گلونی

گل‌آقا تلخی طنز را به شیرینی تبدیل کرد

گل‌آقا تلخی طنز را به شیرینی تبدیل کرد

گل‌آقا تلخی طنز را به شیرینی تبدیل کرد

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس گفت: برخی بر این باورند که طنز تلخ و گزنده است اما کیومرث صابری برای خروج طنز از تلخ‌کامی یک حرکت نو و جدیدی را ایجاد کرد، وی در این راه به تنهایی و با شهامت گام برداشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی افتخاری در یادمان کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) که در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، با بیان اینکه کیومرث صابری انسانی بزرگ، باایمان، بااخلاق و با اخلاص بود، اظهار کرد: در تاریخ ادبیات، محاورات و نقل‌قول‌های ما آنچه سینه به سینه از نسل قدیم به نسل جدید رسیده برای انتقال مفاهیمی بوده که همه فهم باشد. به تعبیری با منظور، با کنایه و حرف در قالب شعر گفت‌وگو می‌شد و گاهی این شعرها یا نظم، نثر و یا گاهی از جوک، لطیفه و طنز در گفت‌وگوها در راستای انتقال مفاهیم به مردم استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه یکی از هنرهای کیومرث صابری این بود که تلخی طنز را به شیرینی تبدیل کرد، افزود: برخی بر این باورند که طنز تلخ و گزنده است اما کیومرث صابری برای خروج طنز از تلخ‌کامی یک حرکت نو و جدیدی را ایجاد کرد. وی در این راه به تنهایی و با شهامت گام برداشت.

افتخاری خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه طنز همواره توام با خنده است اما برخی‌ها طنز را با هجو و هزل اشتباه می‌گیرند. این اصطلاحات متفاوت از هم هستند.

وی با بیان اینکه نباید طنز را با هزل و هجو یکی دانست، گفت: طنز در لغت به معنای طعنه‌زدن است. معنای اصلی و قدیمی طنز تیغ جراحی می‌باشد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره بر اینکه طنز هنری است که تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسد عیان و نمایان می‌کند، تصریح کرد: هنر طنزپرداز کشف ادب تناسب است. اینکه کیومرث صابری سرآمد تمام طنزپردازان بود گزاف نیست.

وی به تفاوت طنز با هجو و هزل اشاره کرد و گفت: هجو به قصد مسخره کردن، ریش‌خند و یا تخریب شخصیت کسی است. هجو هرگز قصدش اصلاح نیست و هدف اصلی آن نابودی شخصیت طرف مقابل است.

حجت‌الاسلام افتخاری با بیان اینکه به طور معمول قصد و هدف طنز اصلاح‌طلبی سیاسی و اجتماعی در چارچوبی اصولی است که در جای خود ارزشمند است، ابراز کرد: زبان طنز شیرین و بیان آن لذت‌بخش است که در طنز کیومرث صابری فومنی این مهم قابل مشاهده بوده است.

گل‌آقا تلخی طنز را به شیرینی تبدیل کرد

وی با بیان اینکه طنز را در چند نقاب می‌توان معنا کرد، افزود: طنز برخی از اوقات شفاهی و برخی اوقات تصویری است که جوک نمونه‌ای از طنز شفاهی و سینما و تئاتر طنز تصویری است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با بیان اینکه طنز یک تفکر صحیح و بسیار ارزشمند است، ادامه داد: طنز ماهیت پیچیده و چندلایه دارد. در ذات طنز خنده و شوخی وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه کیومرث صابری برای نخستین بار در سفر حج در خبرنامه‌ای ستون طنزی را با عنوان«جعفرآقا» نگاشت، خاطرنشان کرد: گل‌آقا در حج با حجت‌الاسلام دعایی صاحب‌امتیاز روزنامه اطلاعات ملاقاتی داشت. گل‌آقا در قالب طنز مطالبی را بیان می‌کرد که توام با معانی ارزشمندی بود که دردها و آسیب‌های جامعه را مطرح می‌کرد.

حجت‌الاسلام افتخاری به چاپ«دو کلمه حرف حساب» با امضای گل‌آقا در روزنامه اطلاعات اشاره و تصریح کرد: با ایجاد ردیفی در روزنامه اطلاعات تحت عنوان«دو کلمه حرف حساب» این روزنامه به یکی از پربیننده‌ترین و پرمخاطب‌ترین روزنامه‌ها تبدیل شد. ستون‌های طنز در تاریخ مطبوعات ایران همواره محبوب داشت ولی این ستون‌ها مانند سایر ستون‌های دیگر نبود.

وی با بیان اینکه«دو کلمه حرف حساب» گل‌اقا جزء محبوب‌ترین ستون‌های روزنامه قرار گرفت، اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب بواسطه مسائل جنگ و وجود غم و اندوه، وضعیت سخت معیشت اکثر طنزپردازان ایرانی شهامت پرداختن به مسائل سیاسی را نداشتند. چون حوصله طنز خواندن در ایران نبود و هیچ طنزپردازی هم شهامت نزدیک شدن به طنز سیاسی را نداشت در این زمان قلمی به اسم گل‌آقا ظهور کرد که با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه درصدد سنجیدن میزان تحمل مسئولان حکومتی کشور برآمد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با بیان اینکه گل‌آقا با انتقاد از برنامه‌های مسئولین دولت و به درد جامعه به صورت کاریکاتور و طنز می‌پرداخت تا شاید مرهمی باشد برای دردها و زخم‌هایی که در بطن جامعه ما است، گفت: طنز گل‌آقا اگرچه گزنده اما شیرین بود. گل‌آقا با زبان نوین طنزی را طراحی و با شخصیت‌های خیالی جامعه ایران را متحول کرد به گونه‌ای که طنز را از مسیر هجو و هزل خارج ساخت.

وی با بیان اینکه گل‌آقا پس از گذشت ۶سال از یادداشت« دو کلمه حرف حساب» اولین هفته‌نامه طنز ایران را پایه‌گذاری کرد، گفت: امروز برای نکوداشت بزرگمردی گردهم آمده‌ایم که در عرصه‌هایِ بسیار سخت پس از پیروزی انقلاب به دردهای جامعه با شهامت و به مسائل سیاسی پرداخت اما نه با توهین بلکه حقایق و وظایف را برای مردم و مسئولین تبیین و گوشزد کرد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس در پایان به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه«گل‌آقا، گل‌آقای ملت ایران است» اشاره و اظهار کرد: فومن و شفت با داشتن بزرگان، اندیشمندان و صاحبان تفکر و اندیشه چون آیت‌الله بهجت(ره)، آیت‌الله اریب، آیت‌الله میرزای شفتی، شیخ زاهد گیلانی، آیت‌الله سید شفتی، شیون فومنی، سرآمد سایر شهرستان‌ها است.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

کانال تلگرام گلونی خبرهای پایگاه را به راحتی در اختیارتان می‌گذارد.

گل‌آقا تلخی طنز را به شیرینی تبدیل کرد

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل