سودهای کلان بانکی در اروپا

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی:

به گزارش خبرنگار اعزامی ما، در شهر مونشِن‌گلادباخِ آلمان، مردم از سودهای کلان بانکی شکایت دارند و هنگامی که در تاکسی‌های خط مونشن‌گلادباخ-دیزنباخ می‌نشینند، مدام از این موضوع انتقاد می‌کنند. گفتنی است بانک‌ها در مونشن‌گلادباخ وام‌هایی با سود ۲۸ درصد پرداخت می‌کنند.

میشائیل شوماخر، یکی از راننده‌های تاکسیِ مونشن گلادباخ، به خبرنگار اعزامی ما گفت: این‌ها در ظاهر می‌گویند سود وام‌های ما ۲۸ درصد است اما زمانی‌که شما می‌نشینید و حساب می‌کنید، متوجه می‌شوید با آن پولی که در حساب خوابانده‌اید و زمانی که انتظار می‌کشید، چیزی حدود ۳۲ درصد می‌شود. من تعجب می‌کنم چرا این عزیزان دروغ می‌گویند؟ چرا می‌خواهند به واسطه‌ی دروغ مشتری جذب کنند؟ وی این جملات را گفت و فریاد زد: استادیوم بروسیا مونشن‌گلادباخ یه نفر. استادیوم یه نفر حرکت. خبرنگار ما از این راننده‌ی تاکسی پرسید: تاکسی شما که خالی است، چرا می‌گویید یک نفر حرکت؟ میشائیل شوماخر لبخند زد و پاسخ داد: «یه نفر یه نفر پُرِش می‌کنم داداش.»

لوکاس پودولسکی، صاحب یکی از بقالی‌های عوارضی مونشن گلادباخ، در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: این مسئولان هم شورش را درآورده‌اند. به فامیل‌های خودشان بدون ضامن و مدرک و سپرده‌گذاری وام می‌دهند، ولی از مردم عادی پنج تا ضامن معتبر و فتوکپی مدارک شناسایی تمامی اقوام را طلب می‌کنند. به مشتری‌های ثروتمندشان یک‌روزه چند صد میلیون وام می‌دهند، ولی یک زوج جوان برای وام ازدواجِ چند میلیونی باید سال‌ها درون صف انتظار بکشند. من نمی‌دانم این مسئولین چه از جان مردم می‌خواهند که این‌گونه ناجوانمردانه با آن‌ها برخورد می‌کنند. خبرنگار اعزامی ما قصد خرید یک چیپس از این بقالی را داشت که لوکاس پودولسکی قیمت آن چیپس را دو هزار تومان اعلام کرد. خبرنگار ما گفت: روی خود چیپس زده ۱۵۰۰ تومان! اصلاً مگر واحد پول شما تومان است که قیمت‌ها را با تومان نوشته‌اند؟ لوکاس پودولسکی، صاحب بقالی، با چهره‌ی عصبانی پاسخ داد: اولاً ما دوهزار تومان می‌فروشیم. می‌خواهی بردار، نمی‌خواهی بگذار سر جایش. ثانیاً چون ارزش تومان از تمامی واحدهای پول بالاتر است، همه‌ی شهرهای کرانه‌ی رودخانه‌ی راین واحدِ پول خود را به تومان تغییر داده‌ا‌ند.

محسن فراهانی، یکی از ایرانیان مقیم مونشن‌گلادباخ، به خبرنگار ما گفت: با آن‌که مسؤلان این شهر مونشن گلادباخ را به عنوان پایتخت انسانیتِ آلمان اعلام می‌کنند، اما در هیچ جای این شهر نمی‌توان اثری از انسانیت پیدا کرد. سودهای کلانی که بانک‌های این شهر از مردم می‌گیرند در هیچ سیستم بانکداری مورد پذیرش نیست. در واقع دلیل اصلی عدم همکاری دیگر بانک‌های اروپایی با بانک‌های این شهر این است که آن‌ها می‌گویند خدایی سودهای شما حرام است. خداراشکر وضع مالی من آن‌قدر خوب است که تا به حال احتیاجی به این وام‌ها پیدا نکرده‌ام. همان‌طور که مشاهده می‌کنید من صاحب چند شرکت معماریِ معروف، چندین خودروی لوکس و چند دستگاه آپارتمان مبله هستم. در همین لحظه یک پیامک برای محسن فراهانی آمد که وی با خواندن آن ذوق‌زده شد و گفت: «ای‌ول! حقوق بیکاری رو ریختن.»

پایان پیام

کد خبر : 28908 ساعت خبر : 4:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28908
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات