زندگی‌نامه استاد ایرج رحمانپور

پایگاه خبری گلونی: ایرج رحمانپور در سال ۱۳۳۵ خورشیدی در محله «ماهی‌گیران» خرم‌آباد به دنیا آمد. وی دوران کودکی و نوجوانی را در کوهدشت همراه خانواده‌اش به سر برده و تحصیلات دوران ابتدایی و دبیرستانی را در همان شهر به انجام رسانده است. سپس به استخدام آموزش و پرورش منطقه کوهدشت درآمده و به‌عنوان معلم در آموزشگاه‌های آن دیار به انجام وظیفه پرداخته است.

رحمانپور با ذوق و قریحه سرشاری که در زمینه شعر و موسیقی دارد، با تحمل سختی‌ها و ناملایمات روزگار خویش، توانسته در موسیقی لرستان نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و با تسلط بر ادبیات فولکوریک منطقه به‌خصوص نواحی لک‌زبان و تحقیق و تفحص در این زمینه، موسیقی لرستان را با سبک و شیوه خاص خود به جامعه فرهنگی و هنری و نیز دوستداران سرچشمه‌های موسیقی مقامی در داخل و حتی خارج از مرزهای استان و کشور بشناساند و در کالبد فرهنگ غنی موسیقی لری جانی تازه ببخشد.

وی، ظرایف موسیقی لری را به استادی واقف است و گنجینه‌ای عظیم و غنی از مقام‌های موسیقی لری را در سینه خود دارد و با اندوخته‌ای که در زمینه مقام‌ها و گوشه‌های موسیقی دیار زاگرس دارد و در واقع حاصل تجربه زندگی اوست. با زیبایی و طراوت دل‌نشین آن‌ها را به مردم زادگاه خویش عرضه می‌دارد.

رحمانپور هنرمندی است توانمند و پژوهشگری است سخت‌کوش و ریزبین، آنچنان که بوی موسیقی، آواز و سرودن شعر و نیز آهنگ‌سازی را به گونه‌ای ذاتی و علاقه وصف‌ناپذیر به فرهنگ غنی قوم لر، در تار و پود وجود خود دارد و با دارابودن این ویژگی‌ها است که او با پدیدآوردن آهنگ‌ها و نغمه‌هایی که تجسم واقعی قوم لر و فرهنگ اوست، خلاقیت و پویایی هنر خویش را به نمایش می‌گذارد.

پایان پیام

از کتاب نام‌آوران علمی و فرهنگی معاصر استان لرستان، پژوهش و نگارش علی‌داد برزویی, نشر شاپورخواست

کد خبر : 34975 ساعت خبر : 3:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=34975
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات