دروغی بزرگ در مورد غار یافته خرم‌آباد

دروغی بزرگ درمورد غار یافته خرم‌آباد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: ترین‌شدن بلایی است که به جان اجتماع، فرهنگ و تاریخ ما افتاده است. فضای خبری پر شده است از بزرگ‌ترین، بلندترین، طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین و خیلی ترین‌های دیگر.

تاریخ‌ یکی از فراخ‌ترین زمینه‌های این نوع تهیه خبر را دارد. هرکسی می‌خواهد قوم و نژاد خود قدیمی‌تر و برتر از دیگر نژادها نشان دهد.

این تفکر به طبقه یا سطح سواد خاصی تعلق ندارد. از افراد عادی جامعه با شغل‌ها و معلومات مختصر تا به‌ظاهر متفکران و حتی این روزها خبرنگاران.

لرستان هم مانند دیگر نقاط کشور از تولید اینگونه خبرسازی‌ها در امان نمانده است.

فضای مجازی هم به‌دلیل سهولت در دسترسی و سرعت در انتقال خبر، به کمک این افراد آمده است. روی دیگر این مشکل مخاطبان هستند که گویا تفکر و آنالیز مسائل و خبرها را خیلی جدی نمی‌گیرند و فقط می‌شنوند و یا می‌خوانند و بدون تحلیل باور می‌کنند.

این تاریخ‌سازی را اگر افرادی مغرض و یا کم‌سواد انجام دهند، شاید کمتر موجب نگرانی باشد ولی گاهی این کار به‌وسیله افرادی صورت می گیرد که هم رسانه در اختیار دارند و هم به واسطه این رسانه مخاطبان زیادی را هم تحت پوشش خود دارند.

نمونه‌های این تاریخ‌سازی‌ها فراوان است. یکی از این دروغ‌های بزرگ که در همین چند روز در فضای مجازی توسط اشخاص در ظاهر موجه رواج یافته است وجود سنگ‌نگاره‌ای ۴۰ هزار ساله در کوه یافته است. به همراه خبر عکسی هم منشتر شده است.

بعد از انتشار این خبر، عطا حسن‌پور باستان‌شناس و کارشناس اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان لرستان در گفت‌وگو با گلونی اعلام کرد که تاکنون هیچ سنگ‌نگاره‌ای در یافته و غارهای آن دیده نشده است و این خبر هم یکی دیگر از دروغ‌های بزرگ تاریخ‌سازان است.

عکس منتشرشده هم قطعا از سنگ‌نگاره‌های لرستان نیست.

البته حسن‌پور در ادامه بیان داشت که غاز یافته یک سکونت‌گاه ۴۰هزارساله بشر است و این قدمت با روش اصولی اثبات شده است. ولی تاکید می‌شود که خبر سنگ‌نگاره‌ ۴۰هزارساله یافته  کار افرادی است که در پی تاریخ‌سازی و برترین‌سازی دروغین هستند.

دروغی بزرگ درمورد غار یافته خرم‌آباد

گلونی در گذشته هم در مورد این خبرسازی‌ها، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی منتشر کرده است.

در مورد دیگری از این دست تاریخ‌سازی‌ها، از سنگ‌نگاره‌های لرستان به‌ویژه میرملاس، به عنوان قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره جهان، خبری منتشر شده بود. بعد از انتشار این خبر، گلونی گزارشی از قدیمی‌ترین سنگ‌نگاره‌های ثبت‌شده در سطح جهان تهیه کرد که در مطلبی با عنوان میرملاس‌های خارجی را ببینید منتشر شد.

قدمت و پیشینه خرم آباد و یافته نیازی به این دروغ‌ها و بزرگ‌نمایی‌ها ندارد.

باید بدانیم قوم بزرگ و اصیل لر و منطقه باستانی و کهنی مانند خرم‌آباد با اطلاع‌رسانی حقیقی و معرفی اصولی و علمی موفق‌تر خواهد بود و با رواج خبرسازی‌های دروغ فقط فضای خبری را مغشوش و مخاطب هوشیار را به اخبار بدبین می‌کنیم.

وظیفه خبرنگار انتقال صحیح اخبار و تجزیه و تحلیل آنها قبل از انتشار است.

این تاریخ‌سازی و بزرگ‌نمایی‌ها برای جذب مخاطبِ، کارایی بالایی دارد ولی هیچ‌گاه نباید یک خبرنگار و یا رسانه، رسالت کاری خود را فدای لایک یا دنبال‌کننده بیشتر کند.

پایان پیام

کد خبر : 29762 ساعت خبر : 1:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=29762
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

میراث فرهنگی لرستان اگر کارشناس خبره و دلسوز داشت که وضع پل شکسته و کنگره های قلعه فلک الافلاک و پایه های پل گپ و سنگ نوشته این نبود. فکر کنم گزارش شما مغرضانه و از روی حسادت نوشته شده است تا خرم آباد را تخریب و کوهدشت را مطرح کنید. به نوعی نشان میدهید دنبال ترین شدک هستید اما چون اخلاق رسانه ای نداشته و خ د را عقل کل میدانید مطمئنا در لرستان هیچگاه جزو ترزن ها نتواهید بود. بزرگش نخوانن اهل خرد- هر آنکه نام دزگران به زشتی برد . کاش شما هم به اندازه همان کسانی که قصد تخریبشان را داشتید در لرستان محبوب بودید . آنها که شما در این نوشتار قصد تخریب و پایین کشیدنشان را دارید هزار کار خوب در رسانه هایشان در مورد لرستان داشته اند که شما چون حسود و مغرض هستیددر مورد آن هزاران چیزی نمی نویسید و وقتی چنین موردی ررای تخریب پیدا میکنید تلاش در برجسته نمودن آن و تخریب دیگران دارید. به هر حال سایت کوهدشتی پرست گلونی ، یقین بدان نزد خرم آبادی ها آن کسی که شما تخریبش میکنی بسیار محبوب و درستکار است

با سلام به گلونی
از دکتر محمد ناصری فرد متخصص نقوش صخره‌ای و غار نگاره هم گفتگو بگیرید. ایشون معتقد هستند که قدیمی ترین نقاشی بشری در غار یافته لرستان کشیده شده.
برای اطلاعات بیشتر میتونید وبلاگ “اولین نقاشی بشری” رجوع کنید.
http://avalinnaghashi.blog.ir