علی عطشانی: تلاش کردم یک عاشقانه جذاب بسازم

علی عطشانی گفت: تلاش کردم در «یادم تو را فراموش» یک عاشقانه جذاب بسازم. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده و ابایی از گفتنش ندارم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «علی عطشانی» فیلمساز جوانی است که در کارنامه کاری‌اش فیلم‌های متنوعی وجود دارد و این تنوع نشانه روحیه تجربه‌گر اوست. عطشانی در جشنواره امسال با فیلم «یادم تو را فراموش» در بخش «چشم انداز» حضور دارد. عطشانی درباره تجربه جدیدش گفت: «این فیلم نگاهی به پرونده شهلا جاهد دارد. وقتی خبر این حادثه در روزنامه‌ها و جراید پخش شد، خیلی پیگیرش بودم. سوالاتی در ذهنم نقش بسته بود که با پیگیری در این پرونده دنبال جواب این سئوالات بودم. تصمیم داشتم فیلمی بسازم که در آن روابط عاشقانه‌ای از این دست را تصویر کنم. روزی «پیمان عباسی» فیلمنامه‌نویس با طرحی سراغم آمد. پیمان به دلیل علاقه به این موضوع، در تمام جلسات دادگاه حضور داشت و سیر اتفاقات را دنبال می‌کرد. روابط عاشقانه اینچنینی در فیلمفارسی‌ها به سمت ابتذال می‌رفت اما از نمونه‌های خوبش شاید بتوان از «سوته دلان» و «بیتا» نام برد. در این دو فیلم به مقوله عشق، جور دیگری نگاه شده است که همیشه برایم جذاب بود. طرح را که خواندم احساس کردم پتانسیل لازم را دارد. با پیمان چندین جلسه گذاشتیم و فیلمنامه نوشته شد و در نهایت بازنویسی نهایی فیلمنامه را انجام دادم. داستان درباره دامون، مربی فوتبال است که در جریان یک رابطه عاشقانه با یک خانمِ طرفدار وارد ماجراهایی می‌شود…»
سال قبل فیلمی با همین مضمون ساخته شد، هرچند سازنده منکر هر نوع شباهت و گرته‌برداری از داستان واقعی شد. عطشانی درباره این قضیه گفت: «معتقدم هرچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. فیلمساز اگر با مخاطب روراست نباشد، نمی‌تواند انتظار بازخورد و فیدبک داشته باشد. خیلی صادقانه می‌گویم که جرقه اصلی داستان از این اتفاق زده شد. هرچند در «یادم تو را فراموش» تنها به مقطع عاشقانه و ارتباط‌شان می‌پردازیم و از ماجراهای جنایی و بخش دادگاهش صرف نظر کرده‌ایم. تلاشم این بود تا یک عاشقانه جذاب بسازم. عشقی که در نهایت منجر به اتفاقاتی خواهد شد. وقتی شخصی معروف می‌شود، تمام اخبار و زندگی او در سیبل خبر است که شاید در واقع آن اتفاقات به خودی خود ارزش خبری نداشته باشد اما در مورد افراد مشهور اینطور نیست. در ابتدای فیلم کپشنی زده‌ام که این فیلم بر اساس داستان واقعی نوشته شده و ابایی هم از گفتنش ندارم.»
ادغام بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو»
عطشانی گفت: «به نظرم الان در شرایطی نیستیم که بخواهیم درباره مثبت یا منفی بودن تغییرات جشنواره نظر بدهیم. من می‌توانم با ادله بسیار شما را متقاعد کنم که ادغام بخش «نگاه نو» در بخش «سودای سیمرغ» اتفاقی مثبت است و دوباره چندین دلیل بیاورم که نظرتان را برگردانم و به شما بقبولانم که منفی است. دلیلش این است که در قالب تئوری حرف می‌زنیم اما این تغییرات، دیگر از بحث تئوری و حرف خارج و درواقع عملی شده است. باید منتظر ماند و نتیجه را دید. قطعا برگزارکنندگان و اهالی شورا، دلایلی داشته‌اند که بر اساسش به این نتیجه رسیده‌اند. باید تا اواسط یا اواخر جشنواره صبر کرد و شاهد روند اجرایی بود. این را به عنوان کسی می‌گویم که شاید از این ادغام متضرر شده باشم. اگر یازده فیلم در بخش «نگاه نو» سهمیه داشت، قطعا سهمیه سودای سیمرغ بیشتر بود و شاید فیلم من در لیست مسابقه می‌ماند. با این وجود از تمام کسانی که مخالف یا حتی موافق این موضوع هستند خواهش می‌کنم صبوری کنند و منتظر نتیجه بمانند. نه می‌توان ادعا کرد که طرح به کل غلط است نه اینکه بگوییم بی‌نقص است! آخر جشنواره می‌فهمیم که کفه معایب‌اش سنگین است یا محسناتش. اگر خوب باشد به شجاعت و تصمیم حیدری احسنت می‌گوییم و اگر نه هم که این رویه در آینده اصلاح خواهد شد.»
وی در ادامه درباره تغییرات قوانین جشنواره گفت: «اینکه قوانین جشنواره تغییر می‌کند، قطعا موضوع خوبی نیست اما باید منطقی بود. این تغییرات به جناب حیدری و خزاعی و عباسیان و امثالهم ربطی ندارد. ما در مملکتی هستیم که همه چیز در یک عدم ثبات به سر می‌برد و جشنواره را هم نمی‌توان از آن جدا کرد. در دولتی هزینه هنگفتی بابت پروژه «مسکن مهر» می‌شود و دولت بعدی به کل آن را زائد می‌داند! اما به نظر من اتفاقا محمد حیدری از بهترین دبیرانی بوده که جشنواره به خودش دیده است. برای به ثبات رسیدن قوانین جشنواره می‌توان یک هیئت مدیره و یا هیأت امنا با هر اسمی در ارشاد، متشکل از پیشکسوتان و صاحبنظران سینما برپا کرد که کار این دوستان وضع قوانین و سیاست‌های جشنواره باشد و این افراد با تغییر دولت‌ها هم تغییر نکند. این هیئت اگر تصمیمی می‌گیرد، اجرایی شود و در قالب آیین‌نامه در می‌آید.»

عطشانی همچنین درباره تغییر دبیر در هر دوره جشنواره گفت: «باز هم تأکید می‌کنم این حرف‌ها را کسی می‌زند که فیلمش از بخش مسابقه جشنواره کنار گذاشته شده و یکی از تلخ‌ترین خاطرات دوران کاریش را سپری می‌کند؛ دبیر جشنواره آبرو و اعتبار آن است. نباید در هر دوره سراغ یکی رفت و سال بعد شخص جدیدی را آورد تا آزمون و خطا کند. اگر فیلمم را از بخش «چشم‌انداز» بیرون نکشیدم، دلیلش تنها شخص محمد حیدری بود. ایشان بسیار نجابت و شخصیت دارد و با وجود تمام فشارها، پای حرف‌اش ایستاده است. بعد از اعلام اسامی سراغ‌اش رفتم، ایستاد و همه شرایط را برایم توضیح داد. با تمام تغییرات و مخالفت‌ها و فشارها به جرأت می‌گویم امسال یکی از کم‌حاشیه‌ترین سال‌های جشنواره خواهد بود.»
او در ادامه گفت: «در جشنواره‌های الف، این دبیر است که سیاست‌های جشنواره را مشخص می‌کند و انتخاب‌ها همه به عهده خود اوست، در نهایت خودش هم پاسخگو است. اما در جشنواره ما دبیر تنها مسئول اجرا کردن است. شأن دبیر در ایران رعایت نمی‌شود، ضمن آن که هنرمندان، بلاتکلیف‌اند و این بلاتکلیفی، باعث می‌شود تا بعد از اعلام فهرست فیلم‌های انتخابی، افراد صدایشان دربیاید و اعتراض کنند. در نهایت باید بگویم که همه ما از وجود چنین شرایطی مطلع هستیم و خیلی ناجوانمردانه است که همه تقصیرها را به گردن دبیر بیندازیم.»
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. اخبار، مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس قابل مشاهده است.

کد خبر : 32696 ساعت خبر : 1:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=32696
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات