مالچ‌پاشی آخرین درمان بیابان‌زایی در کشور است

مالچ‌پاشی آخرین درمان بیابان‌زایی در کشور است

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: مالچ پاشی آخرین درمان بیابان‌زایی درکشور است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی پرویز گرشاسبی در جمع خبرنگاران اعزامی به منطقه ابوهاون اهواز افزود: مدت ۳،۴ سال است که ریزگردها مهمان ناخوانده کشور شده است و دفتر مهندسی سازمان جنگل‌ها کانون‌های تولید ریزگرد در مناطق مختلف را شناسایی و رصد می‌کند.

گرشاسبی علت اصلی بروز ریزگردها را مدیریت نامناسب منابع آب دانست و تأکید کرد که منابع آب در کشور باید مدیریت شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها همچنین گفت: تاکنون ۸ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در کشور انجام شده است و ۷ میلیون هکتار کانون بحرانی در استان‌هایی نظیر خوزستان، کرمان، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان پراکنده است که تاکنون ۵/۲ میلیون هکتار از این کانون‌های درجه یک بحرانی توسط سازمان جنگل‌ها تثبت شده است.

گرشاسبی یادآور شد: در نهم بهمن ماه سال ۹۳ گردوغبار شدیدی خوزستان را فرا گرفت و پس از آن هیئت دولت مصوب کرد که در مناطق بحرانی این استان باید عملیات مالچ‌پاشی و نهال‌کاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: دولت در سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان اعتبار را به اقدامات بیابان‌زدایی خوزستان اختصاص داده  که در ۳۰۰ هزار هکتار از مناطق بحرانی استان نهال‌کاری و تثبیت شن‌های روان صورت گرفته است.

به گفته گرشاسبی اگر مدیریت فرابخشی در کشور وجود داشته باشد بسیاری از مسائل بیابان زدایی قابل حل است.

وی تأکید کرد: کشورهای همسایه ایران در زمینه تولید ریزگرد نقش اساسی دارند و ایران بیشتر تحت تأثیر همسایگان خودش قرار گرفته است.

مالچ‌پاشی آخرین درمان بیابان‌زایی در کشور است

وی گفت: متأسفانه در زمینه آب قوانین محکمی در سطح بین المللی وجود ندارد و سهم حقابه افغانستان اکنون بزرگترین مشکل را برای کشور ایجاد کرده است و کشور را در بخش جنوب شرقی و شهرستان زابل با مشکل مواجهه کرده است.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها همچنین خاطرنشان ساخت: متأسفانه ریزگردها برای کشور عراق چندان ملموس نیست، اما ایران اکنون به دنبال مدیریت جامع آبخیز و موضوع مشارکت مردمی را دنبال می‌کند تا بتواند به حفظ منابع موجود منابع طبیعی بپردازد.

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

پایان پیام

کد خبر : 31840 ساعت خبر : 0:13 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31840
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات