به مطالب لری ویکی‌پدیا اعتماد نکنید

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: حتما شما هم برایتان پیش آمده که برای دانستن درباره یک موضوع، شخص مهم، دانش و… به سراغ ویکی‌پدیا بروید. ویکی پدیا بنا به تعریف ویکی پدیا، یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود ولی گویا فرقی ندارد قصد و غرض این افراد داوطلب چه باشد. ویکی‌پدیای انگلیسی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ (۲۶ دی ۱۳۷۹) نوشته شد و ویکی پدیای فارسی از ۲۸ آذر ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد. دور از انصاف است اگر بگویم از آغاز عملکرد این دانشنامه خوب نبود. ولی این روزها اگر نگاهی به صفحاتی از ویکی پدیا که از پیشینه آن‌ها اطلاعات کامل دارید بیندازید متوجه این موضوع می‌شوید که اغلب ویرایش‌های نادرست سبب شده حجم زیادی از مطالب این دانشنامه اینترنتی غلط و فاقد اعتبار باشد.

این امکان که هر شخص،‌فارغ از داشتن صلاحیت ویرایش متون، امکان به روز کردن مطالب سایت را دارد از آن یک دیوار یادگاری بزرگ ساخته. طوری‌که شاهدیم بخشی از اطلاعات این سایت کاملا خلاف واقعیت است. اما این دانشنامه سابقه خوبی از خود به جای گذاشته و به قول معروف چنان میخ خود را در بین مردم محکم کرده که کمتر کسی به محتویات آن شک می‌کند. طوری‌که اولین تیر جست‌و‌جو برای بیشتر مردم به سمت ویکی‌پدیا است. فهمیدن این‌که بخشی از اطلاعات این سایت اشتباه است کار سختی نیست. کافیست موضوعی که نسبت به آن آگاهی کامل دارید را در این سایت جست‌و‌جو کنید. حتم دارم به مواردی برمی‌خورید که متناقض با دانسته‌های شماست. اگر مثال هم می‌خواهید، دارم.

چندی پیش مطالبی راجع به لرستان و لرها در این سایت خواندم که توجه من را جلب کرد. اغلب مسائلی را به این قوم نسبت داده شده که با واقعیت جور در نمی‌آید. درست نیست و مرجع معتبری برای اثبات ندارد. ختم کلام این‌که ویکی‌پدیا منبع نیست. به ویژه در مورد لرستان و قوم لر. اگر اطلاعاتی در این زمینه خواستید لطفا به منابع موثق از جمله خبرگزاری‌های معتبر مراجعه کنید.

پایان پیام

کد خبر : 34839 ساعت خبر : 0:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34839
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام خدمت براریل سردیار و مدیرل فره عزیز سایت گلونی
مطلبی که نوشتید کاملا درست و بجاست دلیلش هم اینه که تبعیض بی سابقه ای علیه لرها در کشور جاریست. این تبعیض چه در بحث رسانه و چه در بحث اقتصاد وجود دارد. لرها در سانسور خبری هستند، رسانه به دست ناکسان افتاده است.
اما چرا امروز به وبسایت شما اومدم؟
«امروز ویکی پدیای لری حذف شد»
امروز مصادف با جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ روزیست که پس از ماه‌ها تلاش بی وقفه و همه جانبه برادران فارس که از هیچ روش ناجوانمردانه ای دریغ نکردند، به غایت خود رسیده و ویکی پدیای لری را حذف کردند.
این ویکی پدیا که سال هاست با خون دل خوردن جوانان شایسته لر درست شده بود.
دست مریزاد باید بگم به همسایگان ما.
این عمل مصداق بارز نمک خوردن و نمکدان شکستن بود.
به امید بازگردانی ویکی پدیای لری.