یزد صدرنشین بوم‌گردی‌ کشور

یزد صدرنشین بوم‌گردی‌ کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: تاکنون چهل واحد اقامتگاه بوم‌گردی با تم‌های صنایع دستی، کشاورزی و… در استان یزد به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است و در تمامی شهرستان‌های استان تقاضا برای ایجاد واحد بوم گردی با استقبال بسیار خوب مردم و گردشگران روبرو شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فاطمه دانش‌یزدی افزود: استان یزد با وجود بافت تاریخی بسیار گسترده، شرایط مناسبی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارد و در این راستا تاکنون در استان یزد بیش از یکصد موافقت اصولی برای ایجاد این واحد‌ها صادر شده است.

فاطمه دانش‌یزدی ادامه داد: به دنبال پیگیری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی مناسب تاکنون چهل واحد اقامتگاه بوم‌گردی (با تم‌های مختلف) در استان یزد به بهره‌برداری رسیده، این اقامتگاه‌ها با تم‌های صنایع دستی، کشاورزی و… در حال فعالیت است و در تمامی شهرستان‌های استان تقاضا برای ایجاد واحد بوم‌گردی با استقبال بسیار خوب مردم و گردشگران روبه‌رو شده است.

وی اضافه کرد: بیش از سی واحد از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت تاریخی شهر یزد مستقر شده است و هدف از استقرار و ایجاد بوم گردی در این بافت ارزشمند را می‌توان، تجربه زندگی سنتی، حفظ خانه‌های تاریخی و احیای زندگی در اماکن تاریخی و روستاهای هدف گردشگری دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه عقد شده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی از پانصد تا هزار میلیون ریال به افرادی که تقاضای احداث واحدهای بوم‌گردی را دارند تعلق می‌گیرد، که این مبالغ پس از بررسی‌های لازم باتوجه به شرایط و مقررات صندوق مذکور پرداخت می‌شود.

دانش‌یزدی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد نسبت به ارائه مصالح ساختمانی متناسب با واحدهای بوم‌گردی، نظارت، خدمات مشاوره‌ای مناسب، هماهنگی با نهادهای خدماتی حمایتی نظیر شهرداری‌ها، بخشداری‌ها وسازمان‌های ارائه دهنده خدمات (آب، برق، گاز و…) به این اقامتگاه‌ها اقدام کرده است.

یزد صدرنشین بوم‌گردی‌ کشور

وی گفت: این اداره کل باتوجه به درخواست متقاضیان مبنی بر ایجاد واحدهای بوم گردی طی تفاهم نامه‌ای که با مشاور ذیصلاح منعقد کرده است، شرایط و امکان سنجی استقرار بوم‌گردی‌ها در بافت‌های تاریخی را پیگیری می‌کند، متقاضیان برای ایجاد واحدهای بوم‌گردی با در دست داشتن اسناد و مدارک مالکیتی واحد مسکونی می‌توانند به اداره کل یا ادارات شهرستان مراجعه و پس از بازدید و طرح در کمیته فنی نسبت به صدور مجوزهای لازم اقدام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: باتوجه به استقبال مردم و سرمایه‌گذاران در بافت‌های تاریخی استان از یک سو و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از سوی دیگر از خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی، روند بسیار خوبی در استان شکل گرفته است که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این مجموعه‌ها دو هزار تخت به مجموع ظرفیت اقامتی استان اضافه شود.

استان یزد صدرنشین بوم‌گردی‌های کشور

همچنین معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی اداره کل میراث فرهنگی یزد در این خصوص گفت: در حال حاضر با گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فرصت‌های خوبی در زمینه توسعه سفرهای طبیعت‌گردی در میان خانواده‌های ایرانی فراهم شده است و ایجاد این اقامتگاه‌ ایمن سازی جوامع محلی را به دنبال دارد.

محمدرضا نصیری افزود: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی عینی‌ترین راهکار توسعه گردشگری روستایی و جذب مسافر در فضاهای بومی و طبیعی می‌باشد که برای ساکنان شهرهای شلوغ و مسافران داخلی و خارجی، اقامت در یک محیط بومی و طبیعی را به ارمغان می‌آورد و ساماندهی این فضا‌ها که مبتنی بر حفظ اصالت ‌های معماری و مصالح بومی سازگار با اقلیم راه ‌اندازی می‌شود علاوه بر تامین آرامش و امنیت گردشگران، فرصت آشنایی آن‌ها با نحوه معیشت و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی سنتی را نیز فراهم می‌آورد.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق گفته معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم اکنون سیصد و بیست و هفت اقامتگاه بوم گردی دارای پروانه بهره برداری در بیست و چهار استان کشور و منطقه آزاد به فعالیت مشغول می‌باشند که دستاورد شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری در روستا‌ها و محیط‌های طبیعی و تاریخی کشور است که از اصالت فرهنگی و بومی ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه استان یزد پس از استان‌های کرمان و اصفهان دارای بیشترین تعداد اقامتگاه بوم گردی در کشور می‌باشد خاطرنشان ساخت: توجه به کیفیت اقامتگاه‌های بوم گردی و ارتقای خدمات مورد نظر آن‌ها با مورد توجه قرار دادن دو موضوع آموزش و نظارت، همزمان با پیشبرد کمیت و افزایش تعداد واحد‌ها می‌توان از ظرفیت اینگونه اقامتگاه‌ها در توسعه گردشگری استان به نحو احسن استفاده کرد.

گفتنی است، اقامتگاه‌های بوم گردی واحدهایی هستند که «در محیط‌های طبیعی با رعایت بالا‌ترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه احداث شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌های طبیعی فراهم می‌نمایند.

پایان پیام

کد خبر : 30049 ساعت خبر : 3:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=30049
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات