تئاتر مرگ و ابریشم، روایتی نو از داستانی کهنه

تئاتر مرگ و ابریشم، روایتی نو از داستانی کهنه

نمایش غبار پنجمین شب اجرای خود را در تالار وحدت پشت سر گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، فصل دوم نمایش غبار با عنوان «مرگ و ابریشم» در حالی پنجمین اجرای خود را روی صحنه رفت که علاقه‌مندان تئاتر آیینی از آن بسیار استقبال کردند.

محمدرضا مداحیان، کارگردان نمایشنامه غبار درباره فصل دوم این نمایشنامه گفت: فصل دوم نمایش غبار با اسم «مرگ و ابریشم» اگرچه در ادامه فصل اول نوشته شده است اما نسبت به آن تغییرات زیادی داشته است. او در این باره توضیح داد: تمام تلاش تیم نمایش غبار بر این بوده که از هر نوع شعارگویی و پیام‌های کلیشه ای اجتناب کنیم اگرچه هدف اصلی ما در این نمایش روایتی متفاوت از وقایع مذهبی نسبت به جامعه امروز بوده است. یعنی اینکه سعی کردیم برداشت و رودیکرد امروزی خودمان را از آنچه قبلاً اتفاق افتاده به مخاطب نشان بدهیم. در نتیجه در سطح نوشتاری، شخصیت‌های جدیدی با عنوان خرمرد و سگ‌مرد را به آن افزودیم. همچنین یکی دیگر از تغییرات فصل دوم نسبت به بخش اول این بود که برعکس رویه متداول و مرسوم در اجرای تئاتر اول عوامل اصلی نظیر عوامل صدا، نور، طراحی صحنه، گریم و … دور هم جمع شدند چون عقیده دارم متن به واسطه این چنین عواملی هارمونی خودش را پیدا می‌کند که خوشبختانه همین‌طور هم بود. و مثلاً در این نمایش ۱۰۵ دقیقه‌ای در طراحی نور فقط یک میزانسن تکراری داشتیم که این در کیفیت کار سهم مهمی دارد.
مداحیان درباره دیگر تفاوت‌های این نمایش نسبت به فصل اول آن تاکید کرد: اگرچه سعی کردیم غالب فرمالیستی کار را حفظ کنیم اما برخلاف قسمت قبل که جذابیت بر دوش حرکت بود این‌بار بر دوش بازیگران است. آقای شجاع‌کاوه و میرطاهر مظلومی به واسطه ویژگی‌های فیزیکی و همین‌طور تجارب عمیقشان در اجرا و همین‌طور دیگر بازیگران این نمایشنامه سهم بزرگی در این تغییر داشتند و خوشبختانه مخاطب هم با بازی آن‌ها ارتباط برقرار کرد و نشان داد که این تغییر به کیفیت کار افزوده است.

تئاتر مرگ و ابریشم، روایتی نو از داستانی کهنه

مداحیان همچنین درباره طراحی شخصیت‌های نمایشنامه و میزان ارتباط گرفتن مخاطب با آن‌ها گفت: فکر می‌کنم بازیگران این نمایش و در کل تمام کسانی که سهمی در خلق آن داشته‌اند موفق عمل کرده‌اند. این را به وضوح می‌توانستم بعد از اجرا حس کنم. مثلاً آقای مظلومی که در نقش شیدامرام ظاهر شد حتی در زمان تمرین‌ها با این نقش چالش داشت. چون ویژگی‌های خاص این نقش و باری که بر دوش داشت علیرغم حضور کم آن در صحنه به واسطه اینکه یکی از گره‌های مهم نمایشنامه بر عهده‌اش بود آن را یکی از شخصیت‌های چالش‌برانگیز نمایشنامه تبدیل می‌کرد اما وقتی کار تمام می‌شد به خوبی مشخص بود که مخاطبان توانسته‌اند با این شخصیت ارتباط برقرار کنند و علاقه داشتند راجع به نقش شیدامرام با آقای مظلومی وارد گفت‌وگو شوند.
کارگردان نمایشنامه غبار درباره ماهیت چند بخشی این نمایشنامه گفت: از همان دوسال پیش که طرح نمایشنامه ریخته شد به سه قسمتی بودن آن فکر کردیم. چراکه این نمایشنامه در مکانی به نام غدیران می‌گذرد و حول این مکان حرکت می‌کند. در نتیجه اجرای طرح اولیه روی صحنه مثلاً ممکن بود شش الی هفت ساعت زمان ببرد. تمهیدی که در نظر گرفتیم تبدیل کردن آن به یک نمایشنامه سه قسمتی بود که اگرچه هر قسمت شروع و پایان خودش را دارد اما در بطن خودش یک مفهوم واحد را کامل می‌کند.
مداحیان درباره مفهوم بنیادی نمایشنامه غبار توضیح داد: همان‌طور که گفتم این نمایشنامه در مکانی به نام غدیران رخ می‌دهد. اما مفهوم آن در واقع این است که اگر اهالی غدیران از بندهای دست و پاگیر دنیوی و آنچه که آن‌ها را اسیر کرده رها نشوند هیچ شخص، جناح یا گروهی نمی‌تواند ناجی آن‌ها بشود. در غدیران آنچه موجب نجات است اتحاد اهالی آن بر پای‌ عشق به اهل بیت است.
او همچنین درباره معنای بخش دوم تصریح کرد: اسم این فصل را مرگ و ابریشم انتخاب کردیم چون همان‌طور که می‌دانید ابریشم در واقع چیزی قیمتی است اما درست مثل تارهای عنکبوت که شکل دیگری از تارهای ابریشمی است معنایی دو وجهی دارد. چیزی که ارزشمند به نظر می‌رسد اما در باطن مثل تارهای عنکبوت دامی برای مرگ است.
مداحیان در انتهای صحبت‌هایش ضمن تشکر از عوامل دست‌اندرکار در نمایشنامه غبار گفت: فکر می‌کنم روی صحنه رفتن این نمایش به خاطر ماهیت مذهبی آن یکی از اتفاقات خوب حوزه‌ی تئاتر باشد. هم به این خاطر که موسسه بشارت به عنوان متولی این طرح تلاش کرد تا نمایشی متفاوت و فاخر تولید کند و هم به این دلیل که عوامل دست‌اندرکار در این نمایشنامه از نویسنده گرفته تا بازیگران و عوامل اجرایی جزو شخصیت‌های برجسته‌ی حوزه‌ی کاری خودشان هستند و این اتفاق در نمایش‌های مذهبی خیلی کم اتفاق افتاده است. ما این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که در ادامه شاهد نمایش‌هایی با این سطح از کیفیت باشیم در حوزه تئاتر آیینی.
گفتنی است نمایش غبار به کارگردانی محمدرضا مداحیان بیست شب در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

تئاتر مرگ و ابریشم، روایتی نو از داستانی کهنه

پایان پیام

کد خبر : 35211 ساعت خبر : 0:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35211
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات