کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های پلدختر

کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های پلدختر

امیر محمدی‌نژاد ریس اداره محیط زیست پلدختر گفت: هر ساله با شروع فصل سرما و در آذر ماه هرسال تالاب‌های پلدختر محلی برای زمستان گذرانی و تخم‌گذاری این پرندگان که در کریدور بین‌الملی مهاجرت قرار دارند می‌باشند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدی‌نژاد افزود: پرندگانی از تیره مرغابیان و اردک‌ها از قبیل اردک ارده‌ای، اردک سرسبز، اردک مرمری، اردک بلوطی و اردک سرحنایی، کشیم، باکلان، فیلوش و گیلار پرندگان مهاجری هستند که به تالاب‌های پلدختر کوچ و تا اسفند در این تالاب‌ها حضور دارند.

وی ادامه داد: اداره محیط زیست پلدختر جهت حفاظت از این پرندگان که از لحاظ بین‌الملی حائز اهمیت هستند پاسگاه تالاب‌های تنگ فنی را احداث و مأمورین اجرایی این واحد، گشت و کنترل را به‌صورت مستمر انجام می‌دهند و در صورت هرگونه شکار غیر مجاز به‌شدت با متخلفین برخورد خواهد شد.

لذا با توجه به رسم مهمان‌نوازی مردم خوب شهرستان پلدختر انتظار داریم که از هرگونه مزاحمتی که ممکن است باعث به خطر افتادن حیات این پرندگان که از شمال سیبری و مناطق سردخیز کشور، تالاب‌ها را به‌عنوان محل امن و زمستان‌گذرانی انتخاب کرده‌اند خودداری نمایند. در خواست می‌شود از دوستداران محیط زیست در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های پلدختر

محمدی نژادرئیس اداره محیط زیست پلدختر می‌گوید: این تالاب در سال ۱۳۷۰ آب فراوان داشت که متأسفانه کشاورزان و مردم بومی منطقه با حفر کانال ۱۰ متری سرچشمه‌های این تالاب را خشکاندن و این اثر طبیعی را به اراضی کشاورزی‌شان افزودند و امروز از آن تالاب فقط ۱۰۰ هکتار باقی‌مانده است که تشنه آب است.

 صدای این تالاب به‌جایی نمی‌رسد ،گری بلمک آب‌گیری است که حالا آب گیرش نمی‌آید آبگیری که گیر بیابان افتاده است و همسایگانش جسم بی‌جان و خشکیده‌اش را در آتش می‌سوزانند تا کسب روزی کنند.

 آقای خیری یکی از دوستداران طبیعت گفت: هفته گذشته این تالاب خشکیده ۲ بار در آتش سوخت و خزنده‌های این تالاب هم در آتش سوختند اما انگار صدای این تالاب را کسی نمی‌شنود علی‌رغم قول  مسئولان برای احیاء این تالاب اما خبری جز تخریب وجود ندارد.

محمدی نژاد رئیس اداره محیط‌زیست پلدختر هم می‌گوید : اگر این تالاب احیاء نشود و اگر حق آبِ تالاب داده نشود باید سند مرگ این تالاب را در آینده نزدیک امضاء کرد.

او می‌گوید: برای احیاء این تالاب باید مسئولان محیط‌زیست کشور آستین همت را بالا بزنند و برای زنده کردن حیات دوباره گری بلمک تلاش کنند.

پایان پیام

کد خبر : 28611 ساعت خبر : 10:58 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28611
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات