جشنواره‌ای با طعم خون و بوی سیگار

جشنواره‌ای با طعم خون و بوی سیگار

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی: حکایت فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر، حکایت دیدنِ دانسته‌ها و تجربیات هر روزه ماست. حکایت همه آن چیزی است که در جامعه می‌بینیم و گریزی از آن نداریم.
فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر، قصه عجیب و ناشناخته‌ای ندارد. در بیشتر فیلم‌ها با بیماری، فقر، خیانت، بی‌عدالتی، دزدی و طمع سروکار داریم. قصه‌هایی که از نزول و عواقبش روایت می‌کنند در جشنواره امسال بسیار پررنگ است. فقر و اثراتش را می‌توانید در اکثر فیلم‌ها ببینید. بیماری و به ویژه بیماری سرطان در چند فیلم تکرار می‌شود و قصه حول این بیماری شکل می‌گیرد. دزدی و دروغ و طمع هم در فیلم‌ها مشهود و قابل تشخیص ‌هستند. همه اینها یعنی جشنواره و فیلم‌های آن روایت‌گر جامعه‌ای هستند که در آن فقر، بیماری، خیانت، بی‌عدالتی، دزدی و طمع در روابط بیداد می‌کند.
با این همه یک نکته در میان تمامی این موارد ثابت است و فرقی نمی‌کند که فیلم درباره خیانت باشد یا فقر. از بیماری و مصائبش بگوید یا از دزدی و طمع حرف بزند. در اکثر فیلم‌های جشنواره امسال، خشونت آن هم از نوع فیزیکی‌اش بسیار دیده می‌شود؛ میان دو همکار، دو دوست، دو رهگذر و زن و شوهر و… آدم ها به سادگی به برخوردهای فیزیکی می‌رسند و دعواها پایانی جز خشونت‌های فیزیکی ندارد، خواه در خیابان باشد و خواه در خانه. خشونت فیزیکی و پایین آمدن تحمل و گذشت، از نکاتی است که فیلمنامه‌نویسان فیلم‌های جشنواره امسال به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند. البته که در هیچ فیلمی این موضوع مذمت نشده است و فقط به عنوان یک برخورد و واکنش طبیعی به تصویر کشیده شده است.

جشنواره‌ای با طعم خون و بوی سیگار
موضوع مهم بعدی سیگار و بازگشتش به پرده تصویر است. با وجود اینکه سال‌های گذشته، سیگار کشیدن در فیلم‌ها محدود شده بود و فقط در موارد خاص و برای شخصیت‌های خاص در نظر گرفته می‌شد، در فیلم‌هایی که تا امروز به نمایش در آمده است، سیگار کشیدن هم مانند خشونت فیزیکی یک واکنش و رفتار طبیعی معرفی می‌شود. سیگار کشیدن هنرپیشه زن و مرد، با نقش‌های مختلفی که دارند، امسال بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.
بیان همه این موارد فقط از این جهت اهمیت دارد که بدانیم سینما آیینه جامعه است و اگر امسال در فیلمها، چنین مواردی بیشتر به چشم می‌آید و بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است، نشان از حضور پررنگ آن در جامعه است. جامعه‌ای که در آن فقر، بیماری، خیانت، دزدی و طمع به وفور دیده می‌شود و اثرات و طبعات آن را در زندگی مردم می‌توان دید.
با این نگرش، جشنواره فیلم فجر نه فقط یک رویداد عظیم هنری است که می‌تواند یک فرصت ناب برای مطالعه و تحلیل جامعه باشد.

#فجر۳۵

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 34105 ساعت خبر : 7:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34105
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات