آیا پرونده پارازیت مختومه می‌شود

آیا پرونده پارازیت مختومه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی روز پنجشنبه ۲ دی ماه بود که رضا ملک‌‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه رونمایی از سامانه و بانک اطلاعاتی جامع سرطان در شیراز و در گفت‌وگو با «خبرنگار ایرنا»، گفت: امواج و پارازیت‌ها درابتلا به سرطان موثرند. ملک‌زاده افزود: چون در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت‌ها سرطان‌زا هستند یا خیر، اظهارنظر نمی‌کردیم اما مطالعات اولیه اخیر نشانگر آن است که این امواج و پارازیت‌ها عوارض دارند و درابتلا به سرطان موثرند. وی اظهار داشت: علاوه بر اینکه امواج و پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، می‌تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد و می‌تواند در شیوع بیشتر سرطان در کشور ما هم تاثیر گذار باشد.

گرچه اظهار نظر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کوتاه بود اما به واسطه اهمیت موضوع، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

آیا پرونده پارازیت مختومه می‌شود

تا آنجا که روز شنبه ۴ دی ماه و در حاشیه بازدید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از «خبرگزاری مهر» واکنش وی را نیز به دنبال داشت.

هاشمی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر آخرین اظهارات معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص تأثیر امواج و پارازیت‌ها بر ابتلا به سرطان، اظهار داشت: من دیشب این خبر را دیدم و برای دکتر سیاری معاون بهداشت وزارتخانه و دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری این مطلب را نوشتم که سه سال است از شما درخواست داریم اگر مدرکی مبنی بر اینکه پارازیت‌ها مضر است، دارید ارائه دهید. وزیر بهداشت با بیان اینکه مقام معظم رهبری، هیئت دولت و مجلس به این موضوع حساس هستند، ادامه داد: ما از این آقایان خواسته‌ایم که اگر مدرکی در این زمینه دارند ارائه دهند چرا که مطمئنم که اثرگذار خواهد بود و اگر ندارند، کلی‌گویی نکنند؛ باید با مدرک صحبت کنیم.

وی گفت: سال اولی که شروع به کار کردیم از این آقایان و البته گروه‌های دیگری خواستیم که پارازیت‌ها و امواج را در نقاط مختلف کشور و بخصوص در تهران بررسی کنند. در این خصوص دستگاه‌هایی مانند سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات نیز به طور مستقیم مسئول هستند. آنچه که به ما گزارش کردند با صحبت‌هایی که امروز مطرح می‌کنند، مغایرت دارد.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه چنانچه به ما مدرک علمی ارائه دهند که این امواج برای سلامت انسان مضر است، حتماً اقدام می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه مقام معظم رهبری نیز به رئیس‌جمهور فرمودند و روی آن حساس هستند. اما آنچه که علمی و محکمه‌پسند باشد، تاکنون ارائه نشده است. وی تأکید کرد: به دوستان دستور دادم اگر چیزی دارند ارائه بدهند که ما هم اعلام کنیم. حداقل می‌گوییم آنچه که حق مردم بوده و وظیفه ما از نظر حرفه‌ای و اخلاقی بوده را انجام داده‌ایم. وزیر بهداشت افزود: حتماً اگر گزارش جدیدی در مورد رابطه پارازیت‌ها و امواج با سرطان باشد را اعلام می‌کنیم و چیزی برای مخفی نگه داشتن وجود ندارد.

ماجرا به اینجا ختم نشد، پایگاه اطلاع‌رسانی، خبری «انتخاب خبر» روز دوشنبه ۶ دی ماه به سراغ مصطفی ترک‌همدانی و پیمان حاج محمود عطار رفت. وکلایی که شاکیان پرونده پارازیت‌ها در دادسرای ویژه کارکنان دولت بودند.

مهر توقف بر پرونده پارازیت

پرونده‌ای که به گفته مصطفی ترک همدانی در حال حاضر به رغم وجود مدارک کافی و مستدل، نظرات کار‌شناسان رسمی دادگستری و پژوهشگران و گزارش‌های دو نهاد دولتی یعنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پزشکی قانونی تهران متوقف شده است.

ترک همدانی به خبرنگار «انتخاب خبر» گفته است: پرونده پارازیت‌ها مستند است و مدارک کافی و مستدل در پرونده وجود دارد. این پرونده حاوی نظرات کار‌شناسان رسمی دادگستری و پژوهشگران و همچنین محتوای پرونده واجد گزارش‌های دو نهاد دولتی یعنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پزشکی قانونی تهران است. وی تصریح کرد: موضوع پارازیت‌ها طی سه سال گذشته پیگیری قضایی شده است، چراکه زیان بار بودن پارازیت‌ها برای سلامتی مردم مسجل شده است. مضر بودن پارازیت‌ها همچنین برای دادگستری مسجل شده است اما مجموعه‌ای از مشکلات در روند پرونده پارازیت‌ها وجود داشته است که فعلاً پرونده را متوقف نموده است.

آیا پرونده پارازیت مختومه می‌شود

اما نفر دوم پرونده پارازیت یعنی پیمان حاج محمود عطار در گفت‌وگو با «انتخاب خبر» درباره علت توقف پرونده قضایی پارازیت‌ها، می‌گوید: متأسفانه قانون تعزیرات اذعان می‌دارد که شاکی خصوصی در جرایم بهداشتی، درمانی و زیست محیطی باید وزارت بهداشت و درمان یا سازمان حفاظت محیط زیست باشد و شهروندان مستقلاً نمی‌توانند شکایتی را مطرح کنند، بنابراین شکایت ما دو وکیل در دادسرای ویژه جرایم کارکنان دولت مختومه شد.

حاج محمود عطار تصریح می‌کند: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان واجد تکلیف قانونی نسبت به سلامت شهروندان و آثار زیان بار پارازیت‌ها بر سلامت ایرانیان هستند. حتی این دو نهاد دولتی بار‌ها آثار زیان بار پارازیت‌ها را در جراید و رسانه‌های گروهی اعلام کرده‌اند. این وکیل دادگستری در ادامه خبر از اقدام‌های اولیه برای نامه نگاری هم زمان به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امضای شهروندان می‌دهد و می‌گوید: از این مسئولان می‌خواهیم تا به تکلیف خود نسبت به سلامت شهروندان و قطع ارسال پارازیت‌ها، اقدام کنند.

تلاش دولت روحانی برای حذف امواج آسیب زننده و سرطان زا از ایران

اینکه نامه‌نگاری شهروندان به رئیس سازمان محیط زیست و وزیر بهداشت تا چه حد می‌تواند به حل ابعاد پیدا و پنهان پرونده مفتوح پارازیت‌ها در ایران کمک کند، موضوعی است که زمان مشخص می‌کند. زیرا پارازیت نه پدیده نوینی است و نه مختص ایران است، اما عدم بهره‌گیری از آن طبق اصول علمی و روند روبه فزونی استفاده از امواج برای محدود کردن دسترسی مخاطبان کانال‌های تلویزیونی که سیگنال آن‌ها از طریق ماهواره ارسال می‌شود، این موضوع را به بحثی جنجالی در ایران مبدل کرد.

اگرچه از سال ۸۲ برخی روزنامه‌ها به طور جدی به این مبحث ورود داشتند، اما اصل موضوع از سال ۱۳۸۱ که تجهیزات ایجاد نویز و ارسال پارازیت بر روی فرکانس‌های دریافتی از ماهواره توسط شرکت اریکسون به مخابرات ایران فروخته و در تهران راه‌اندازی شد، آغاز شده بود،‌‌ همان چیزی که بعد‌ها توسط این شرکت تکذیب شد.

مرور اسامی، سمت و تعداد مسئولان و صاحب‌نظران که خواسته و ناخواسته درگیر این موضوع شدند، بیانگر وسعت و اهمیت این موضوع است. اما اختلافات از آنجا آغاز شد که هیچ مرجع رسمی مسئولیت ارسال این امواج را برعهده نگرفت و در نتیجه هیچ آمار شفاف و دقیقی از میزان اثرگذاری، حوزه تاثیر، قدرت و شدت امواج و بسیاری موارد دیگر بیان نشد.

منتقدان پیش‌‌بینی کردند با ادامه روند ارسال امواج مخرب، سونامی سرطان حداقل عارضه‌ای است که مردم را در آینده درگیر خواهد کرد و موافقان این امواج را واکنشی طبیعی به ارسال امواج مشابه بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی یا راه حلی برای مقابله با تمایل روزافزون مردم به ماهواره و برنامه‌های آن می‌دانستند که هیچ عارضه قطعی و علمی بر سلامت مردم ندارد.

اختلافات تا جایی پیش رفت که استفتاء از مراجع تقلید در خصوص استفاده از این امواج و تاثیر آن بر سلامت مردم به سوالات دینی آن‌ها اضافه شد و حتی آیت‌الله مکارم در پاسخ به یکی از همین استفائات، استفاده از پارازیت برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای را منوط به نداشتن زیان قابل توجه برای سلامتی مردم دانست.

آیا پرونده پارازیت مختومه می‌شود

اگرچه در کشاکش این مناقشه، منتقدان به ارسال پارازیت‌ها از جمله معصومه ابتکار عضو دوره سوم شورای شهر تهران و هشدارهای علمی آنان مبنی بر تاثیرگذاری این امواج بر سلامت مردم به بی‌اخلاقی سیاسی و هم صدایی با معاندان محکوم شدند، اما در واقعیت این گروه منتقد به طیف خاصی محدود نبود و حتی در میان آنان نام رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات وقت نیز به چشم می‌خورد. آنجا که در مصاحبه با سایت خانه ملت با اظهار بی‌اطلاعی از منبع ارسال پارازیت‌ها، تاکید کرده بود این امواج «آثار و عواقب بسیار سوء و متعددی در پی خواهد داشت».

جدل پرحاشیه و دنباله دار تاثیرگذار بودن یا نبودن پارازیت‌ها ادامه داشت تا دولت روحانی با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های ارتباطات و بهداشت و سازمان‌های انرژی اتمی، حفاظت محیط زیست و تنظیم مقررات رادیویی تصمیم گرفت برخوردی علمی با این موضوع داشته باشد و اقدامی صحیح در راستای حل این چالش و شفاف‌سازی اثرات ارسال پارازیت‌ها صورت دهد.

اگرچه اخبار رسمی خارج شده از این کارگروه، اعلام بی‌ضرری این امواج است، اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند، با توجه به تمامی بررسی و تحلیل‌های صورت گرفته از جمله سند آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت، اعضای این کارگروه پیشنهاد دادند، موضوع ارسال پارازیت در ایران به دلیل آثار سوء آن بر سلامت مردم مورد بازنگری قرار گیرد و ارسال آن متوقف شود.

حالا شاید تنها زمان بتواند تکلیف بسیاری چیز‌ها را مشخص کند!

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

پایان پیام

کد خبر : 31219 ساعت خبر : 8:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31219
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات