی تردد نماییم، ناگزیر باید از مسیر دهلران – اندیمشک راه را پیمود تا به عوارضی آزادراه پل زال رسید.
فاصله دهلران از مسیر اندیمشک تا عوارضی آزادراه پل زال تقریبا ۱۸۰کیلومتر است. حالا اگر شهرستان دهلران از طریق شهر مورموری جاده «پا علم» به اتوبان پل زال وصل شود. فاصله دهلران تا اولین عوارضی پل زال حدودا ۱۰۰ کیلومتر است.
اگر دهلران از طریق جاده مورموری به پل زال وصل شود، حدود ۸۰ کیلومتر باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی می‌شود و برای نیل به این میانبر ارتباطی جاده مورموری به عوارضی پل زال نیاز به ۳۰ کیلومتر جاده است.
برای تردد این مسیر از دهلران تا مورموری و تا روستای سیاهگل و آب انار جاده و زیرساخت آماده است و فقط ۳۰ کیلومتر جاده می‌خواهد که به عوارضی پل زال وصل شود و این جاده فعلا به‌صورت شنی وجود دارد.
از دیگر مزایای این جاده میانبر، کاهش مسیر عتبات عالیات می‌باشد که با احداث این جاده مسیر تهران – خرم‌آباد – مورموری – دهلران – چیلات، مسیر اصلی و کوتاه استان‌های مرکزی کشور به عتبات عالیات خواهد شد و باعث رونق اقتصادی نیز می‌شود.
اگر مسئولان در این خصوص بررسی نمایند، در آینده نزدیک مسیری با محوریت کاهش زمان و افزایش رونق گردشگری خواهیم داشت.

پایان پیام

کد خبر : 29247 ساعت خبر : 5:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29247
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات