برخی از دشت‌های تهران تا ۳۶ سانتی‌متر فرونشست داشته است

برخی از دشت‌های تهران تا ۳۶ سانتی‌متر فرونشست داشته است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست خبری روز یکشنبه در ساختمان ستادی وزارت نیرو در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

۱۰٫۷ میلیارد متر مکعب از روان آب‌های کشور به محیط زیست (حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها) اختصاص یافته است

در خصوص رعایت حق‌آبه محیط زیست، با اشاره به اینکه دولت یازدهم در کنار تخصیص آب برای بخش شرب، کشاورزی و صنعت، بخشی نیز برای مصارف زیست محیطی در نظر گرفته است که در صورت رعایت این حق‌آبه، مشکل ریزگرد نخواهیم داشت افزود: اگر با مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه نباشیم، قرار است در حوضه‌های آبریز کشور ۱۰٫۷ میلیارد متر مکعب از روان آب‌های سالانه کشور برای مصارف زیست محیطی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و هورها اختصاص یابد.

برخی از دشت‌های تهران تا ۳۶ سانتی‌متر فرونشست داشته است

وی در ادامه با اشاره به اینکه در پی این سیاست، در سال‌های ۹۴ – ۹۳ به میزان یک میلیارد و ۸ میلیون مترمکعب آب برای هورالعظیم رهاسازی شده است، گفت: در سال ۹۵ – ۹۴ نیز یک میلیارد و ۸۲۵ میلیون مترمکعب و در سه ماهه اول سال آبی ۹۶ – ۹۵ نیز ۵۱۳ میلیون مترمکعب رهاسازی آب داشته‌ایم که می‌توان گفت وزارت نیرو در احیای تالاب هورالعظیم قدم‌های موثری برداشته و بیش از ۷۱ درصد از کل سطح هورالعظیم مملو از آب است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در استان خوزستان ۳۴۹ هزار هکتار کانون‌های رسی وجود دارد که آمادگی دارند با شدت باد، ریزگردهایی را به آسمان بلند کنند و ۱۰۰ هزار هکتار از این میزان فعال هستند گفت: منشأ ریزگرد روزهای اخیر بین رامهرمز، ماهشهر و اهواز بوده و هیچ ربطی به تالاب‌ها نداشته و سد سازی های منطقه نیز هیچ ارتباطی با این ریزگردها نداشته‌اند.

وی ادامه داد: در خارج از کشور، سد سازی های بسیار گسترده‌ای در مسیر دجله و فرات انجام گرفته است که یکی از عوامل جدی آن بروز پدیده ریزگرد در کشور ما است.

شوری آب نواحی شرقی تهران صحت ندارد

چیت‌چیان در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری مبنی بر طرح مباحثی در قبال شوری آب برخی از مناطق تهران از جمله نواحی شرقی پایتخت، گفت:‌ تاکنون اطلاعاتی در خصوص شور شدن آب این نواحی دریافت نکرده‌ام و بعید می دانم چنین اتفاقی نیز رخ داده باشد، چرا که آب نواحی شرقی تهران از دو سد لار و لتیان تأمین می‌شود و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران منوط به مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است

انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران موضوعی دیگری بود که وزیر نیرو به آن اشاره کرد و گفت:‌ اجرای تمام طرح‌ها نیازمند مجوز زیست محیطی است که سازمان حفاظت از محیط زیست نیز درخواست اطلاعات جدید از وزارت نیرو کرده است. ما نیز اطلاعات مربوطه را در اختیار این مجموعه قرار داده‌ایم و منتظر نظر محیط زیست هستیم.

طرح انتقال آب از ارتفاعات البرز نیز سالیان متمادی است که مورد مطالعه قرار گرفته ولی هنوز تصمیمی برای این موضوع اتخاذ نشده است.

برخی از دشت‌های تهران تا ۳۶ سانتی متر فرونشست داشته است

چیت‌چیان در خصوص فرونشست بخش‌هایی از دشت تهران با اشاره به اینکه پدیده فرونشست به دلیل مصرف بیش از حد از منابع آب زیرزمینی حادث می‌شود و منحصر به دشت‌های تهران نیست اظهار داشت: در قسمت جنوبی دشت تهران میزان این فرونشست‌ها در برخی مناطق به ۳۶ سانتیمتر در سال می‌رسد که چنانچه کنترل نشود می‌تواند تاسیسات شهری را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تنها راه مقابله با فرونشست‌ها را اجرای طرح تعادل بخشی برای ترمیم سفره‌های زیرزمینی دانست و افزود: برداشت از چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز می‌تواند روند فرونشست را تسریع کند و کنترل برداشت چاه‌های مجاز، انسداد چاه‌های غیر مجاز و کاهش ۱۱ میلیارد متر مکعب برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در طول سال از عمده اقداماتی است که می‌تواند جلوی فرونشست زمین را بگیرد.

طرح شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب جزو بزرگترین طرح‌های زیست محیطی کشور هستند

وزیر نیرو از طرح شبکه‌های جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که به صورت گسترده در کشور در حال اجراست به عنوان بزرگ‌ترین طرح‌های زیست محیطی کشور یاد کرد و در ادامه افزود: اجرایی نشدن طرح‌های فاضلاب باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی شده و بهداشت، کشاورزی، و سلامت جامعه و انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه گفت: از پساب فاضلاب نیز می‌توان برای مصارف کشاورزی،‌ صنعتی و فضای سبز بهره برد.

چیت‌چیان آنگاه با بیان اینکه ۴۳ درصد جمعیت شهری کشورتحت پوشش خدمات فاضلاب هستند، افزود: در تهران این شاخص از مرز ۵۰ درصد فراتر رفته و پروژه‌های تصفیه و جمع آوری فاضلاب با اعتبارات خوبی که از سوی بانک توسعه اسلامی در اختیار وزارت نیرو گذاشته شد، به سرعت در حال پیشرفت است.

وی با بیان خاطره‌ای از آخرین روز حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی در کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن گرامیداشت یاد، یار وفادار امام و انقلاب گفت: در آخرین جلسه کمیسیون مجمع تشخیص که به ریاست آیت الله هاشمی با محوریت بازنگری سیاست‌های نظام در بخش انرژی برگزار شد، ایشان به رغم سن بالا و عدم مسئولیت اجرایی، با دقت به گزارش‌ها توجه می‌کرد و به شدت نسبت به آینده کشور احساس مسئولیت می‌کرد و انتظار داشت مشکلات اقتصادی کشور در بخش‌های مختلف از جمله آب، به صورت ریشه‌ای حل شود.

پایان پیام

کد خبر : 33975 ساعت خبر : 1:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33975
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات