داستان انقراض فریدونکنار

داستان انقراض فریدونکنار

پایگاه خبری گلونی، مهدی برزگر: چنگر جفتی ۵۰ هزارتومان مرغابی جفتی ۶۰، غاز جفتی ۱۵۰ و خوتکا جفتی ۴۰  هزارتومان. این است داستان قتل عام پرندگان فریدونکنار. داستانی که هر سال تکرار شده است و تمامی ندارد. به نظرم پایان این داستان همراه با انقراض نسل این پرنده هاست.

شغل اکثر مردم فریدونکنار کشاورزی است. شش ماه دوم سال تقریبا کشاورزی تعطیل است و درآمد اصلیشان همین کار است. با چندنفر از شکارچی‌ها که صحبت کردم می‌گفتند درآمد این کار نباشد زندگی‌مان مختل می‌شود. گفتم از محیط زیست  نمی‌ترسید؟ گفت: نه، اصلا محیط‌زیست کاری با ما نداره!

خودم هم دیدم که در مکان‌های بسیاری دام نصب شده بود. در کل آسمان شالیزارهای فریدونکنار تور نصب بود و  و آن قدر تور هست که حتی پرندگانی مثل شاهین‌های کمیاب هم در تور گیر می‌کنند می‌میرند.

چون از لهجه و ظاهرم معلوم بود همشهریشان هستم، با عکس گرفتن مشکلی نداشتند ولی فیلم‌ها را همه یواشکی گرفتم.

داستان انقراض فریدونکنار

آنها به دام می‌گویند «دوما» و این تورهای هوایی مرگ خاموش یا قاتلان خاموش پرندگان است. با یکی از شکارچی‌ها صحبت می‌کردم می‌گفت چند نوع پرنده خیلی کم شده است یک مورد پرنده ابیا که قبلا در تور گیر می‌کرد و لی الان خیلی کم پیدا می‌شود و یک نوع خوتکا هم همینطور و این یعنی زنگ خطر.

دولت نمی‌خواهد برای فریدونکنار کاری بکند چون حوصله درگیری و دردسر ندارد، محیط زیست منطقه هم به صورت نمادین افرادی را که با اسلحه شکار می‌کنند دستگیر می‌کند و من نشنیدم  کسی را دستگیر کنند که دام هوایی گذاشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 28590 ساعت خبر : 9:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28590
اشتراک در نظرات
اطلاع از
3 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

دوست عزیزی که عکس از بازار پرندگان فریدونکنار گرفتید بد نبود زحمت می کشیدید سری هم به زیستگاه آنها در جوار جاده کمربندی فریدونکنار می زدید. همین صیادان هستند که این زیستگاه را حفظ می کنند وگرنه اگر باز کمی دقت کرده بودید می دیدید که در مازندران بر سر زمین های کشاورزی چه بلایی آمده است و دقیقا چه سرنوشتی در انتظار همین تالاب هایی هستند که صیادان بومی با بهره گیری از دانش بومی و با هزینه شخصی هر ساله برپا می کننند. باعث تاسف است این نگرش یک بعدی شما در تحلیل مسایل محیط زیست و احتمالا راه حل های پیشنهادی شما هم همان کاستی را خواهد داشت.

سلام زیاد سخت نگیرین اینجا منطقه پرواز ممنوع پرندگان مهاجر هست زیاد سخت نگیرد

سلام واقعا این چیزا عین واقعیت همه چشماشون بستن به واقعیت این تور ها وا واقعا قاتل خاموش هست هم طبیعت الوده میکنه…