آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان از وضعیت بحرانی فروکش کرد

آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان از وضعیت بحرانی فروکش کرد

در پی اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، این بیماری از وضعیت بحران خارج شد، اما اقدامات جهت پاکسازی کامل تالاب میقان همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: در سال جاری با برنامه ریزی‌های انجام شده جهت مقابله و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقدامات مناسبی مطابق دستورالعمل‌های تهیه شده سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

رضا میرزایی افزود: تجهیز استان به امکانات حفاظت فردی، برگزاری مانور نحوه مقابله و مواجهه با بیماریهای حیات وحش برای محیط بانان و کارشناسان مرتبط در تابستان ۹۵، پایش مستمر زیستگاههای آبی استان و اطلاع رسانی به دامپزشکی جهت نمونه برداری از پرندگان وحشی تلف شده از جمله این اقدامات بوده است.

وی بیان کرد: پس از مشاهده تلفات در تالاب میقان  و آزمایشات انجام شده توسط دامپزشکی، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دو قطعه غاز خاکستری تلف شده در تاریخهای ۹ و ۱۱ /۹/۹۵ تأیید گردید.

معاون نظارت و پایش اظهار داشت:  با توجه به اعلام و تأیید بیماری توسط دامپزشکی در تاریخ ۱۸/۹/۹۵، اقدامات بسیاری جهت مهار بیماری طی روزهای گذشته صورت پذیرفته است.

میرزایی با اشاره به تشکیل جلسه فوری کارگروه مخاطرات زیست محیطی گفت: اعلام ممنوعیت شکار و صید در استان برای دارندگان مجوز شکار پرندگان وحشی، مسدود نمودن جاده‌های دسترسی به تالاب میقان اراک جهت جلوگیری از ورود گردشگران به تالاب و تشکیل اکیپ‌های گشت و کنترل در سطح استان از تاریخ ۱۹ آبان از اولین و مهمترین تصمیمات متخذه در این کارگروه بوده است.

وی افزود: نصب بنر جهت آگاهی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ورودی‌های تالاب و اطلاع رسانی از طریق زیرنویس تلویزیونی در شبکه‌های استانی و ملی از سایر اقدامات ذکر گردید.

آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان از وضعیت بحرانی فروکش کرد

معاون نظارت و پایش بیان کرد: به دلیل اهمیت جلوگیری از پخش ویروس آنفلوآنزا، به کارگیری نیروهای روزمزد جهت جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌های تلف شده پرندگان از حاشیه و آبگیرهای  تالاب  میقان از ابتدا در دستور کار قرار گرفت.

میرزایی اظهار داشت:  استفاده ازقایق در آبگیرهای عمیق  و استفاده از هلی شات و پاراموتور، جهت مشاهده سطح آبگیرهای پاکسازی شده تالاب از سایر اقدامات این اداره کل بوده است.

وی بیان کرد: تعداد تلفات جمع‌آوری شده از تالاب میقان تا تاریخ یک بهمن ماه سال جاری حدود ۲۸۴۵ قطعه بوده است و در گزارشات روزانه تعداد ۳۰ گونه از جمله غاز خاکستری، تنجه، درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، آنقوت، خوتکا و… مشاهده شده است که بیشترین تلفات به گونه غاز خاکستری با بیش از ۲۰۰۰ قطعه اختصاص دارد.

میرزایی گفت: خوشبختانه با اقدامات مؤثر و به موقع حفاظت محیط زیست استان و همکاری سایر دستگاه‌ها با پاکسازی بیش از ۱۰۰ درصد از سطح تالاب و تعداد ۴۰۶ نفر روز که در این عملیات شرکت نموده‌اند، امروز از یک بحران زیست محیطی عبور کرده‌ایم.

پایان پیام

کد خبر : 32821 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32821
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات