محیط‌بان ایرانی، برنده مدال طلای جشنواره عکس شیمبون ژاپن

محیط‌بان ایرانی، برنده مدال طلای جشنواره عکس شیمبون ژاپن

از محیط‌بانی تا مستندسازی؛ تفنگ و دوربین چگونه زندگی محیط‌بان ایرانی را تغییر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی نامش امیر شکرگذار ناوی است. سال ۱۳۵۲ همزمان با ریاست اسکندر فیروز بر سازمان حفاظت محیط زیست به استخدام سازمان در آمد. سال ۱۳۸۰ هم بازنشسته شد، با کوله باری از تجربه که از او آدم متفاوتی ساخته بود.

روزی که به سازمان آمده بود، دیپلم هم نداشت اما با تلاش و جدیت درس خواند و دیپلم گرفت تا نشان دهد آدم که اهل درجا زدن باشد، نیست. شاید همین علاقه به پیشرفت بود که از تجربه تلخش هم، پایانی خوش رقم زد؛ عکاسی و فیلمبرداری از طبیعت برای آشنایی مردم با محیط زیست و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست پس از درگیری با یک شکارچی و در نهایت کشته شدنش در سال ۱۳۷۳ که منجر به صدور حکم اعدام برایش شد.

محیط‌بان ایرانی، برنده مدال طلای جشنواره عکس شیمبون ژاپن

دوربین برایش ابزاری شد تا عشق به طبیعت و محیط زیست را به تصویر بکشد. عشقی که به زودی مخاطبان زیادی را درگیر خود کرد. یکبار تفنگ و حادثه‌ای تلخی که رقم خورده بود منجر به تغییر زندگی‌اش شد و حالا دوربین و عکاسی و مستندسازی.

انتشار کتاب «فرهنگ، طبیعت و حیات وحش تالش از دریچه دوربین یک محیط بان»، ۴۰ مستند محیط زیستی و عکس‌های بی شمار از طبیعت، محیط زیست و تعامل انسان و طبیعت حاصل دوران پساخدمتش در محیط زیست است که از قضا بسیار هم به بار نشسته و جایزه‌های زیادی را در سطح ملی و بین المللی درو کرده که البته آخرینش مدال طلا مسابقه بین‌المللی عکس ژاپن موسوم به آساهی شیمبون و جایزه نخست بخش ویژه این جشنواره با عکسی از یک دختر جنگل نشین است.

امیر شکرگذار ناوی در حالی برگزیده هفتاد و هفتمین مسابقه عکس بین المللی ژاپن شد که با ۱۲۴ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور جهان که ۱۱ نفر آن‌ها هموطنان خودش بودند، رقابت کرد.

پایان پیام

منبع: مژگان جمشیدی؛ روزنامه ایران

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 32052 ساعت خبر : 0:13 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32052
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات