مسئول نرو پی چاره، چاره خودش می‌آیه

مسئول نرو پی چاره، چاره خودش می‌آیه

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: یک مُد جدیدی راه افتاده که نسل‌های قدیم می‌گویند زمان ما که اینطور نبود. حالا اینکه چطور نبود به اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر و خیلی چیزهای دیگر ربط دارد. ولی خب ما باید به نسل قبل بگوییم که زمانه عوض شده. مثلا قدیم‌ها معتقد بودند پیشگیری بهتر از درمان است اما الان کاربرد پیشگیری از انگشت کوچک پا هم  کمتر است. اگر شما انسان منعطفی باشید از گیر کردن در زمان گذشته، خودداری می‌کنید و مسئولان زمان خودتان را می‌بینید. شما چه کار دارید که قبلا ایرانی‌ها با ایجاد قنات و …، منابع آبی را مدیریت می‌کردند؟ مگر قدیمی‌ها به کار شما کار دارند که شما به آنها گیر سه پیچ دادید؟

بله، بیایید در زمان حال و صحبت معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو را بخوانید. رحیم میدانی گفته است: «سفره‌های آب زیرزمینی بیش از حد مصرف و خالی شده است و بارندگی برای حل این مشکل، کافی نیست و باید مصرف آب را مدیریت کرد.» که البته ترجمه این حرف می‌شود اینکه کفگیر خورده ته دیگ. امروزه عادت برخی مسئولان این است که در محل و بالای سر دیگ می‌ایستند، به دقت نگاه می‌کنند و چند عکس سلفی هم با دیگ خالی که همان دریاچه و تالاب و سفره خالی آب زیرزمینی است می‌گیرند و بعد کفگیر را محکم می‌زنند به دیگ که یعنی مردم بدانید تمام شده، بیخودی صف نبندید و در ادامه اضافه می‌کنند که کاسه‌هایتان را بیاورید پایین و الکی سربه هوا نباشید چون از آسمان ایران، بخاری درنمی‌آید.

مسئول نرو پی چاره، چاره خودش می‌آیه

به نظر می‌رسد همین آگاهی از اینکه بارندگی برای حل مشکلات آبی ما کافی نیست، خودش پیشرفت بزرگی‌ست. مورد داشتیم که می‌گفتند تفکیک جنسیتی ابرها را لغو و ابرها را بارور کنید تا مشکلات آبی ایران حل شود. یعنی گاهی راه حل‌ها آنقدر لطیف هستند که خود آب، لطیف نیست. حالا از فکر اینکه چه کارهایی برای پیشگیری لازم بوده اما انجام نشده بیرون بیایید. بالاخره کار است دیگر. گاهی نشد پیدا می‌کند. همین که می‌خوانیم رتبه ایران در مدیریت منابع آب از بین ۱۳۳ کشور، ۱۳۲ است، واقعا اشک شوق در چشم‌های آدم گوله می‌شود. بالاخره ما هم دوم شدیم. لطفا جوگیر نشوید و مته به خشخاش نگذارید که دوم از آخر اُفت دارد. در کل، شما همین صحبت‌های مسئولان را دنبال کنید تاریخ، جغرافیا، ادبیات، هنر و خیلی چیزهای دیگر یاد می‌‎گیرید. باید از مدیران تشکر کرد که با دادن اطلاعات خبری، سرانه مطالعه و آگاهی مردم را بالا می برند. مثلا وقتی می خوانید بیش از صدها روستای کشور با مشکل آبی مواجه است (اما با راه حل‌اش مواجه نیست)، کلی اطلاعات‌تان بالا می رود. یا زمانی که مسئولی می‌گوید «لزوم صیانت و حفاظت از منابع محدود آب» شما به عنوان مردم متوجه می‌شود صیانت و حفاظت از منابع محدود آب، “لزوم” دارد. حالا اینکه حفاظت از منابع آبی باید چگونه باشد به خود مسئولان ربط دارد و فضولی‌اش به ما نیامده. مهم این آگاهی بزرگ است که سال‌هاست به آن دست پیدا کرده ایم و مدام هم داریم بیشتر دست پیدا می‌کنیم و متوجه شدیم از دست آسمان، کاری برای زمین برنمی‌آید. راه حل‌ها هم خودشان بگردند مدیران را پیدا کنند. والا مسئولان بیکار که نیستند دنبال چاره بگردند. پس چه کسی کفگیر را بزند ته دیگ؟ چه کسی بگوید سفره آب‌هایمان خالی شده؟ هان؟ از قدیم گفتند مسئول نرو پی چاره، چاره خودش می‌آیه.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

 

کد خبر : 35060 ساعت خبر : 7:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=35060
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات