لری گفتن خوب است

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: بسیاری از مخاطبان این تصویر و یا فایل صوتی خبر رادیو را برایم فرستاده‌اند و خواسته‌اند درباره این توهین موضع بگیرم.

photo_2016-11-27_21-51-25
آن چه که در خبر رادیو می‌گذرد این است که محمد موسوی توضیحاتی درباره حادثه قطار می‌دهد و در پایان می‌گوید من اگر بخواهم لریشو یا ساده‌شو بگم اینه…
برایم عجیب است که برخی متوجه موضوع نشده‌اند و فکر کرده‌اند مثلا آقای موسوی توهین کرده است!
لری گفتن، کنایه از صادقانه و شفاف گفتن است، وقتی کسی می‌گوید می‌خواهم لری با تو حرف بزنم منظورش این است می‌خوام شفاف سخن بگویم. رک بودن و دورو نبودن یک صفت نیکو میان لرهاست که در ادب عامه چه در ولایات لرنشین و چه در فرهنگ عامه شهرهای دیگر در قالب مثل، کنایه و یا متل به آن اشاره شده است. حتی ترکیب از لری آمدن به معنی از روستا و از سادگی آمدن است. پس اتفاقا باید از آقای موسوی و سیدحسین حسینی تشکر کرد که در این وانفسایی که معلوم نیست مقصر برخورد قطار چه کسی یا چه چیزی بوده است، لری یعنی ساده و رک با مخاطب خود حرف زده‌اند. کاش مسئولان هم لری درباره این واقعه تلخ حرف بزنند.
این که دیگران درباره این مثل و عبارت کنایی چه فکر می‌کنند به ما و من مربوط نیست. بی‌سوادی دیگران به ما مربوط نیست. سخن من هم لری و شفاف بود، حالا اگر کسی می‌خواهد یقه پاره کند به خودش مربوط است.

پایان پیام

کد خبر : 28436 ساعت خبر : 6:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28436
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

کنایه های جدیددر زبان و ادبیات فارسی/.فارسی بگو:کنایه از سوسولی حرف زدن./لری بگو:کنایه از ساده و کم بودن/ترکی بگو:کنایه از نفهمیدن./کردی بگو:الان موقع جنگ نیست/کامل اطلاع رسانی کنید.#دوباره مسخره شدید.