داوران حق نهایی انتخاب کاندیداها را دارند

داوران حق نهایی انتخاب کاندیداها را دارند

صالحی‌امیری از تشکیل کمیته‌ای به سرپرستی مشاور عالی خود برای رسیدگی به اعتراض‌های صورت گرفته درباره داوری‌های جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت که رییس سازمان سینمایی هم این کمیته را همراهی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدرضا صالحی‌امیری که در جمع خبرنگاران پس از جلسه هیات دولت سخن می‌گفت، هرگونه دخالت در داوری‌های جشنواره امسال را رد و بیان کرد: جشنواره امسال را جشنواره امید و نشاط نام گذاشتیم، در مجموع فیلم‌های ارسال شده به جشنواره، فیلم‌های بسیار خوبی بود و هیات انتخاب ۳۳ اثر را برای مسابقه انتخاب کرد. هیات داوری جمع بندی خود انجام داده و در سالن میلاد برگزیدگان و صاحبان اثر معرفی خواهند شد. امسال دو کار اساسی انجام دادیم. اولین کار این بود که حواشی برنامه‌های فجر را حذف کردیم و به متن پرداختیم. کار دوم ما انتخاب هیات انتخاب و هیات داوران بودکه مورد اعتماد همه اصحاب سینما هستند و سعی کردیم کمترین مداخله را در این فرآیند داشته باشیم و آزادی عمل برای آنها قائل شویم.

صالحی‌امیری در پاسخ به این سوال که امسال جشنواره فیلم فجر برخلاف وعده‌های پیشین شما؛ بیشترین حواشی را داشت و از قضا تا امروز تعداد زیادی از عوامل فیلم‌ها به آرای هیات داوران انتقاد کرده و از جشنواره کنار کشیده یا بیانیه داده‌اند، نظر شما در این‌باره چیست، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد حاشیه نخواهد شد. به‌طور طبیعی در مسابقه‌ای که ۱۷۰ فیلم شرکت می‌کنند؛ داوران حق نهایی انتخاب کاندیداها را دارند. اینکه برخی شرکت‌کنندگان که در جشنواره به هر دلیلی به بخش مسابقه راه نیافته‌اند یا اسامی آنها درمیان نامزدهای نهایی نیامده است؛ داوری را مورد اعتراض قرار دهند، کاری اخلاقی نیست. سوال من این است اگر این دوستان هیات انتخاب فیلم‌ها را صاحب صلاحیت نمی‌دانستند، چرا اصلا در جشنواره شرکت کردند و تقاضای مشارکت داشتند؟! این موضوع نشان می‌دهد حضور فیلمسازان، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به معنای پذیرش صلاحیت داوری جشنواره است.

داوران حق نهایی انتخاب کاندیداها را دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض‌ها را تا این لحظه وارد ندانست و ادامه داد: «در این میان ممکن است هیات انتخاب به حضور یک فیلم در قسمت مسابقه رای دهد و به فیلم دیگری رای منفی دهد، این دلیلی برای اعتراض نباید باشد. به نظر من، اعتراض‌هایی که تا این لحظه وارد شده؛ اعتراض‌های محکمی نبوده است.»

صالحی‌امیری البته اعتراض را حق طبیعی کارگردان‌ها دانست و گفت: البته من کمیته‌ای را به سرپرستی مشاور عالی خودم به همراه رییس سازمان سینمایی برای رسیدگی به تمامی اعتراض‌ها مامور کرده‌ام. این کمیته ضمن رسیدگی به همه اعتراض‌ها؛ قطعا به همه آنها پاسخ خواهد داد. این حق هیات انتخاب و داوری است که استقلال داشته باشند و البته حق دیگران هم هست که در صورت لزوم اعتراض کنند. وظیفه رسمی وزارت ارشاد هم این است که در این میان پاسخگو باشد اما به نظر من، تاکنون هیچ‌کدام از اعتراض‌های صورت گرفته وارد نبوده است.

#فجر۳۵

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

 

کد خبر : 34936 ساعت خبر : 1:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34936
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات