گلونی

برگزیدگان ششمین دوره‌ی جایزه‌ی دکتر مجتبایی شناخته شدند

برندگان جایزه دکتر مجتبایی

مراسم ششمین دوره‌ی اهدای جایزه‌ی فتح‌الله مجتبایی شنبه ۲۵ دی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب در این مراسم گفت: سال گذشته نیز در مراسم اهدای جایزه‌ی دکتر مجتبایی، به آسیب‌شناسی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی پرداخته شد. اگر این جایزه بتواند تأثیری روی کیفیت رساله‌ها داشته باشد، ما به هدف خود رسیده‌ایم. این جایزه کمک می‌کند تا دانشجویان و استادان بدانند غیر از جلسه‌ی دفاع و داوری در دانشگاه‌ها، نهاد دیگری هم هست که به ارزیابی مجدد رساله‌ها می‌پردازد. این ارزیابی‌ها کمک می‌کند با فضای پژوهشی و آموزشی بیشتر آشنا شویم و آسیب‌ها، نقصان‌ها و نقاط قوت را بهتر بشناسیم. این جایزه باعث می‌شود دانشجویان دوره‌ی دکتری بدانند که اگر خوب کار کنند، حاصل زحمات‌شان دیده خواهد شد.

وی برخی رئوس مشکلات آموزش عالی را به شرح زیر برشمرد: غلبه‌ی کمیت بر کیفیت، تقلب‌های علمی، ارتقاهای زودرس در سلسله‌مراتب دانشگاهی، رشد شبه‌علم و بی‌توجهی به اخلاق علمی، توجه بیش از حد به مقاله‌های ISI، تحصیل‌کردگان بی کار و نابرابر در بازار اشتغال و سرانجام رانت‌خواری‌ها و ابتذال علمی.

محمدخانی با بیان این‌که امسال ۲۱ رساله به دبیرخانه‌ی جایزه رسیده بود، خاطرنشان کرد: از این میان ۱۵ رساله درباره‌ی ادبیات کلاسیک فارسی، دو رساله درباره‌ی ادبیات معاصر فارسی، پنج رساله در حوزه‌ی ادبیات تطبیقی، دو رساله در زمینه‌ی ادیان و عرفان بود.

وی رساله‌های برگزیده را به شرح زیر معرفی کرد: رساله‌ی نخست، بررسی و تحلیل ساختار و درون‌مایه‌ی اولیانامه‌های فارسی از آغاز تا قرن نهم هجری، نوشته‌ی محمد ابراهیم‌پور نمین، استاد راهنما باقر صدری‌نیا. رساله‌ی برگزیده‌ی دوم، سنجش منابع تاریخی شاهنامه درباره‌ی پادشاهی خسرو انوشیروان، نوشته‌ی فرزین غفوری، استاد راهنما روزبه زرین‌کوب. جایزه‌ی تشویقی نیز به تصحیح سه رساله در شکار، رساله‌ی امین مجلی‌زاده تعلق گرفت. راهنمایی این رساله را جمشید مظاهری بر عهده داشته است.

به برگزیدگان سه سکه‌ی بهار آزادی، لوح تقدیر و به رساله‌ی تشویقی یک سکه‌ی بهار آزادی تعلق گرفت.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل