حضور دو داور خارجی در کنار داوران ایرانی

دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: برای اولین بار دو داور خارجی در بین داوران ایرانی حضور خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، مهدی قلعه با بیان اینکه میهمانان خارجی طبق زمانبندی تعیین شده وارد همدان می‌شوند، اظهارکرد: ۱۷ نفر از مدیران کمپانی‌های تئاتر جهان از اولین روز جشنواره در همدان حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به حضور دو هنرمند خارجی در تیم داوری افزود: امسال برای اولین بار نیکولاس مالمکارونا از سوئد در تیم داوری بخش نوجوان و سالواتور ترملچر از ایتالیا در تیم داوری بخش کودک حضور دارند و در کنار گروه ایرانی، نمایش‌ها را داوری خواهند کرد.

دبیر اجرایی جشنواره تصریح کرد: ۱۰ نمایش خارجی از بین ۱۸۰ اثر ارسالی با نظر شورای داوری بین‌المللی متن‌های نمایشی و با دقت نظر برای حضور در جشنواره بیست و سوم انتخاب شده‌اند که این نمایش‌ها به نسبت سال‌های گذشته از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

قلعه با اشاره به برنامه‌های جنبی جشنواره بیست و سوم بیان کرد: امسال جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان به یاد برگزاری اولین تئاتر اختصاصی این رده سنی که یکصد سال پیش توسط جبار باغچه بان نوشته و به اجرا درآمد، برپا خواهد شد. این مراسم روز ۲۴  آذرماه از ساعت ۲۱ تا ۲۴ شب در سینما کانون همدان برگزار خواهد شد و نمایشنامه‌خوانی آثار باغچه‌بان،اجرای چند ترانه از ثمین باغچه‌بان و ارائه مقالات و پژوهش‌ها از جمله برنامه‌های این مراسم است.

به گفته وی، در اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مراسم تجلیل از رضا فیاضی به پاس تلاش‌های چندین ساله در این حوزه، تجلیل از اصغر همت و احمد بیگلریان از پیشکسوتان تئاتر همدان برگزار خواهد شد. همچنین در طول جشنواره هرشب مراسم نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌شود و ستاد در حال طراحی مراسم شب خاطره در یکی از شب‌های برگزاری جشنواره  است که در آن،افراد از شهرها و استان‌های مختلف علاوه بر خاطره‌گویی، یکی از قطعات موسیقی محلی مخصوص ناحیه خود را اجرا کنند.

قلعه در خصوص کارگاه‌های آموزشی جشنواره توضیح داد:امسال برای خردسالان بالای سه سال و مربیان مهدکودک کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود و همچنین محمد عاقبتی یکی کارگردانان تئاتر قرار است از اولین روز جشنواره با تعدادی از نوجوانان علاقه‌مند تمرین نمایشنامه‌خوانی کرده و در روز آخر آن را اجرا کنند.

چهار نمایشنامه باغچه بان خوانده می‌شود

بخش نمایشنامه خوانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با حضور چهار کارگردان تئاتر از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه برگزار می‌شود که چهار نمایشنامه از زنده یاد باغچه‌بان در آن خوانده خواهد شد.

لیدا وعیدی، معصومه زیوری، احسان مجیدی و فرزاد لباسی کارگردانان این بخش جشنواره هستند.

برنامه نمایشنامه‌خوانی آثار زنده یاد باغچه بان که در قالب ویژه برنامه‌های جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان برگزار خواهد شد، ساعت ۲۱ روزهای یاد شده و در سینما کانون شهر همدان میزبان عموم مخاطبان خواهد بود.

هجده پوستر به بخش نمایشگاه راه یافت

دبیر عکس و پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: هجده پوستر از۱۵ طراح به نمایشگاه جشنواره راه یافت.

مهدی آشنا  گفت: ۳۹ پوستر از ۲۸ طراح برای ما ارسال شد که از این میان ۱۸ پوستر از ۱۵ طراح برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شدند.

وی افزود: مرضیه سرمشقی، آرش شریف‌زاده ، بابک مینقی، بردیا علمی،راضیه پاشایی، زهره اسماعیلی،سجاد حسینی، فاطمه جعفری، با یک اثر و محمد افشار با سه اثر و مهدی غلامی با دو اثر به نمایشگاه راه یافتند. همچنین سی جونگ یون از کره جنوبی،مانوئل ماسر و شیوا گریندز از آلمان، اتاویا پرون از ایتالیا، پدرو اسپیسانچز از آفریقای جنوبی شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه هستند.

دبیر عکس و پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در ادامه خاطر نشان کرد: بخش عکس و پوستر، بخش نوپایی است و این اولین دوره‌ای است که به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود. با وجود اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت، برخی طراحان اطلاع نداشتند،اما آثار ارسالی کیفیت خوبی داشتند و امیدوارم که از سال آینده این بخش رونق بیشتری بگیرد.

نفر برگزیده این بخش با داوری قباد شیوا، آرش تنهایی و امیر اسمی انتخاب می‌شود و جایزه نفر برگزیده هزار دلار خواهد بود.

پیام استاندار همدان به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

محمد ناصر نیکبخت(استاندار همدان) در آستانه برگزاری بیست‌وسومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان پیامی را صادر کرد.

در متن این پیام آمده است: «بسیار خرسندم که همدان با پیگیری‌ها و برنامه‌های انجام شده به قطب کودک و نوجوان در کشور تبدیل شده است، به طوری که برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، برنامه‌های متنوع ادبی در حوزه کودک و نوجوان و تولید انیمیشن‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر فضای استان را با نشاط و پرتحرک ساخته است.

بی‌تردید اجرای این برنامه‌ها، در صورت بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از  آثاری با مضمون اخلاق و سنت اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی،خانواده، نشاط و امید در فضای جامعه و نسل آینده و در نهایت تقویت هویت فرهنگی ایرانی- اسلامی، فرصت بسیار مغتنمی خواهد بود.

آنچه در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اهمیت دارد توجه به تولید آثار خلاقانه و پرمخاطب در دنیای کودکان و نوجوانان در مضامین مورد نیاز برای تربیت آینده‌سازان میهن اسلامی است، زیرا آینده کودکان با تربیت‌ها و آموزش‌های امروز شکل می‌گیرد.

شعار جشنواره بیست و سوم «نمایش مهر بر صحنه کودکی» بسیار پر معنا و بیانگر تأثیر تئاتر در ایجاد روحیه عطوفت و همنوع دوستی در بین کودکان و نوجوانان است.

کودکان و نوجوانان در جهان امروز، متأثر از خشونت حاکم بر روابط انسانی بویژه در عرصه بین‌المللی، نیازمند زندگی خلاقانه و به دور از خشونت و افراطی‌گری هستند و آنچه می‌تواند زمینه این نیاز را با زبان هنر به گوش بزرگسالانی که در خشونت غرق شده‌اند، برساند و شرایط رشد و زندگی خلاقانه را برای کودکان و نوجوانان فراهم کند، زبان هنر، مخصوصا هنر تئاتر با بیانی همه فهم و بین‌المللی است.

جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان، کانون امید تمام هنرمندانی است که دل در گروی هنر متعهدانه دارند و با هنر خود می‌خواهند دنیای شاد و زندگی با نشاط را برای کودکانی امیدوار و خلاق به ارمغان آورند.

همراه با این هنرمندان آرزو می‌کنم همه کودکان جهان در کانون خانواده به عنوان مقدس‌ترین نهاد بشری، زندگی پر از شادی و خوشبختی داشته باشند.

در پایان امیدوارم میهمانان گرانقدر جشنواره در طول اقامت خود در کهن دیار همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران،لحظاتی سرشار از شادی و خاطراتی به یاد ماندنی به همراه داشته باشند و مردم فرهیخته استان، میزبان خوبی برای آن‌ها باشند.»

بیست و سومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از ٢١ تا ٢٧ آذرماه در همدان برگزار می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 28917 ساعت خبر : 7:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28917
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات