طبیعت دارد پاسخ ما را می‌دهد

طبیعت دارد پاسخ ما را می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری گلونی اگر ما نخواهیم از خبرگان استفاده کنیم و به موضوع محیط زیست هم به چشم یکی از مولفه‌های اساسی برای مدیریت نگاه نکنیم، قطعا طبیعت خودش با ما برخورد خواهد کرد و خودش را به ما نشان می‌دهد

مجید دریکوند کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: کارهای بدی که ما آدم‌ها در طبیعت و در محیط زیست انجام داده‌ایم و  خللی که در روند طبیعی چرخه حیاط ایجاد کردیم باعث به هم خوردن تعادل طبیعت، باران‌های اسیدی، گرم شدن زمین،‌ کم‌آبی و بروز سیل شده است. درباره وجه مشترک همه این اتفاقات در یکصد سال اخیر باید به توسعه‌نیافتگی در قالب توسعه پایدار، تخریب سرزمین و پوشش گیاهی، مشخصا در مورد سیل‌ها به زیرساخت‌های ضعیف و ناایمن شهرها اشاره کنیم.
دریکوند افزود: آخرین سیل در سال ۹۴ در استان‌های مازندران و تهران ۲۸ کشته و مفقود داد. به این موضوع اضافه می‌کنیم امسالِ در خرم‌آباد هم یک کشته و یک مجروح داشتیم و این آمار به آمار ناگوار سیل اضافه شده است. ما به دخالت‌های بی‌رویه در طبیعت و که اثری که این دخالت‌‌ها بر طبیعت می‌گذارد  توجهی نمی‌کنیم و نمی‌دانیم که این تغییرها چقدر می‌تواند اثر داشته باشد. به‌عنوان مثال زیرگذرهای غیراستاندارد در شهری مثل خرم‌آباد بی‌فایده است اما ما احداثش می‌کنیم و فکر می‌کنیم داریم مشکلی از مشکلات را حل می‌کنیم، در صورتی که داریم کلاف سردرگم توسعه را بیشتر در هم می‌پیچیم.

طبیعت دارد پاسخ ما را می‌دهد

از همه مهم‌تر در بحث سیل، وجود نداشتن سیستم‌های دفع زباله‌های شهری است. همچنین نداشتن مطالعه صحیح و رعایت‌نکردن اصول صحیح شهرسازی، تاسیسات زیربنایی و… مزید بر علت می‌شود.
دریکوند با بیان این که امروزه علم به کمک انسان آمده است و مدیریت بدون علم یعنی وقت تلف‌کردن گفت: اگر ما نخواهیم از خبرگان استفاده کنیم و به موضوع محیط زیست هم به چشم یکی از مولفه‌های اساسی برای مدیریت نگاه نکنیم، قطعا طبیعت خودش با ما برخورد خواهد کرد و خودش را به ما نشان می‌دهد و اتفاقی که می‌افتد، این است که مردم دچار آسیب می‌شوند، زیرساخت‌ها دچار آسیب و مشکل می‌شوند و ما مرتبا از روند توسعه عقب می‌مانیم. ما باید در قالب توسعه پایدار از طبیعت استفاده کنیم، به این معنی که از طبیعت استفاده کنیم، توسعه را پیش ببریم، بدون این‌که به طبیعت آسیب برسانیم.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 28246 ساعت خبر : 9:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28246
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات