از پاساژ قائم تا پاساژ پلاسکو

از پاساژ قائم تا پاساژ پلاسکو

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: پاساژ پلاسکو تهران که از ساخت آن ۵۴ سال می‌گذرد صبح امروز پس از یک آتش‌سوزی چندساعته به‌طور کامل فروریخت.

این ساختمان ۱۵ طبقه با ۲۹ هزارمترمربع زیربنا یکی از بزرگترین مراکز خرید پوشاک کشور بود. می‌توان پاساژ پلاسکو را نخستین مرکز تجاری مدرن در کشور نام نهاد.

پلاسکو اجتماعی از بوتیک‌های لباس‌های مردانه، عمده‌فروشان و تولیدکننده‌های پیراهن و شلوار و البته نام‌های بزرگ تجاری  بود.

این پاساژ با این القاب بزرگترین و نخستین و مدرن‌ترین، حالا به تلی از خاک تبدیل شده است که هنوز از تعداد تلفات آن اطلاع دقیقی در دست نیست.

تعداد این مراکز خرید و ساختمان‌های قدیمی و پرتردد در تهران و سایر شهرهای کشور کم نیست. سازه‌هایی با اسکلت فلزی که در دهه چهل و پنجاه ساخته شده‌‌اند که هرچندوقت یک‌بار، اخبار آتش‌سوزی در یکی از این مراکز تجاری را در رسانه‌ها دیده‌ایم.

از پاساژ قائم تا پاساژ پلاسکو

عمر مفید این ساختمان‌ها، سال‌هاست که به پایان رسیده است و مالکان با تعمیرات مقطعی سعی در سرپا نگه‌داشتن آنها دارند.

مهم‌ترین خطری که این ساختمان‌ها را تهدید می‌کند، فرسوده‌بودن تاسیسات برقی و مکانیکی آنها است.

نبود تاسیسات مدرن خاموش‌کردن آتش در بیشتر این ساختمان‌ها یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی‌ها است. سیم‌‌کشی‌های پیچ‌درپیچ و در موارد بسیاری تخلفات در برق‌کشی‌ها مانند اتفاقی که در پاساژ قائم خرم‌آباد موجب آتش‌سوزی مهیبی شد، برای همه ساختمان‌‌های مشابه می‌تواند حکم نابودی را داشته باشد.

با وقوع این اتفاق برای پاساژ پلاسکو به نظر می‌رسد، زمان آن رسیده است که تصمیم مناسبی برای این ساختمان‌های فرسوده و خطرناک گرفته شود. وضعیت این سازه ها از تعمیر و مرمت گذشته است و بازسازی آنها اجتناب‌ناپذیر است.

پایان پیام

کد خبر : 32234 ساعت خبر : 1:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32234
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات