لرستان سیاه‌چادربافی را در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت کرد

غلامرضا سلیمانی از ثبت سیاه‌چادربافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان داشت: سیاه‌چادر مسکن عشایر استان لرستان محسوب می‌شود که از موی بز و به‌وسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می‌شود. سیاه چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.
سلیمانی عنوان نمود: سیاه‌چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می‌شود که از نی و موی بز بافته می‌شود. دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز می‌باشد.
سلیمانی در ادامه افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده ۲ قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت / ۳۲۹۱۵ مورخ ۴ مرداد ماه، به‌منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه‌چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه نمود که پس از طرح در شورای مذکور به اتفاق آرا اعضا، حائز شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پایان پیام

کد خبر : 31878 ساعت خبر : 2:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31878
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات