مسعود اطیابی از ماه‌گرفتگی گفت

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسعود اطیابی تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در جشنواره سی و پنجم با فیلم «ماه‌گرفتگی» در بخش «سودای سیمرغ» حضور دارد.
او درباره ساخته جدیدش به ستاد خبری جشنواره می‌گوید: ماه‌گرفتگی نگاهی اصیل و درست به وقایع ناگوار سال ۸۸ دارد. اتفاقی که بین مردم شکاف عمیقی را ایجاد کرد که اصلا ربطی به مردم نداشت. می‌دانستم باید درباره این مقطع تاریخی کار بشود. چرا که آثار این اتفاق در تاریخ ثبت می‌شود و وظیفه هنرمند این است که اتفاق را شفاف‌سازی کند. در ساخت «ماه گرفتگی» بسیار دقت کردم تا با فیلم‌ام، اذهان مردم را دوباره به هم نزنم. نمی‌خواهم قبل از دیدن فیلم، بگویم فیلم‌ام بی طرفانه است اما به جرأت می‌گویم فیلمی صادقانه ساخته‌ام.
او اظهار داشت: «ماه‌گرفتگی» از مردم و برای مردم است. تمام تلاشم این بود که در آن بیشتر از هرچیز مصلحت مردم در نظر گرفته شود. فیلمی که رجال مملکت آن را ببینند و مراقبت کنند که دیگر چنین شرایطی تکرار نشود. تمام تلاشم این بود که بعد از ساخت فیلم، شرمنده خدای متعال نباشم. به‌نظرم وقایع سال ۸۸ محصول افراطی‌گری است. نمی‌خواستم افراط و تفریط کنم و به همین دلیل، با نگاهی ملی سراغ داستان رفتم. در این فیلم خبری از جناح و سیاست نیست هرچند که فیلم حرف سیاسی می‌زند و داستان فیلم، با وجود آن که صریح و بی‌پرده روایت می‌شود، اما کسی را ناراحت نمی‌کند و آزاردهنده نیست.»

ادغام بخش نگاه نو و سودای سیمرغ
کارگردان «ماه‌گرفتگی» اظهار داشت: قبل از اینکه مسئولان دست به این کار بزنند، بارها گفته بودم که یک جشنواره حرفه‌ای می‌بایست این گونه باشد. این اتفاق به نفع سینماست. این ادغام برای جوانان تشویق است. به‌نظرم باید فیلم خوب، چه ساخته یک کارگردان کار اول باشد، چه حرفه‌ای باید در رقابت قرار بگیرد. از طرفی جایزه استعداد درخشان هم بسیار کمک حال است.

اعتراف می‌کنم!
اطیابی در جواب به این سوال که چرا فیلمی به هر دلیلی از جشنواره کنار گذاشته شود یا در جشنواره آنچنان مورد توجه قرار نگیرد و کاندیدا یا برنده جایزه نشود، عوامل و دست اندرکاران فیلم این قدر ناراحت و برآشفته می‌شوند و حتی همه چیز را زیر سوال می‌برند و اتهام می‌زنند و صداقت جشنواره و داوران آن را زیر سوال می‌برند، گفت: «باید اعتراف کنم اگر فیلمم امسال انتخاب نمی‌شد، نمی‌دانستم برخورد من چطور بود. شاید من هم ناراحت می‌شدم اما نباید فراموش کنیم هیئت انتخاب از بین ۱۰۰ فیلم قرار است تعدادی را انتخاب کنند. نمی‌شود انتظار داشت که همه باشند. به هر حال جشنواره ماهیت رقابتی دارد. هیئت انتخاب افراد بیراهی نیستند و تمام‌شان از میان نخبه‌ها انتخاب می‌شوند. باید به نظرشان احترام گذاشت. اگر فیلمی انتخاب نشده، فرصتی است برای فیلمساز تا در کارش تاملی کند و ایرادهایش را برطرف کند. اما اینکه با قبول نشدن فیلم، سریعا انگ انتخاب‌های مشکوک و نگاه سیاسی بزنیم، غلط است. «ماه گرفتگی» به موضوعی می‌پردازد که شاید دغدغه دولت جدید نباشد. دور از انتظار نبود که انتخاب نشود اما انتخاب فیلم، نشان از این دارد که نگاهی بی طرفانه در هیئت انتخاب جاری است.

اکران موفق یا دیده شدن در جشنواره!
اطیابی گفت: این دو را نمی‌شود از هم جدا دانست. یک فیلمساز هم دوست دارد، فیلمش مخاطب داشته باشد و هم منتقدان و فرهیختگان و داوران آن را بپسندند. من هر دو را دوست دارم.

یک پیشنهاد سازنده…
او در پایان به محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پیشنهاد کرد که صبور باشد و تحمل کند، تا مزد کارش را بگیرد.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 31278 ساعت خبر : 0:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31278
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات