کارگردان «آذر»:تلاش کردم ساده و روان قصه بگویم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد حمزه‌ای کارگردان جوانی است که با ساخت بیست فیلم کوتاه و نیمه بلند به عنوان یک کارگردان فیلم کوتاهِ حرفه‌ای شناخته شده است. از فیلمهای کوتاه مهمش می توان به «دور یا نزدیک»، «مثل همیشه» و «طبق عادت همیشگی» اشاره کرد. فیلم‌هایی که توانسته در جشنواره‌های مختلف خارجی و داخلی جوایزی را کسب کند.او همین‌طور چهار فیلم تلویزیونی را کارگردانی کرده است که شاید مهم‌ترین‌اش «حبیب‌آقا» باشد.

حمزه‌ای درباره اولین ساخته بلندش «آذر» به ستاد خبری جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «آذر» درباره زنی است از زن‌هایی که در اجتماع و پیرامون‌مان می‌بینیم و مابه ازا دارد. تلاش دارد قصه‌اش را ساده و روان بگوید. من سینما را پله پله شروع کردم. سال‌ها دستیار کارگردان و برنامه ریز بودم. بعد از سال‌ها حضور در سینما، به این نتیجه رسیدم که اولین تجربه بلندم را بسازم. کسی که می‌خواهد به سینمای حرفه‌ای ورود کند، خیلی نمی‌تواند باب دلش فیلم بسازد. نمی‌تواند سراغ هر پروژه‌ای برود، اما از آنجا که وارد بازی شده، باید سراغ موضوعی با درصد ریسک پایین برود. شرایط تولید «آذر» هم برای من فراهم شد. یا می‌توانستم به پروژه ورود کنم یا مثل سال‌های قبل صبر کنم و منتظر شرایط ایده‌آل بمانم. راستش به «آذر» به چشم پروژه نگاه کردم، حالا نتیجه‌اش خوب یا بد شده را باید منتظر ماند و دید. معتقدم در هر اندازه‌ای که کار می‌کنیم باید گرامرش را رعایت کنیم که اگر رعایت شود، نتیجه هم تحت‌تأثیرش قرار می‌گیرد.

ادغام بخش سودای سیمرغ و نگاه نو
یکی از اتفاقات خوبی که امسال شاهدش هستیم، موضوع ادغام است. در فیلم یک کارگردان کار اول، عواملی حضور دارند که حرفه‌ای و به اصطلاح کارکشته‌اند، این که تلاش‌شان به واسطه این که کارگردان‌شان فیلم اول خود را ساخته است، دیده نشود، ظلم است. نسل جدیدی که به سینما ورود کرده‌اند، خروجی‌های قابل قبولی از خودشان ارائه داده‌اند و چیزی از فیلمسازان باتجربه کم ندارند. می‌خواهم بگویم که این که این تلاش دیده نمی‌شد، کم‌لطفی بود. از طرفی هم بد نیست که در یک بخش فقط آثار فیلمسازان اول مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر بخواهم از حرفم نتیجه بگیرم باید بگویم که من با محدودیت مخالفم. اینکه تنها سه فیلم از بخش «نگاه نو» به بخش سودای سیمرغ راه پیدا می‌کرد، بی انصافی بود. به‌نظرم باید فیلم‌هایی در بخش مسابقه باشند که از لحاظ کیفی مطلوب‌اند و حرفی برای گفتن دارند. خواه یک فیلم باشد خواه تمام فیلم‌های بخش نگاه نو

قواعد بازی را رعایت کن!
حمزه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا اگر فیلمی در هیئت انتخاب، رد شود یا در بخش داوری مورد توجه قرار نگیرد، فیلمسازان ناراحت می‌شوند و گاه دیده شده که صداقت جشنواره را زیر سوال می‌برند، گفت: «طبیعتا کسی که فیلمش دیده نشود ناراحت می‌شود و کسی که انتخاب می‌شود، خوشحال. به آنها حق ناراحتی می‌دهم و برای خودم حق خوشحالی قائلم. اما دلیل این توقعات و دلخوری ها تنها یک چیز است؛ اینکه جشنواره سازوکار مشخص و رویکرد ثابتی ندارد. در ایران تنها یک جشنواره است که می بایست تمام سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف در آن حضور داشته باشد. این شرایط باعث می‌شود تا همه خودشان را محق بدانند. این ربطی به جناب حیدری یا دبیران قبلی ندارد، اگر کسی بود که می‌توانست بر سر کار بماند و قوانین جشنواره را کامل و واضح توضیح بدهد تا حد زیادی از این توقع‌ها کم می‌شد. ما دبیر یا مدیر ثابت نداریم، به همین دلیل قانون ثابت هم نداریم! اما از طرفی هم معتقدم کسی که در جشنواره شرکت می‌کند باید قوانین‌اش را قبول کند. انتخاب یا عدم انتخاب فیلم نباید باعث شود که صحت و سلامت جایی را زیر سوال ببری. اگر حضور پیدا کرده‌ای باید طبق قوانین برخورد کنی.»

نبود ذائقه ماجراجو
سال‌هاست در فیلمهای ساخته شده، تنوع ژانر نداریم، انگار فیلمسازان سراغ موضوعاتی می‌روند که امتحانش را پس داده و خیلی ریسک نمی‌کنند، دلیلش چیست و چه تمهیدی باید برای آن اندیشید؟. حمزه‌ای در این زمینه می‌گوید: نبود ژانر به عقبه فرهنگی ما برمی‌گردد. خیلی وقت‌ها فیلم‌های پلیسی خوبی ساخته می‌شود اما خیلی مورد استقبال مخاطب قرار نمی‌گیرد. مردم دوست دارند فیلم‌هایی ببینند که مابه ازا دارد. ما در ایران چیزی به اسم ژانر نداریم، تنها ژانرهایی که همچنان به قوت باقی است ژانر کمدی، درام یا ملودرام است. نسل جدید فیلمساز که با سینمای روز دنیا آشناست، می‌تواند ذائقه مردم را تغییر دهد. این اتفاق ممکن است و خیلی دور از دسترس نیست، اگر فیلمسازان جوان به آن توجه کنند.

استقبال عمومی یا دیده شدن در جشنواره؟
او در ادامه می‌گوید: نمی‌خواهم شعار بدهم اما واقعا دوست دارم فیلمی بسازم که مخاطب داشته باشد. مردم فیلمم را ببینند و دوستش داشته باشند. فیلمسازی حرفه سختی است. تنها مرهم این سختی ها استقبال مخاطب است. امیدوارم مردم «آذر» را ببینند و دوستش داشته باشند.

یک پیشنهاد به دبیر جشنواره؟
حمزه‌ای در پایان نظم را به عنوان مهم‌ترین پیشنهاد خود به دبیر جشنواره مطرح می‌کند و می‌گوید: امیدوارم جناب حیدری و تیمش در جشنواره امسال شرایطی را فراهم کنند که تمام فیلم‌ها در شرایط خوب و برابری نمایش داده شود…

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 31274 ساعت خبر : 0:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31274
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات