خانم‌ها و آقایان شغل من تئاتر است

خانم‌ها و آقایان شغل من تئاتر است

نویسنده و کارگردان نمایش «تئا‌تر سعدی، تابستان سی و دو» همزمان با اجرای این اثر نمایشی در تالار اصلی مجموعه تئا‌تر شهر یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسین کیانی نویسنده و کارگردان نمایش «تئا‌تر سعدی، تابستان سی و دو» به مناسبت اجرای این اثر نمایشی در تالار اصلی تئا‌تر شهر یادداشتی را منتشر کرد.

در متن یادداشت حسین کیانی آمده است:

 «روزهای سخت نگارش چندین و چندباره نمایشنامه «تئاترسعدی، تابستان سی و دو» و سپس تمرین آن در شرایط بسیار دور از تئا‌تر حرفه‌ای روزگار ما. من را به این آرزو رسانده که‌ای کاش یا من نباشم و دیگر کار تئا‌تر نکنم یا باشم و کار دیگری به غیر از تئا‌تر کنم. آرزویی که شاید هر هنرمند تئاتری که به اصالت این هنر باور دارد و از بهبود شرایط اجرای این هنر رو به نا‌امیدی می‌رود. بی‌شک چندین بار به آن اندیشیده است.

اما چرا تئا‌تر ما حرفه‌ای نیست؟ و اساسا تئا‌تر حرفه‌ای چیست؟ پرسشی است که در این مجال اندک و پرعجله‌ای که شما جناب آقا یا سرکارخانم این اعلان را مطالعه می‌فرمایی نمی‌توان بدان پاسخی در خور داد. شاید تنها حرفی که بتوان در این باب زد این است که تماشاگر گرامی، همانطور که شما در زندگانی باید به کاری و کسی و شغلی و حرفه‌ای مشغول باشی و روزگارت را از این راه بگذرانی، هنرمند تئا‌تر تیاترنیز باید به کار و کسب و حرفه تیا‌تر مشغول باشد تا هم روزگارش بگذرد و هم اینکه بتواند کیفیتی را که شما از هنر او انتظار داری عرضه کند. اما می‌دانی فرق حرفه جنابعالی یا حرفه شما بانوی گرامی با حرفه هنرمند تیا‌تر چیست؟

حرفه هنرمند تیا‌تر نه تعریف مشخصی دارد نه در قوانین کار و ردیف مشاغل ثبت و ضبط است، نه زمینه‌ای غیر از همین چند سالن و امکانات محدود برای انجامش وجود دارد. نه استمراری دارد، نه آینده‌ای. نه می‌توان روی آن کمترین حسابی برای گذران زندگی باز کرد. نه در دوایر دولتی و غیر دولتی و هر کجای جامعه بیان کرد که چه کاره‌ای. چون بلافاصله می‌پرسند، نه! منظورم شغل شماست نه علاقه‌تان! و تو نمی توانی بگویی، اینکه گفتم، نه صرفا علاقه‌ام، بلکه حرفه‌ام تیا‌تر است. واقعا شغلم همین است! نمی‌توانی بگویی چون حتی خودت هم باور نداری که تیا‌تر در جامعه‌ات می‌تواند تبدیل به شغل شود.

خانم‌ها و آقایان شغل من تئاتر است

سرت را دردسر نمی‌دهم تماشاگر محترم که دلایل این بی‌باوری چیست که تو خود دانی و آنچه می‌بینی و آنچه می‌شنوی از این ساز کج کوک روزگار ما. تقدیم به هنرپیشگان تیا‌تر سعدی.»

نمایش «تئا‌تر سعدی، تابستان سی و دو» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۹: ۳۰ با بازی (به ترتیب حروف الفبا) علیرضا آرا، خاطره اسدی، حمید حسینی، شهرام حقیقت دوست، امیررضا دلاوری، اشکان دلاوری، مجید رحمتی، علی سلیمانی سرنسری، علی محمدی، سهیل ملکی و رویا می‌رعلمی در تالار اصلی مجموعه تئا‌تر شهر به صحنه می‌رود.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 29353 ساعت خبر : 6:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29353
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات