بافت‌های قدیمی، هویت خرم‌آباد هستند

بافت‌های قدیمی، هویت خرم‌آباد هستند

پایگاه خبری گلونی، ایمان حیدری: در دنیای امروز از اصلی‌ترین ارکان حفظ هویت یک ملت، زنده نگاه‌داشتن گذشته و بافت سازه‌های آن کشور است؛ از این رو ملتی می‌تواند تمدن و فرهنگ خود را به جهانیان معرفی کند که ابتدا خود در حفظ و بسط دادن آن کوشا باشد.

به‌عبارتی دیگر همواره از شقوق مطرح و مهم در میان مردم هر سرزمینی، مکان زیست و روح حاکم بر سبک زندگی گذشتگان در هر شهر و دیاری است.

به این جهت حفظ سبک قدیمی و سنتی حاکم بر هر شهر، میراثی گرانبها از گذشتگان محسوب شده و اولویت بسیاری از کشورهای مدرن است که با احیا آن سعی در حفظ غنای فرهنگی خود دارند.

خرم‌آباد از شهرهای کلیدی ایران و به نوبه خود دارای عقبه غنی فرهنگی است که ساخت‌وسازهای گسترده، روح حاکم بر گذشته این سرزمین را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ اما هنوز در این شهر مکان‌های زیادی وجود دارد که اگرچه از دیدگاه «شورای عالی شهرسازی و معماری» جزو بافت‌های فرسوده شهری محسوب می‌شود و با وجود این شورا خطرات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، اما عقبه غنی فرهنگی شهر را در خود جای داده است.

بافت‌های قدیمی، هویت خرم‌آباد هستند

اتفاقاتی که در چند سال گذشته به بهانه توسعه و بازسازی و عمران شهری در اقصی نقاط کشور رخ داده است، دقیقا در جهت تخریب فرهنگ هویت ایران اسلامی است و صرفا این عمل نوعی تقلید کورکورانه برای نوسازی با الگوگیری و تقلید از سبک کشورهای اروپایی است.

در چند سال گذشته تاکنون بسیاری از مدیران شهری و کلان‌شهرهای ایران از جمله مشهد، تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، یزد، بوشهر و بسیاری دیگر از شهرهای کشور به جان بافت‌های تاریخی و قدیمی شهرها افتاده‌اند و به دلیل مدرنیزه شدن و بهانه حفظ جان انسان‌ها از بلایا، با تخریب این مکان‌ها دست به ساخت مجتمع‌ها، پاساژ و یا دیگر مکان‌های پرسود تجاری زده‌اند و با صدایی رسا از این عمل خود به افتخار یاد می‌کنند.

این عدم فهم صحیح فرهنگی در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی که خود منشأ مدرنیته بوده و امروز در عرصه پست مدرن و بعضا ترنس مدرن زیست می‌کنند، بسیاری از بافت‌ها فرسوده و تاریخی به‌صورتی منطقی در کنار مدرنیزاسیون شهری حفظ و ابقا شده است.

به‌واقع یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی در کشورهای مختلف اروپایی، بناهای تاریخی و بافت‌های احیاشده است. کمتر کشوری در قاره سبز را می‌توان سراغ داشت که به این دست از بافت‌های خود کم‌توجهی کند، بلکه با درک صحیح، این آثار تاریخی فرهنگی را به جاذبه‌های توریستی تبدیل می‌کنند.

‎امروزه پرطمطراق‌ترین جاذبه‌‌های کشورهای اروپایی، مکان‌های تاریخی آن‌ها است که در صورت حذف هر یک، عملا جذابیت‌‌های توریستی این کشورها از بین می‌رود؛ حفظ ساختمان‌‌ها، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی نظیر کلیساهای قدیمی یا دیگر مکان‌های تاریخی که به بخشی از پرطرفدارترین مکان‌های سیاحتی دنیا تبدیل شده‌اند، همگی مورد حمایت مدیران این کشور‌ها است که می‌توان با استفاده از تجربه آنان، به احیای بافت‌های تاریخی در شهرمان بپردازیم.

چرا کشور‌هایی که در مدرن کردن جوامع خود پیش‌قراول دیگر کشور‌های جهان بوده‌اند، در حفظ بافت‌های تاریخی خود به هیچ وجه تعللی نکرده‌اند و با قوانین سفت و سخت بیشترین ملاحظات را برای جلوگیری از تخریب مکان‌های تاریخی خود قائل‌ بوده‌اند؟

در جامعه ایران مدیران حاکم بر این موضوع با روحیه‌ای افراط‌گرایانه به تقلید از جوامع اروپایی دست زده‌اند و چشم خود را بر بخش دیگر آن جوامع که حفظ بافت‌های تاریخی می‌باشد بسته‌اند؛ و با تخریب گسترده هویت ملی کشورمان، برج‌های سر به فلک کشیده و یا مجتمع‌های تجاری را جایگزین آن‌ها کرده‌اند.

هرچند در شهر خرم‌آباد برای جلوگیری از تخریب بافت‌های تاریخی تلاش‌های صورت گرفته و در بخش‌هایی طرح‌هایی اجرا شده است، اما به‌طور کلی پدیده تخریب بافت‌های تاریخی به اپیدمی تبدیل شده است.

تفکیک بین بافت‌های فرسوده و تاریخی، موجب فراموشی کامل بسیاری از بافت‌های قدیمی شده است و روزانه در مکان‌های مختلف شهر این بافت‌ها به شکل گسترده تخریب و با خانه‌های نوساز جایگزین می‌شوند، غافل از آن‌که با نگاهی کلان و استراتژیک و مدیریتی واحد و آینده‌نگر علاوه بر زنده نگه‌داشتن هویت ملی و شهری می‌توان این مکان‌ها را به جاذبه‌های سیاحتی و توریستی تبدیل کرد؛ امری که هم‌اکنون در معروف‌ترین شهرها و کشورهای اروپایی رخ داده است.

اکنون باید برای برطرف‌کردن این موانع و جلوگیری از تخریب بافت‌های فرسوده یا همان تاریخی به مقابله با مشکلات مطرح پرداخت و هر عاملی که موجب حفظ و احیا این بافت‌ها می‌شود را مورد توجه ویژه قرار داد.

پایان پیام

کد خبر : 33750 ساعت خبر : 0:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33750
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات